Celicafrågor, ST162

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Stiltje
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 10:19:45
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1987
PostOrt: Kungsbacka

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Stiltje »

Roligt med alla svar! Tack.

Jag var och kikade på en bil i dag, en vit 87a. Finns på Blocket för dem som önskar se den. Eftersom priset var väldigt högt, 35 000 för en standardmodell, och ägarinnan sagt att den var väldigt fin förväntade jag mig ett riktigt schysst exemplar.

Saxat ur annonsen: "Väldigt fin och välvårdad.
Aldrig vinterkörd."

Men när hennes man rullade ut den ur garaget var det nåt helt annat. Tattarlagade skärmkanter, bubblor i nederkant, skitig interiör, sliten ratt och söndrig växelspaksknopp. Rost runt takluckan och glappiga knappar och reglage. De hade inte ens brytt sig om att dammsuga bilen och motorrummet hade sett sina bästa dagar.

Farbrorns kommentar: Jag släpper den inte under 35.

Det hade tydligen varit ett stort intresse och det fanns "många bilar som var sämre och kostade mer". Yeah, right.

Nåväl, är det någon som har någon känning eller känner till någon ST16 som står och vill komma till en småfet 36-åring som lovar att vaxa den regelbundet?
Senast redigerad av Stiltje den sön 10 dec 2017, 17:05:30, redigerad totalt 1 gånger.
Om klassisk herrstil och klass - http://stiltje.net
Stiltje
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 10:19:45
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1987
PostOrt: Kungsbacka

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Stiltje »

@Glenn: Angående ST165, alltså GT4, tänker jag att det är mycket mer som kan krångla på en sådan bil. Dessutom är den väl mycket dyrare? Men coolare är den ju!

Det verkliga problemet är nog turbon, dock. Turbobilar brukar förr eller senare (mer förr än senare, är min erfarenhet) hamna hos unga män med baseballmössa och tung högerfot. Unga män vars vokabulär innehåller fraser som "större laddtryck", "vassare kammar" och dylikt. Inget fel i det iofs, men risken att man stöter på en trimmad, omlackad, "stylad" bil brukar vara betydligt större..
Om klassisk herrstil och klass - http://stiltje.net
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Glenn »

Dom är ganska skottsäkra faktiskt, fyrhjulsdriften är väldigt hållbar och krånglar ytterst sällan, vilket förvisso har blivit ett annat problem, folk köpte ST165 och snodde drivlinan och monterade på andra bialr med klenare drivlinor, exempelvis mazda..

Tror det är lite tveeggat, GT4 har alltid varit dyrare än TC/GT/GTi och därmed inte använts som slitochslängbil lika mycket, men å ansdra sidan har dom nog trimmats och modifierats mer också.. så jag vet inte.

Dyrare brukar dom ju vara men i dagsläget är det väl halvsvårt att hitta nåt vettigt på ST162-fronten också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Stiltje
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 10:19:45
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1987
PostOrt: Kungsbacka

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Stiltje »

Hmm, ok. Då kan det alltså vara läge att titta efter en sådan också då. Och vara beredd att återställa en del "modifieringar", typ blå slang i motorrummet och eventuella baslådor. Brr...

Som du säger, det går inte att vara alltför picky, välja och vraka och så vidare. Så många bra exemplar finns ju inte på marknaden gissar jag?

Är fortfarande lite sur för att jag åkte 20 mil bara för att titta på ett ordinärt, halvskräpigt exemplar. Jag hoppas verkligen att säljarna blir ordentligt straffade och måste gå med på ett skambud till slut. Rätt åt dem. :x

Som sagt, uppskattar alla tips på bil. Budgeten sträcker sig till omkring 35-40 papp!
Om klassisk herrstil och klass - http://stiltje.net
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Neblade »

Jag åkte till Malmö (~60 mil) med tåg en gång för att köpa en Corolla G6R, dessvärre hade den tydliga tecken på att varit krockad bak och omlackad, vilket ägaren inte låtsades om (men flackade med blicken när vi påtalade det). Så jag gav ett skambud som han inte accepterade och fick ta första bästa tåg 1-klass hem igen. Den bilen var fortfarande till salu ett år senare med samma ägare, fast då hade den kommit ner i mitt "skambud". :roll:

Nåväl det kan väl kallas offtopic kanske. :lol:

Jag kan tänka mig att det kan vara lättare att hitta en GT4 i hyffsat skick då de varit dyrare och färre 18-åringar har haft råd med försäkringen på dem. :) Men för 35-40 kkr ska ju en ST162 inte vara långt från rostfri. Intressant med bilar, de går ner i pris tills de helt plötsligt börjar bli ont om dem, då går vissa upp i pris igen. Min första ST162 -88 köpte jag för drygt 20kkr år 2002.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Stiltje
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 10:19:45
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1987
PostOrt: Kungsbacka

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Stiltje »

Ja jösses, vilken resa.

Jag tänker, baserat på de bilar jag kikat på förstås och ni har ju mycket mer erfarenhet, att en standard ST162 ska vara i grymt fint skick om man vill ha 35 000 kronor för den. Det var en standardbil, ingen GTi, ingen extra utrustning what so ever, och så i det skicket. Ingen hade liksom tagit hand om bilen, allt var slitet bortsett från baksätet. Hade de begärt 20 000 hade jag nog fan prutat ett par tusen ändå, alltså.. ;)
Om klassisk herrstil och klass - http://stiltje.net
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Neblade »

Hmm... ingen GTi?
ST162 är väl GT 86-87 eller GTi 88-89. Båda med 3S-GE = 2,0 liter motor med insprutning.
I princip samma mellan årsmodellerna, skiljer lite småsaker i motorn 86-87 har 143 hk, 88-89 har 140 hk och katalysator. EGR anslutningarna på toppen skiljer lite också. Interiört har 88-89 annan ratt mm. Exteriört ser man väl främst skillnad på att 86-87 har svart plast kring regskylthållaren bak.

Som jag fått för mg så var väl alla ganska välutrustade som standard? Elvärme på ytterspeglar+bakruta, centrallås, elektrisk taklucka, stolsvärme, elhissar sidorutor etc.
Tillval är väl typ farthållare och skinnsäten?
ABS fanns väl bara på GT4?

Någon som kan bekräfta mina påståenden? ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Stiltje
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 10:19:45
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1987
PostOrt: Kungsbacka

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Stiltje »

Det är självklart jag som är ute och cyklar. Nåt annat än elektrisk taklucka såg jag inte men jag var å andra sidan lite grinig över det mediokra skicket.. ;)

Men var GT namnet på den enklaste modellen, eller fanns det ytterligare en snålvariant?
Om klassisk herrstil och klass - http://stiltje.net
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Bempa »

Är inte Gt och GTi samma spec i Sverige? Den hette GT 86-87 och GTi 88-89??

Helt samma spec är det ju egentligen inte iochmed faceliften som skedde till 88 med katalysator och lambdareglering
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Glenn »

Jo, man bytte från GT till GTi för att rida på GTi-vågen typ. Men den hette väl TwinCam först ?

Sen finns det väl en ST-version även av T16 ? ..den såldes nog inte i sverige dock.

För övrigt är även jag allergisk mot blåa slangar i motorrummet :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar