Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
mao
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 25 mar 2018, 17:59:32
Årsmodell: 0
PostOrt: 12868

Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av mao »

Hej,

ny här och vi får väl se om jag stannar....
Jag kikade på en Avensis T25 idag, -05:a, 2.0 bensin.
Det mesta verkar bra och jag var riktigt nära att slå till men vis av tidigare erfarenheter så beslutade jag att vänta en dag med besked.

Det som gnager är att kopplingen kändes annorlunda än andra bilar jag ägt. Trög att trycka ner, tar långt ner och motståndet släpper inte heller i botten som det brukar. Spelet är ganska kort men i övrigt noterade jag inga problem men funktionen. Slirar inte och den kopplar ur som den ska.
Säljaren påstod att Toyotas kopplingar beter sig så här generellt men jag vill ändå kolla ifall det här är något att oroa sig för.

Som sagt upptäckte jag inga andra brister men lyssnar gärna om det är något som bör kollas extra på dessa.

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av Neblade »

Har du möjlighet att provköra någon annan Avensis med samma motor så blir det ju lättare att jämföra hur de borde kännas. Lite nyfiken på vilka andra bilar du jämför med.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
mao
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 25 mar 2018, 17:59:32
Årsmodell: 0
PostOrt: 12868

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av mao »

Neblade skrev: sön 25 mar 2018, 19:45:48 Har du möjlighet att provköra någon annan Avensis med samma motor så blir det ju lättare att jämföra hur de borde kännas. Lite nyfiken på vilka andra bilar du jämför med.
Det har jag väl i och för sig men jag har inte riktigt tiden att åka omkring och provköra i någon större omfattning. Jag har ingen i bekantskapskretsen.
Har testat en nyare, men av samma generation, tidigare. Den hade också en ganska kort pedalväg men jag upplevde den nog något mjukare/lättare att trycka ner. Om jag minns rätt för det var ett tag sedan.

I övrigt har jag kört Citroëner i olika utföranden i tio år, de har alla haft mer känsla av ny koppling trots att min nuvarande närmar sig 20 år.
Känslan i den här Avensisen liknar mer en Volvo 240 från 80-talet (men inte fullt lika trög) eller min gamla Saab 900 -86 innan jag bytte vätska och luftade (det kan ju vara så enkelt).
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av cheetah1 »

Ja, Toyotas koppling är ofta rätt tungtrampad. Det tror jag inte att du behöver oroa dig för alls.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av Bempa »

Det har ju hänt att huvudkopplingscylinder har havererat på Avensis T25, då blir lite av det fenomenet som du beskriver..
Så det kan vara värt att provköra en likadan för att se om det är skillnad mellan dom
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av riclin »

Just 2,0 bensin, hade fram till ca 2005 en benägenhet att toppen släppte. Då den var för grunt gängad i blocket. Med motorbyte som följd. Enligt uppgift blev det åtgärdat till årsmodell 2005, med djupare gängning. Och problemet försvann.

Men! Det kan nog vara värt att slå en pingla till Toyota, och höra om just den bilen har den "fixade" motorn. Då är det inget problem. Annars skulle jag leta upp en ny. Du kan ju fråga från vilket datum, eller VIN nr dom fixade motorerna kom. Så slipper du ringa igen sen.

Är inte alla bilar som drabbas såklart. Jag körde 33.000 mil med min 01a, utan problem. Men på min 04a hände det vid 27.000 mil. Behöll dom nya sommardäcken, och sålde den billigt till en Toyota mek. Jag hade läst om problemet innan, så helt överraskad blev jag inte. Men det var då jag fick förklarat, att det var löst på 05orna. Dock ej från vilket VIN nr, eller tillverknings månad.
mao
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 25 mar 2018, 17:59:32
Årsmodell: 0
PostOrt: 12868

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av mao »

Tack för svar!
Just det här exemplaret är faktiskt tillverkat sent 2004 så det är ju i riskzonen.
Jag har provkört en annan bil i eftermiddags och den kopplingen fungerade mer normalt. Lite tung men inte anmärkningsvärt och framförallt inte det ökande motståndet ju närmare golvet pedalen kom. Jag passar nog på den där bilen och väntar på en annan.

