Ta reda på chassienummer om jag endast har motornummer?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Zed
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 07 mar 2018, 14:06:24
Årsmodell: 0
PostOrt: 43341

Ta reda på chassienummer om jag endast har motornummer?

Inlägg av Zed »

Hej alla.
Jag köpte en 2JZ-GTE nere i Simrishamn 2009. Har tyvärr kvar varken namn/adress eller telefonnumret till säljaren.
Jag tänkte nämligen regga en bil som ombyggt fordon med denna motorn i. Denna bilen har jag byggt på i cirka åtta år nu och den börjar bli klar.
Om bilen skall gå att regga med den motorn i behöver jag uppvisa en specifikation på bilen/motorn för SFRO teknikern. Där det fram kommer effekt/bilmodell osv. Där orginaleffekten på motorn är viktig, som antingen är 280 japspec eller 330 eurospec.

Och det enda jag har i dagsläget är motornumret som är instansat på motorn.
Jag behöver alltså chassienumret som denna motorn kommer ifrån för att få fram en specifikation på effekt/modell osv.
Motorkod : 2JZ-GTE
Motornummer : 0200764

Någon som vet hur man kan ta reda på chassienumret/reg numret som motorn kommer från med endast ett motornummer?

Jag ställde frågan till Toyota Sverige via deras hemsida, men de kunde inte svara på frågan utan ett chassienummer (som jag inte har).
Så där kom jag tyvärr ingenvart.
Känns som om detta måste gå att göra via något system hos Toyota? Varför har man annars gett motorn ett nummer om det inte går att spåra i efterhand. Känns som om den jag pratade med på Toyota inte visste eller inte ville hjälpa mig med detta.


Tack för svar
Med vänlig hälsning

Magnus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ta reda på chassienummer om jag endast har motornummer?

Inlägg av Glenn »

Jag tror att det är krav i vissa länder att motornumret står med i regbeviset typ, dock inte i sverige.

Det lär ju vara svårt att få tag på nån hos toyota i japan, men dom lär väl ha uppgifterna gissningsvis.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar