Auris väsnas för mycket på grov asfalt

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
tommy46
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 06 aug 2018, 19:07:15
Bilmodell: Auris 1,8 HSD TS ACTIVE
Årsmodell: 17
PostOrt: Kungälv

Auris väsnas för mycket på grov asfalt

Inlägg av tommy46 »

Köpte en Toyota Auris 1,8 HSD TS ACTIVE -17 i mars som var en demobil och gått 350 mil. Köpte den på distans.
Jag hade provkört ett par Auris innan där den ena med vinterhjul gick något så när tyst, medan den med sommarhjul väsnades mer.
När jag hämtade bilen (med sommardäcken Dunlop 225/45/17) tyckte jag att den väsnades väldigt mycket från däcken.
Handlaren påstod att vinterhjul går tystare på svenska grova vägar då de brukar vara 205/55/16.
Jag köpte en uppsättning bra begagnade sommarhjul 205/55/16.
Lite tystare blev det men jag är inte alls nöjd och tänkte köpa nya däck till 16"-fälgarna.
Har läst att däck med RFT (punkteringsfria däck) väsnas mer och de ska jag undvika. Rätt/fel?
Jag struntar i dessa RFT-däck och tryckventiler, bara det blir tystare i bilen.
Sedan är det svårt att veta vilket fabrikat och däck man ska välja.
Man ska väl inte behöva köra med mjuka vinterdäck för att man ska kunna lyssna på radion.
Finns det någon som har hittat riktigt tysta däck?
Eller är andra modeller av Toyota Auris 1,8 HSD tystare? Och i så fall varför?
PS. Hade en Yaris-10 innan med billiga åretruntdäck. Gick mycket tystare.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Auris väsnas för mycket på grov asfalt

Inlägg av cheetah1 »

Vägbullret påverkas i väldigt stor grad av däckvalet. Sök på däcken du har nu och titta på EU-märkningen. Allt över 70 dB är uselt. 69 är rätt okej, men för riktigt tyst färd bör man komma ner åt 67-68. Sen är det inte allt, olika däck slits olika fort och har olika bra egenskaper på vått underlag, varmt underlag, etc. Däcken som sitter som standard på min Subaru för ett herrans liv, har kasst fäste på varm asfalt, ännu sämre på våt asfalt, men är ändå dom dyraste i sin storlek när man slår på olika handlare. Priset är därmed inte det du ska gå på heller.

I min erfarenhet är Goodyears vassare däck, EfficientGrip Performance och Eagle F1 Assymetric tysta och fina. I SUV-dimensionen på Subarun har också Michelins nya specialare CrossClimate tysta. Erfarenheten säger mig dock att Goodyear har bättre hållbarhet än Michelin, fast hur just dessa är vet jag förstås inte eftersom jag inte har provat dom.
erty
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 30 apr 2017, 15:57:40
Årsmodell: 0
PostOrt: -

Re: Auris väsnas för mycket på grov asfalt

Inlägg av erty »

Jag har själv en Auris 2016, tycker den går ganska tyst med dubbfria däck + sommardäck.

Har provkört en Auris med dubbdäck och det levde om som fan, även kört Avensis 2016 med dubb och den väsnades
något för jävligt, minst lika mycket som Aurisen

Både Auris och Avensis är en katastrof då man får grussprut i hjulhuset, lever om nåt hemskt, hur dåligt konstruerad är bilen?

Sammanfattningsvis- kör inte en Toyota Auris/Avensis med dubbdäck, risk för hörselskador!!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Auris väsnas för mycket på grov asfalt

Inlägg av Glenn »

Så enkelt är det inte, ett fabrikat/modell av dubbfria kan låta mer än dubbade av ett annat fabrikat och modell.

Ljudet beror mest på hur bra däcket lyckas dels dämpa rent kontaktmässigt, men mycket hur mönstret leder bort luften.

Det klart man kan vägledas av de Db-siffrror som tillverkarna publiceras, men dom är ofatst inte mätta på den grova asfalten vi har i norden, vilket gör att ett däck som är tystare i teorin (i testet) kan låta mer i verkligehten.


För övrigt, är jag bytte från Bridgestone Potenza till Good year eagle F1 (assymetric) på min 9-5 Aero blev det MYCKET tystare i bilen, och då är ändå båda prestandadäck.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Auris väsnas för mycket på grov asfalt

Inlägg av cheetah1 »

Nä, siffrorna ska såklart inte användas som ett absolut värde, utan bara en jämförelse.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Auris väsnas för mycket på grov asfalt

Inlägg av Glenn »

Jo, men jag menar mer att ett däck som funkar bättre på vår asfalt kan funka sämre på den mellaneuropeiska och tvärt om.

Sen spelar andra faktorer som exempelvis vikt in också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Auris väsnas för mycket på grov asfalt

Inlägg av Bempa »

Det kan även vara beroende på kombinationen bilmodell och däckmodell också misstänker jag. Ni verkar ha goda erfarenheter gällande GoodYear F1, jag har precis tvärtemot.

När jag köpte min Avensis så satt det nå budget däck på den, Rockstone eller liknande va det nu va. Dom va rätt så högljudda, vintern kom, dubbdäcken åkte på, snön försvann och dubbdäck på asfalt vart ännu högre ljud så klart.. Men det var ju dags för sommarsulor.
Så åkte till däckhandlarn, bad om att få några tysta däck monterade.. Då tycker vi att du ska ha dom här sa dom och plockade fram GoodYear F1, fint sa jag, montera dom är ni snälla,

Med GoodYear däcken monterade så hade jag högre vägljud än vad jag hade med dubbdäcken på bar asfalt, och jag hade på riktigt fullaste allvar svårt att höra vad barnen sa i baksätet när dom pratade med mig. :thumbdown:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Auris väsnas för mycket på grov asfalt

Inlägg av cheetah1 »

Oj! Är du säker på att det inte var nåt fel på dom? Piratdäck? Alldeles för hårt tryck? Vi har haft dom en vända på vår Avensis, och dom gick allt tyst och fint. Fast EfficientGrip Performance är ännu bättre, dom kör vi nu.
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Re: Auris väsnas för mycket på grov asfalt

Inlägg av danne1981 »

Jag hade 16" sommardäck på min förra Avensis -11, och den gick rejält mycket tystare än min nuvarande Avensis -14 som har 17". Pratar alltså sommardäck nu. Nuvarande är originaldäcken Bridestone med ca 5 mm kvar.

Får se vad jag byter till för däck nästa säsong om det inte blir så att jag byter bil helt o hållet. is300h vore ju nått.
Skriv svar