Prius och bilbarnstolar

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Tobbs
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 feb 2018, 13:07:31
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 4
PostOrt: 78465

Prius och bilbarnstolar

Inlägg av Tobbs »

Hej gott folk!
Finns det någon som kan hjälpa mig med följande fråga inför eventuellt Prius köp:
Får man plats med två bakåtvända bilbarnstolar i en Prius -08 eller nyare? Resten av familjen ska få plats då också när stolarna sitter i så klart :D

Vi är fem i familjen, två vuxna, en 9-åring på kudde, en 3-åring och en liten kille som snart är 1,5 år.
Åker: Toyota Corolla Verso -04
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Prius och bilbarnstolar

Inlägg av Dale »

Rent generellt blir det trångt med två barnstolar i baksätet. Lika så om två ska sitta bak med en barnstol. Kanske går med en kudde. Inte ens i Mercedes ML funkar det bra med barnstorlar. :-(
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Tobbs
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 05 feb 2018, 13:07:31
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 4
PostOrt: 78465

Re: Prius och bilbarnstolar

Inlägg av Tobbs »

Dale skrev: fre 09 feb 2018, 18:13:24 Rent generellt blir det trångt med två barnstolar i baksätet. Lika så om två ska sitta bak med en barnstol. Kanske går med en kudde. Inte ens i Mercedes ML funkar det bra med barnstorlar. :-(
Vi har en Corolla Verso -04 nu med två bakåtvända barnstolar bredvid varandra, det fungerar även bra att sitta som normalbyggd vuxen där bredvid stolarna. Men Verson är ganska hög och bred över taket och bilbarnstolarna är av smäckraste modell så därav utrymmet.

Ingen som provat att ha ett barn bakåtvänt i passargerarsätet fram och ett bakom i baksätet bakåtvänt?
Åker: Toyota Corolla Verso -04
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Prius och bilbarnstolar

Inlägg av Glenn »

mycket beror ju på hur stor föraren är, jag kan inte köra med en bakåtvänd bilstol bakom mej i mina 9-5'or ens, och den är klassad som "stor bil".

..När min sambo kör är det inga problem dock, men hon är ju en halvmeter kortare,


En annan sak att tänka på är att isofixstolar ofta tar mer plats äm dom utan isofix, vi har haft en av varje tidigare (med och utan isofox), men nu har dottern framåtvänd stol så bara sonen sitter bakåtvänt numera.

Jag kan för övrigt INTE sitta i förarsätet med bakåvänd stol bakom i en corolla verso, har testat då bekanta har en sådan, dock en nyare ('13 tror jag)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar