Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av Neblade »

Jag skulle ta en extra kik på bärarmar fram, sett det på flera besiktningsprotokoll under bra att veta.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av riclin »

Neblade skrev: tor 29 mar 2018, 20:30:55 Jag skulle ta en extra kik på bärarmar fram, sett det på flera besiktningsprotokoll under bra att veta.
Inget jag själv har haft problem med, trots väldigt många mil på flera av bilarna. Men det kan säkert förekomma på vissa exemplar. Du borde ju ha koll, så jag tvivlar inte alls på det du säger.
Senast redigerad av riclin den fre 30 mar 2018, 21:52:41, redigerad totalt 1 gånger.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av riclin »

Från bilprovningen

Nu är det här sista året dom sammanställde statistik dvs 2012. men alla fall.

2004års modeller ligger Avensis bensin i absoluta toppskiktet. Tittar man på 2007år modeller så har dom tyvärr inte sorterat efter bäst, utan det går på märkets namn i sorteringen. Men Avensis ligger väldigt bra till även där. Med 1,8% underkända sedaner, snitt mil 7577 mil, och 2,6% underkända kombi, snitt mil 8448 mil. Diesel kombi 4,2%, snitt mil 12275 mil. Kollar man genomsnittligt miltal, så har dom ändå gått ganska långt, jämfört med andra märken. Så det är inte att som vissa tyskfanatiker vill få det till, att Toyota får bra. Bara för att dom körs under 1000 mil om året. Man får dock tänka på att det här är från 2012.

Ägarrelaterade fel är tex Trasiga lampor

Modellrelaterade fel är tex styr/spindelleder, bärarmar osv

Länk https://www.bilprovningen.se/bilprovnin ... /2012.html
Senast redigerad av riclin den fre 30 mar 2018, 23:00:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av Neblade »

riclin skrev: fre 30 mar 2018, 19:54:58
Neblade skrev: tor 29 mar 2018, 20:30:55 Jag skulle ta en extra kik på bärarmar fram, sett det på flera besiktningsprotokoll under bra att veta.
Inget jag själv har haft problem med, trots väldigt många mil på flera av bilarna. Men det kan säkert förekomma på vissa exemplar. Du borde ju ha koll, så jag tvivlar inte alls på det du säger.
Nåväl, jag har ganska litet urval när jag gjorde den noteringen. Endast de bilar som jag kollade på innan vi köpte den -08 vi har idag. Men jag vet att jag reagerade på just det med bärarmar, vill minnas att de hade bytt en på den ena vi kollade på.
På vår bil har jag knackat och slipat bort all rost och målat på och oljat invändigt med rostskyddsolja, men bärarmarna kanske skulle klarat 10 år till utan problem... men det kändes bra att ha bättrat på lite. :lol:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av riclin »

Neblade skrev: fre 30 mar 2018, 22:09:17
riclin skrev: fre 30 mar 2018, 19:54:58
Neblade skrev: tor 29 mar 2018, 20:30:55 Jag skulle ta en extra kik på bärarmar fram, sett det på flera besiktningsprotokoll under bra att veta.
Inget jag själv har haft problem med, trots väldigt många mil på flera av bilarna. Men det kan säkert förekomma på vissa exemplar. Du borde ju ha koll, så jag tvivlar inte alls på det du säger.
Nåväl, jag har ganska litet urval när jag gjorde den noteringen. Endast de bilar som jag kollade på innan vi köpte den -08 vi har idag. Men jag vet att jag reagerade på just det med bärarmar, vill minnas att de hade bytt en på den ena vi kollade på.
På vår bil har jag knackat och slipat bort all rost och målat på och oljat invändigt med rostskyddsolja, men bärarmarna kanske skulle klarat 10 år till utan problem... men det kändes bra att ha bättrat på lite. :lol:
Ja verkligen, och varför inte göra något ännu lite bättre :lol:
mao
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 25 mar 2018, 17:59:32
Årsmodell: 0
PostOrt: 12868

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av mao »

Tack för alla svar och information. Nu blev det ingen Toyota den här gången men jag har ändå fått upp ögonen för modellen. Särskilt just 2:a generationen som utöver de få brister ni beskrivit verkar hålla ihop bra. Kanske blir det nästa bilköp.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av Inf3cted »

Jag har en 2004 :) så bara o fråga på om du/ni har funderingar
Skriv svar