Tack för all info.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av Neblade »

mao skrev: mån 26 mar 2018, 23:05:37 Tack för svar!
Just det här exemplaret är faktiskt tillverkat sent 2004 så det är ju i riskzonen.
Jag har provkört en annan bil i eftermiddags och den kopplingen fungerade mer normalt. Lite tung men inte anmärkningsvärt och framförallt inte det ökande motståndet ju närmare golvet pedalen kom. Jag passar nog på den där bilen och väntar på en annan.

Tack för all info.
Jag var ute och provtrampade min -08 igår, och det är ju lite motstånd men konstant hela vägen i botten och kan inte påstå att den tar långt ner.
Hoppas du hittar ett annat exemplar som känns bättre! :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av riclin »

Kan du stå ut med automatlåda. Så är nog 2,4 liters motorn den körmässigt trevligaste. Samma förbrukning som 2,0 auto (dvs ganska hög). Men betydligt rappare. Jag har själv ägt en, och jag har inte hört om några barnsjukdomar på den heller.

Sen bör du nog köra bilen när det är mörkt ute. För strålkastarna var ett sorgebarn på dom, både halogen och xenon var av undermålig kvalitet.. Ljuset blev tillslut så svagt att det blev en 2a på besiktningen pga att det blev beläggningar i reflektorerna, och linserna. Väldigt många strålkastare blev dock bytta, både på garanti. Och senare på goodwill för Toyota servade exemplar. Mina xenon på min 2,4 executive -08 bytte dom på goodwill när bilen gått drygt 13.000 mil. Dom bytte leverantör av strålkastare från Valeo till koito vid ansiktslyftet hösten 2006. Men problemen fortsatte, dock inågot mindre omfattning. Toyota svarar gärna på, om, och när dom är bytta om man ringer. Har själv ringt och frågat om ett antal avensisar tidigare. Helst ska dom vara bytta från 2009, eller senare.
Senast redigerad av riclin den fre 30 mar 2018, 19:38:15, redigerad totalt 7 gång.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Kanske snart Avensis-ägare med ett par frågor

Inlägg av riclin »

Nu låter det som att jag är negativt inställd till Avensis, vilket jag verkligen inte är! Dom 3 (tre) saker man behöver akta sig för är :

1: 2,0 bensin, innan den blev åtgärdad i produktionen, vilket den blev till ca 2005.
2: Se till att strålkastarna är bytta, vilket många är. Helst 2009, eller senare.
3: Undvik 1,8an. Den kan dricka väldigt mycket olja även på lågmilare, på en hel del bilar. Faktiskt så mycket som en liter på 200 mil!! på vissa exemplar. Det problemet försvann först 2009, mig veterligen???...

Men det är det!

Jag har aldrig fått ett nedslag på en besiktning någonsin, på någon av mina 5 Avensisar (bortsett från en trasig lampa). Trots både 20.000, 27.000, och 33.000 mil på dom tre som gått längst vid byte/sälj. Ingen europasjuka, med klena styr/spindelleder. Inga problem med hjullager. Dock har dom tre mesta långmilarna, från att inte ha märkbar oljeförbrukning. Börjat dricka lite olja efter 18-23.000 mil ( man har fått slå i en 1/2-1 liter efter ca 1000 mil ). Men sköter man dom, så betalar man sitt ev billån, skatt, försäkring, och bensin. Dom bara rullar, och det är ju därför man kör Toyota :). På enstaka bilar, kan det såklart dyka upp saker. Men förutom dom listade typfelen/barnsjukdomarna ovan. Så är det just enstaka bilar i statistiken.

Finns det mer att tillägga? Inte mig veterligen! Men det finns det en del aktiva "gamla" Toyota mekar här på forumet. Och även andra såklart, som säkert gärna fyller i, i så fall.
Dieslarna har jag inte nämnt något om, för det verkar vara bensin du är ute efter? Dom har jag dessutom minst egen erfarenhet av!
Senast redigerad av riclin den fre 30 mar 2018, 19:51:02, redigerad totalt 11 gång.
Skriv svar