Ingen nyckel kvar :-(

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
nordsluttning
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 31 jan 2018, 16:49:20
Årsmodell: 0
PostOrt: Falun

Ingen nyckel kvar :-(

Inlägg av nordsluttning »

Sissådärdå! Efter flera års tjat på sambon att göra en extranyckel till sin Corolla 2002 så lyckades hon naturligtvis slarva bort den enda hon hade.

Så, vilka alternativ står vi inför?

- Kan Toyota-verkstan plocka fram en ny nyckel som fungerar?
- Blir hon tvungen att byta lås/nycklar/immo-box/ECU?
- Hur mycket tar Toyota för att byta lås/nycklar/immo-box/ECU?
- Eller kan jag upp en bil på skroten å plocka lås/nycklar/immo-box/ECU?

Är det möjligt att göra en immo-bypass enkelt på dessa? Har kollat runt lite men det ser ut som om det innebär programmering direkt på chipet. Iofs, om alternativet är begagnade/nya grejer så kan ju detta vara värt att prova, även om jag aldrig gjort det förut.

Tips, idéer och annan info tas tacksamt emot!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Ingen nyckel kvar :-(

Inlägg av Bempa »

nordsluttning skrev:Sissådärdå! Efter flera års tjat på sambon att göra en extranyckel till sin Corolla 2002 så lyckades hon naturligtvis slarva bort den enda hon hade.

Så, vilka alternativ står vi inför?

- Kan Toyota-verkstan plocka fram en ny nyckel som fungerar?
- Blir hon tvungen att byta lås/nycklar/immo-box/ECU?
- Hur mycket tar Toyota för att byta lås/nycklar/immo-box/ECU?
- Eller kan jag upp en bil på skroten å plocka lås/nycklar/immo-box/ECU?

Är det möjligt att göra en immo-bypass enkelt på dessa? Har kollat runt lite men det ser ut som om det innebär programmering direkt på chipet. Iofs, om alternativet är begagnade/nya grejer så kan ju detta vara värt att prova, även om jag aldrig gjort det förut.

Tips, idéer och annan info tas tacksamt emot!
Det finns lite olika sorters immobilizer system. Beroende på vilket system du har så är det antingen separat immobilizer box eller så är det inbyggt i motorns ecu. Vilket system du har kan en Toyota verkstad svara på.

Men eftersom det inte finns någon nyckel kvar så måste hela systemet bytas.

Det går att stoppa i begagnat system bara du tar med alltihopa från samma bil
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
nordsluttning
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 31 jan 2018, 16:49:20
Årsmodell: 0
PostOrt: Falun

Re: Ingen nyckel kvar :-(

Inlägg av nordsluttning »

Jodå, visst sitter immon i ecu'n. 13 900 kr inkl en nyckel hos Toyota. Vilket jäkla ocker.

Får bli nått besök på skroten/skrotar.

Eller kolla vidare på t ex mhhauto.com eller liknande.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Ingen nyckel kvar :-(

Inlägg av Spiidfriik »

Hörde om ett liknande fall med en Toyota utan nycklar. Jävligt dåligt! Till BMW går det bra att beställa nyckel på chassinr även till 30år gamla bilar.
Just sayin'...
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ingen nyckel kvar :-(

Inlägg av Glenn »

Går det verkligen att beställa en komplett nycket INKLUSIVE imobilizerchip som fungerar direkt utan programmering då ?

För det BRUKAR inte gå, det brukar krövas att man har minst en fungerande nyckel kvar så man kan addera den nya.

.:fast BMW är ju tämligen lättstulna iofs :)

Tyvärr är det ju mer eller mindre standard att man absolut aldrig ALDRIg får tappa bort sista nyckeln, och gör man det är det dyrt.. det är ju därför man ALLTID ska se till att ha en reservnyckel.


..Att ta från annan bil kan bli jobbigt på flera sätt, om man kan flytta transpondern är det väl ok, men annars måste man ju även byta låscylindrarna..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Ingen nyckel kvar :-(

Inlägg av Micke2 »

Toyota måste tydligen "klona" en befintlig nyckel.
Man kan antagligen inte radera en försvunnen nyckel heller då?
Konstigt!

Tex, Volvo kan lägga in upp till 6st nycklar, och så klart även radera de gamla borttappade.
Visst kostar en nyckel över 3000kr/st (stilettnyckel med inbyggd fjärr) men man slipper byta centralmodul...
Man kan dock INTE lägga in en begagnad nyckel utan att ha dess PIN -kod. (Som INTE lagras elektroniskt av Volvo av säkerhetsskäl)
Den koden finns aldrig kvar till nyckeln från en skrotad bil... =utopi att hitta.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Ingen nyckel kvar :-(

Inlägg av Spiidfriik »

Nja, nog lär man måsta koda in den nya nyckeln även på en BMW, utgår jag från.
Hörde efter på BMW vad en ny nyckel skulle kosta till en -01 jag hade, eftersom gummiknapparna var slitna och fula. Svaret var (minns inte exakt) typ 4000kr med elektronik men utan chip och typ 6000kr med chp (minns inte om det var inklusive eller exklusive kodning).
Jag köpte nya gummin på ebay för nån hundring. 😁
Har dock ingen koll på nyare modeller.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Skriv svar