Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Adam2287
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 23:16:37
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2017
PostOrt: Katrineholm

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av Adam2287 »

Jag ska ta det du skrev och prata med de igen gällande din bil vad har du för låda? Min bil kan skrika något fruktansvärt när den är kall och man ska iväg den går alltså direkt upp på 3500varv så fort du bara rör vid pedaler och det menar de med att det är en sån liten motor. Jag har cvt lådan i min bil. Igår fram och tillbaka till Västerås från Katrineholm visa den 0.59 på mätaren men den lyssnar jag inte på.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av riclin »

Adam2287 skrev: tor 22 feb 2018, 07:39:17 Jag ska ta det du skrev och prata med de igen gällande din bil vad har du för låda? Min bil kan skrika något fruktansvärt när den är kall och man ska iväg den går alltså direkt upp på 3500varv så fort du bara rör vid pedaler och det menar de med att det är en sån liten motor. Jag har cvt lådan i min bil. Igår fram och tillbaka till Västerås från Katrineholm visa den 0.59 på mätaren men den lyssnar jag inte på.
Cvt/automat! Står i min signatur nedan, också. Och det tycker jag du gör rätt i!
Adam2287
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 23:16:37
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2017
PostOrt: Katrineholm

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av Adam2287 »

Nu har jag ringt runt till många olika Toyota runt om i landet. De alla säger att de drar mycket bränsle. Jag fattar ingenting ärligt talat. Hade jag veta att de byggt en sådan bil med den här förbrukningen så hade jag aldrig köpt en toyota. Jag vet inte vad mer man ska göra. Har som sakt skrivit till Toyota Sverige får inget svar från de. :oops:
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av riclin »

Adam2287 skrev: tor 22 feb 2018, 09:36:59 Nu har jag ringt runt till många olika Toyota runt om i landet. De alla säger att de drar mycket bränsle. Jag fattar ingenting ärligt talat. Hade jag veta att de byggt en sådan bil med den här förbrukningen så hade jag aldrig köpt en toyota. Jag vet inte vad mer man ska göra. Har som sakt skrivit till Toyota Sverige får inget svar från de. :oops:
Låter jä*ligt surt! Då 2wd hybriden, har en erkänt snål drivlina. Samma som i Prius. Men man tror knappt det är sant, med dina siffror. Även Toyotas test siffror på 0,9 är sanslöst höga. För en bil med 1,2l lågtrycksturbo på under 1600kg tjänstevikt.
Adam2287
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 23:16:37
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2017
PostOrt: Katrineholm

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av Adam2287 »

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska göra med:(
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av riclin »

Adam2287 skrev: tor 22 feb 2018, 09:36:59 Nu har jag ringt runt till många olika Toyota runt om i landet. De alla säger att de drar mycket bränsle. Jag fattar ingenting ärligt talat. Hade jag veta att de byggt en sådan bil med den här förbrukningen så hade jag aldrig köpt en toyota. Jag vet inte vad mer man ska göra. Har som sakt skrivit till Toyota Sverige får inget svar från de. :oops:
Låter jä*ligt surt! Då 2wd hybriden, har en erkänt snål drivlina. Samma som i Prius. Men man tror knappt det är sant, med dina siffror. Även Toyotas test siffror på 0,9 är sanslöst höga. För en bil med 1,2l lågtrycksturbo på under 1600kg tjänstevikt. 116hk/185nm i vridmoment. Dom borde slängt ner Avensis motorn i bilen i stället. Och det har dom gjort också, i USA! Men det går väl inte att lura ner förbrukningen i den EU anpassade körcykeln med den kanske?

Jag redigerade mitt inlägg när du skrev, så därför dubbelt första halvan
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av cheetah1 »

Om Toyota påstår att runt litern eller mer för en bil med så liten motor och låg vikt år 2017 är normalt, i synnerhet när den är deklarerad till så mycket mindre, tycker jag att du ska kräva att dom häver köpet. Det är förbanne mig inte acceptabelt.
Adam2287
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 23:16:37
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2017
PostOrt: Katrineholm

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av Adam2287 »

Hej gott folk.

Nu har jag vart i kontakt med säljaren igen gällande förbrukningen. Jag körde med adaptiv farthållare 43mil och förbrukningen vart då 0.89l nu påstår de att bilen drar mer med farhållare. Jag ska till Uppsala på torsdag och då skulle jag köra utan farthållare och se vart jag hamnar då. Skulle det vara så att jag fortfarande ligger på samma siffror så ska de byta ut den mot en hybrid åt mig. Eftersom de påstår att alla 1.2t är så pass törstiga.

Mvh Adam
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av cheetah1 »

Japp, bilen drar mer med farthållare än en förare som kör perfekt ecodriving. Men hur många förare gör det?

Jag använder farthållare mesta delen av vägen när jag pendlar till och från jobbet med min Skoda, mestadels 80- och 100-väg, en liten bit 70-väg och lite genom samhällen i 50. Specad till 0,68 blandat, jag ligger på nånstans 0,65-0,7 på dessa sträckorna. Drar en bil 30% eller mer mer än specen är det nåt som är fel, det får dom nog faktiskt ta och fatta.
Adam2287
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 aug 2017, 23:16:37
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2017
PostOrt: Katrineholm

Re: Bränsleförbrukning Ch-R 1.2T

Inlägg av Adam2287 »

Jag va förbi på Toyota Stenbergsbil i Katrineholm idag, vi satte dit gpstracken på bilen och så körde vi i 5 minuter med lite landsväg och lite stadskörning. Enligt den så går bilen på 0.61 har aldrig i hela mitt liv vart i närheten av de siffrorna på denna bil. Jag bad om att häva köpet men det kan de inte göra då de inte hittar något fel på bilen säger de. De har lyckats enligt de fått ner förbrukningen till 0.75 70% landsväg och 30% stad vilket jag aldrig heller kommit ner i. Jag vet inte riktigt vad mer man ska göra. Ska du byta ut den mot en likadan men hybrid så vill de ha 10.000kr emellan vilket jag aldrig kommer att betala för jag köpte en helt ny Auris som var massa fel på då bytte de in den mot den här och bara där förlora jag ca: 30.000kr.

Säger bara en sak jag ångrar mig så mycket när jag köpte Toyota och speciellt på Toyota i Katrineholm låt bli att köpa bil där.
Skriv svar