Däcktryck sensorer till förbannelsen

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Ravvan
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 12 dec 2017, 03:03:07
Årsmodell: 0
PostOrt: Piteå

Däcktryck sensorer till förbannelsen

Inlägg av Ravvan »

EU:s krav på däcktrycks-övervakning medför stora kostnader för oss bilägare. För en femårsperiod är kostnaden för köp av sensorer 4 000 kr. Programmering vid skifte vinter/sommarhjul två gånger/år kostar 600 kr per år, alltså 3 000 kr för fem år! Summan blir 7 000 kr eller 1 400 kr/år och för mig som kör 1 400 mil/år, kostar EU-bestämmelsen en krona per mil. Det är ungefär lika mycket som mina däck kostar. Hur kan man acceptera en sådan reform? Kanske inte reformen det är fel på utan vad biltillverkarna har valt för system och i detta fall hur Toyota har löst detta. Det är helt på det klara att man tjänar mer på att ha ett TPMS system än att ha ett indirekt system som mäter hjulets hastighet via navet. Ett indirekt system behöver man inte programmera och man som bilägare kan nollställa däcktrycket själv. Men det är inte olagligt att köra med en lysande däcktryckslampa, men förbaskat irriterande. Särskilt när man vet varför man valt denna opålitliga lösning som TPMS är. Man behöver bara starta bilen bredvid en annan bil som har likadana sensorer för att det ska flippa ut, sensorer som går sönder och som i mitt fall helt nya sensorer som var trasiga. Sen efter första vinterdäcksbytet har dessa sensorer aldrig fungerat trots att alla däcken sitter där dom ska och däcktrycket är rätt. Bara dynga med detta och min uppmaning till Toyotaägare, låt lampan lysa så kanske den brinner tillslut :) Det är inte olagligt och bilen kommer inte få anmärkning på besiktningen. Det som är anmärkningsvärt om Toyota är så rädd om sitt ryckte så borde detta system omedelbart fasas ut och införa indirekt mätning av lyftrycket. Detta görs via navet, ABS kransens sensor och är helt och hållet en billig lösning för både bilindustrin, men stört för bilägandet. Detta irriterar mig så mycket att jag överväger att se efter ett annat märke om inte RAV4 Plugg in Hybrid kommer med en annan lösning. Kan inte annat säga snålt så det förslår. :twisted:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Däcktryck sensorer till förbannelsen

Inlägg av cheetah1 »

Värt att påpeka är kanske att Sverige är undantagna från kravet. Nya bilar i Sverige behöver inte ha det, med motiveringen att vi ändå byter däck två gånger om året, så vi håller koll på trycket ändå.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Däcktryck sensorer till förbannelsen

Inlägg av Glenn »

Dessutom finns det ju tillverkare som har vettiga system där man som konsument själv kan synca in sensorer och/eller ha flera uppsättningar lagrade samtidigt osv, eller så anänds ABS-sensorer istället.

Men det är sjukt dåligt skött när man införde kravet ja.

..Att vi är undantagna från kravet i sverige (och finland tror jag) hjälps ju inte om biltillverkaren inte kan/vill stänga av systemet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Däcktryck sensorer till förbannelsen

Inlägg av cheetah1 »

Nej, det har du rätt i. Titta på VW, på de flesta modellerna är det tillval.
Sen är inte varianten med hastighetsdetektering via ABS-givarna helt bombsäkert heller, om ett hjul är mer slitet kan man få lampan i ögonen ändå.

Vad som dock är det stora felet i grunden är inte idén med riktiga lufttryckssensorer, som ju faktiskt egentligen är rätt bra (att ha möjlighet att ha det faktiska däcktrycken på en display i bilen i realtid är ju egentligen suveränt), utan det är att det tillverkas miljontals av dessa och de ingående komponenterna kostar på sin höjd någon tia, så det faktum att dom tar tusentals kronor för dom är rent ocker. Att vissa tillverkare dessutom kräver att man dyker upp på verkstaden och betalar höga avgifter varje gång man byter däck är också rent lurendrejeri, det borde lagstiftas att detta är olagligt, antingen ska man kunna göra det själv, eller också ska verkstaden göra det kostnadsfritt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Däcktryck sensorer till förbannelsen

Inlägg av Glenn »

Ja, man borde ju ha ställt krav på att det ska finnas ett standardiserat system som dessutom ska kunna administreras av kunden själv (eller då mööjligen utan avgift av tillverkaren som du är inne på, då skulle dom VÄLDIGT snabbt se till att det gick att göra själv..)

Nu blev det ju ogenomtänkt vilda västern, som VANLIGT när det kommer EU-regler.. (jag säger bara släckta bakljus..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar