EV läget obrukbart toyota yaris hybrid

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
YarisJavisst
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 02 mar 2018, 03:45:17
Bilmodell: Yaris Hybrid
Årsmodell: 2018
PostOrt: 44236

EV läget obrukbart toyota yaris hybrid

Inlägg av YarisJavisst »

Tjena, första tråden blir en fråga om EV läget på hybriden. När jag först fick bilen kunde man rulla iväg på EV läget direkt utan problem, nu, bara någon månad senare kan jag inte använda den funktionen längre. Varje gång jag trycker på knappen när jag ska rulla ut från parkeringen får jag ett felmeddelande i displayen som säger "EV läget är för nuvarande inte tillgängligt."

Lampan på instrumentbrädan som visar när läget ska vara tillgängligt lyser bara vid lamptestet när man vrider nyckeln.

Och när man först fick bilen och jag kunde använda EV läget så gick batteriet från fullt till nästan tomt (typ två-tre "pluppar") på två minuters körning, är det normalt?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: EV läget obrukbart toyota yaris hybrid

Inlägg av cheetah1 »

Utan att säkert veta skulle jag gissa att det nog är ganska normalt i det här vädret. Alla batterier får sämre kapacitet i kallt väder. Det är därför tillexempel Tesla ligger och kontinuerligt värmer batteriet när det är kallt. På så stora batterier blir det lönsamt, det går åt lite energi, men på kort sikt (någon dag eller två) ökar det kapaciteten så mycket att man ändå går plus på räckvidden.
Och hybridsystemet i Toyota använder ju som kanske är bekant inte ett jättestort batteri, syftet med det är ju först och främst att återvinna bromsenergi.
KenthIJ
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 okt 2017, 14:21:28
Bilmodell: Prius + 2017 och Prius PHEV 20
Årsmodell: 2017
PostOrt: Halland

Re: EV läget obrukbart toyota yaris hybrid

Inlägg av KenthIJ »

Tror oxå att det beror på att bensinmotorn går igång för att värma bilen.
Skriv svar