Vilken laddstolpe passar ny Prius plugin?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Vilken laddstolpe passar ny Prius plugin?

Inlägg av riclin »

Som rubriken säger. Jag hittar ingen info om vilken typ av laddstolpe som passar. Stockholmsstad har en väldigt bra sida. Där det står exakt vilken typ av stolpar som finns, och var. Men på Toyotas hemsida, verkar den informationen inte gå att finna tyvärr. Det gäller alltså den senaste laddhybrid modellen, som kom 2017.

Kan naturligtvis ringa en säljare på Toyota efter 10 imorgon och fråga. Men kunskapen kanske finns här, redan nu :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilken laddstolpe passar ny Prius plugin?

Inlägg av cheetah1 »

Jag VET inte, men den japanska standarden är att använda Typ 1 + CHAdeMO, det använder bland annat Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Leaf, etc. Övriga världen brukar allt som oftast använda Type 2/CSS (samma kontaktdon, mycket smidigare), men hetaste gissningen är att Toyota har gått den japanska vägen.

Edit: Den använder typ 1. http://eways.se/modell/toyota/prius-prime/
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Vilken laddstolpe passar ny Prius plugin?

Inlägg av riclin »

cheetah1 skrev: lör 14 apr 2018, 20:39:39 Jag VET inte, men den japanska standarden är att använda Typ 1 + CHAdeMO, det använder bland annat Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Leaf, etc. Övriga världen brukar allt som oftast använda Type 2/CSS (samma kontaktdon, mycket smidigare), men hetaste gissningen är att Toyota har gått den japanska vägen.

Edit: Den använder typ 1. http://eways.se/modell/toyota/prius-prime/
Stort tack
Var inne på Toyota i Uppsala idag, och åt hamburgare. Men glömde totalt bort att fråga om detta. Men det löste du :D

Dock var det tråkigt att det var typ 1. Finns bara Typ 2, där jag har vägarna förbi. Det kommer att bli en vanlig Prius istället, inget fel på den. Men laddhybriden är läcker med sina åtta adaptiva LED strålkastare i fronten. Mycket snyggare bak också, dock endast 4 sittsig och ännu mindre bagage.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilken laddstolpe passar ny Prius plugin?

Inlägg av cheetah1 »

riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Vilken laddstolpe passar ny Prius plugin?

Inlägg av riclin »

Jaha jag missade bestämt din länk till adapter, första gången jag kollade in. Nåja, nu har vi bestämt oss för en vanlig Prius. Att den är 5 sittsig, och det mycket större bagaget, väger upp dropparna vi sparar. Framförallt som priset är betydligt lägre. Men stort tack allafall :thumbup:

Vi provkörde en vanlig prius, under ett par timmar. Nollade trip/bränsle innan, och ungefär halvägs. Den drog 0,37 resp 0,39 på färdatorn. Ingen vansinneskörning såklart, men blandad landsväg och lite motorväg, och nån stopplikt och rödljus. Stämmer datorn skapligt, så ser det bra ut tycker jag :)
Skriv svar