Toyota Yaris 2017 1,5 motorn

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
exc
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 04 maj 2018, 08:06:54
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2016
PostOrt: Bjärred
Land (Country): Sverige

Toyota Yaris 2017 1,5 motorn

Inlägg av exc »

Hej på er alla.

Jag är helt ny på detta forum, men det verkar vara ett bra toyota forum.

Jag köpte en ny toyota Yaris i oktober 2017 med 1,5 motorn, efter att ha provkörd modellen hos en säljare.
Men bilen som jag hämtade ut i oktober 2017 har varit en ren katastrof.

Efter ca 2 månader vägrade min fru köra den i stadstrafik. Vid varje korsning var det antingen motorstopp eller så tokvarvade motorn.
För att göra en lång historia kort, så har bilen varit behäftad med så mycket fel att vid upprepade tillfällen har motorn vid stängt sig i motorvägsfart när jag har använt blinkers för att signalera för omkörning. Jävligt otäckt när alla varningslampor tänds på instrumentpanelen och motorn lägger av.
Det kom under vinterhalvåret när det var skånsk vinter. Idag när det är annan väderlek är den bara ibland helt kraftlös i motorn. Jag har vid tillfälle fått sladda upp bilen ur ett parkeringsgarage för att bilen inte orkade uppförsbacken på annat sätt. (Visst det låter ju häftigt med akustiken i ett garage när däcken skriker, men ändå....)

Bluetoothen är obrukbar att för samtal i och den klipper mina spellistor i spotify sporadiskt. Det ska tillägas att jag även köpte en ny Toyota Verso 2016 och den har inga problem med Bluetoothen.

Bilen har varit inne på Service/Rep 4ggr, men efter som felen är intermittenta och inte lämnar någon felkod så är det ju inte lätt att åtgärda.

Är det någon därute som har varit med om något liknade och kanske kan komma med lite tips på hur jag ska gå vidare?

Mvh Emil
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota Yaris 2017 1,5 motorn

Inlägg av Bempa »

Det där låter ju riktigt otäckt!
Eftersom bilen är såpass ny så måste ju en Toyota verkstad ta in den för reparation tills problemet är löst.

Det enda tipset jag kan ge i ett sådan fall som detta är att kontakta verkstaden igen, förklara för dom att du är missnöjd med produkten (bilen) och inte verkstaden i sig.Eftersom bilen inte fungerar som den ska och att du upplever den som trafikfarlig (stängs av i motorvägsfart) vill du inte använda den och önskar således en ersättningsbil tills din bil är reparerad. Va tydlig med att det är bilen du är missnöjd med och inte verkstaden. Om du är snäll mot verkstaden så är det mycket större chans att dom gör allt dom kan för att hjälpa dig. Fråga även om verkstaden vill att du ska ringa in till Toyota Sveriges kundtjänst och förklara att du kräver en ersättningsbil eftersom din bil upplevs som trafikfarlig. (Då kan verkstaden få mera stöd från generalagenten kanske? )

Det är som du säger inte lätt att hitta ett intermittent fel som inte lämnar felkoder efter sig..
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
exc
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 04 maj 2018, 08:06:54
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2016
PostOrt: Bjärred
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Yaris 2017 1,5 motorn

Inlägg av exc »

Hej.

Jo verkstaden har gjort vad de har kunnat, de kan ju inte hjälpa att felen som uppträder inte lämnar felkod. Där emot är jag ganska besviken på Toyota att när bilen har varit inne 4 ggr och felen kvarstår, att de inte driver det vidare. Utan mer har låtit det rinna ut i sanden. Jag har via en annan servicekedja blivit rekommenderad att ta kontakt med Toyota via en mailadress.

Så just nu har jag skapat ett ärende hos ARN, Motormännen och hos Toyota via cr@toyota.se.

Toyota via CR håller på att läsa in sig i ärendet, då de har återkopplat och önskar mer information.

/
Emil
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota Yaris 2017 1,5 motorn

Inlägg av Bempa »

Hoppas att dom får ordning på det!
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar