Motorvibrationer 1.4D Auris

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Motorvibrationer 1.4D Auris

Inlägg av LeifA »

Det är inte ett sådant på denna motor och den går hur tyst och fint utom vid 2000rpm och vid acceleration på högre växlar.
Dubbelmassehjul brukar leva jävel på tomgång och när man trycker ner kopplingen.
Anthe
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 31 aug 2019, 16:36:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Bollnäs

Re: Motorvibrationer 1.4D Auris

Inlägg av Anthe »

Hej. Jag har på pricken samma problem som du beskriver.
Har du kommit fram till vad som orsakade vibrationerna?
/Andreas
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Motorvibrationer 1.4D Auris

Inlägg av LeifA »

Nej, det är inte löst. Det har funnits sedan den var ny men blivit värre och värre och nu har den börjat ta mer soppa, den håller på att regenerera (tror jag) ofta så förbrukningen blir högre. Jag har märkt att oljenivån har stigit sedan jag servade den och det hör säkert ihop med att den tar mer soppa, pratade med en kille som jobbar på Toyota verkstad om detta och han sa att det är dags att byta bil nu, inte att den rasar men det blir värre och värre med oljan, så de bilar som gått långt fyller de inte upp till max med olja för att det ska finnas utrymme att stiga. Tittar efter nya Corolla 1,2T och ser om man hittar någon lämplig som pendlarbil.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorvibrationer 1.4D Auris

Inlägg av Glenn »

Det är lite läskigt när oljenivån ökar, för det beror ju på att oljan späds ut med diesel, det har hänt en del olyckor med bilar som inte gått att stänga av för att motorn börjat trycks olja/dieselblandningen genom venhusventilationen in i insuget när det blivit fullt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Motorvibrationer 1.4D Auris

Inlägg av LeifA »

Här har jag hittat en tråd här om mitt problem.
https://www.toyotaownersclub.com/forums ... s-14-d-4d/
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Motorvibrationer 1.4D Auris

Inlägg av LeifA »

Nu är problemet löst.
Växellådan började plötsligt att krångla med att få i 1an när man kom fram till en korsning, alla andra växlar gick lätt men inte 1an utan att tycka ner kopplingen flera gånger och plötsligt gick den i. Köpte en beg låda från skroten och ny koppling och bytte. Det enda man kunde se var att lamellcentrumet var löst i sitt fäste i lamellen och det var gjort i plast.
Det blev stor skillnad nu, tror aldrig den varit så tyst som nu. Det finns en antydan till vibrationer men på en skala så är det 1 av 10 mot innan.
Jag satte dit en Sachs koppling men det stod även Aisin på den och såg likadan ut som original,tyvärr men det blev bra.
Skriv svar