Tips på billiga men BRA vinterdäck

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Tips på billiga men BRA vinterdäck

Inlägg av Msevl »

Jag behöver lite tips.
Är inte ute efter dyrare däck utan billigare men BRA!jag vet att DE FINNS!
Dubbfria
Jag kommer att köra ca 10 gånger på snö o is o vill därför inte investera i dyra däck.
Inte just nu.
Bor i en stad där de senaste 5 åren knapp snöat nåt.sen kör jag på väg som alltid är plogad.
Vill inte heller ha klagomål för mitt beslut.
Är grymt nöjd med mina sommardäck som klarat isen som nyss kom väldigt bra.
Men man måste ju byta.

Jag vet att det finns billiga däck som är bra. Nackdelen är att de inte håller så länge.
Men Det bryr jag mig inte om.

NANKANG? Hört både bra o dåligt. En del varningar i vissa tester. Även en del bra.
Litar inte på tester. Många är uppköpta.
KUMHO?
KINGSTON?
LINGLONG?
ROTALLA?
KUMHO?
KELLY?
ROADSTONE?
NEXEN?

Var de jag kom på.
Snabba o enkla svar önskas!
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Tips på billiga men BRA vinterdäck

Inlägg av Codriver »

Jag skulle välja från ett av de mer etablerade märkena.
Jag förstår ditt resonemang angående att inte köpa de dyra däcken på marknaden. Det styrs ju mycket på var man bor och hur bilen används.

Av den lista du räknade upp där skulle jag köra på Kumho alla dagar i veckan.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Tips på billiga men BRA vinterdäck

Inlägg av Msevl »

Tack tack!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tips på billiga men BRA vinterdäck

Inlägg av cheetah1 »

Goodyears mellaneuropeiska, Ultra Grip 8, ligger hyfsat i pris jämfört med många konkurrenter, och givet att du inte bor i Norra Norrlands inland funkar dom bra även i svenska temperaturer. Kumho, och även Hankook får anses som mellanklassdäck som håller hyfsad kvalitet också.

Edit: Erfarenhetsmässig skulle jag säga undvik Roadstone, även om greppet är skapligt slits dom så fort att man knappt hinner köra en säsong innan dom är slut. Jag hade Nankang sommardäck på en bil jag hade, och ett av dom delaminerade hela däcket på, så det såg ut som det hade fått smittkoppor när däckfirman försökte blåsa upp det igen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tips på billiga men BRA vinterdäck

Inlägg av Glenn »

Dessutom, köp inte hos lokala däckshandlare, aka däck-ockraren, dom tar typ dubbla priset du borde betala.

Kolla på typ däckonline och liknande vad de riktiga priset är på kvalitetsdäck, farsan fick en offert på 13k för nya hakka9 till hans nya bil, genom att köpa på nätet och låta en annan däcksmånglare lägga på dom blev summan 7000:- istället..

Jag har en kontakt där jag brukar köpa nästan nya begagnade däck hos, han säljer även nya däck "billigt", fast det är ju i stockholmsområdet så det hjälper ju inte dej..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Re: Tips på billiga men BRA vinterdäck

Inlägg av danne1981 »

Som budgetdäck har jag väldigt positiva erfarenheter av Kumho, både KW22 och KW31 som jag har nu.

Har kört även Michelin, Bridgestone och Good Year.

Good Year Ultra Grip var bäst av alla. Sedan tycker jag nästan att Kumho preseterat likadant för min del som både Michelin och Bridgestone.
Det är dubbdäck jag haft/har.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Tips på billiga men BRA vinterdäck

Inlägg av Inf3cted »

Marshall, toyo osv är billiga men funkar väldigt bra. Passa dej för dom allra billigaste. Dom brukar som i regel va skräp. Sen är det ju som med allt annat. Man får det man betalar för när det gäller däck :)
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Tips på billiga men BRA vinterdäck

Inlägg av Msevl »

Tack.
Nu till en annan sak jag har funderat på.
Som ni har sett så är jag grymt nöjd med mina sommardäck som jag har på nu.kör dock till 99% när det är 5 plus o över..
1% i snö o på is...bilen sköter sig galant.vid minsta lilla så går ju abs mm igång o stoppar.
Men ändå kör jag olagligt trots att mina sommardäck är kanon!
Nu till det roliga. En kompis bytte till sava däck. Bara han åker ut från sin parkeringsplats så glider bilen iväg. Alltså skit däck.regn..likadant.skridskor.
MEN HAN KÖR LAGLIGT!
Får inte ihop det.
Han har varit nära olyckor en del nu i vinter.de kör precis som mig, helst inte bilen vid snö mm ..
Ändå har han varit nära olyckor pga däcken.
Mina däck är hundra gånger bättre.ändå är det han som får köra o inte jag.märkligt
Vem är närmast att orsaka en olycka..han eller jag?!han så klart...
Skriv svar