Celicafrågor, ST162

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Stiltje
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 10:19:45
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1987
PostOrt: Kungsbacka

Celicafrågor, ST162

Inlägg av Stiltje »

Hej!

Till att börja med: Jättefint forum. Mycket kunskap, trevlig ton, fina bilar. Kul!

Nu till saken: Jag står i begrepp att inom kort köpa en Celica ST162. Letar bil aktivt. Innan jag hittar den vill jag ha klart vissa saker.

• Jag kommer antagligen att vilja sänka bilen. Ingen hemsk raggarsänkning utan bara lite lagom. Vad bör jag välja? "Coilovers"? Vanliga sänkfjädrar? Vilket fabrikat?

• Nya fälgar lär bli aktuellt. Vad väljer jag? Orginalfälgarna är väl 14 tum har jag förstått? Vilken var originaldäckens höjd? 60? Kan 205/45-17 vara ett alternativ eller är det för stort? Någon eltejpslook är jag INTE ute efter...

• Har sett flera bud på ET för fälgarna - vilken gäller? 35? 38?

• En annan ratt kommer att monteras, gissar jag. Vilka tips har ni? Jag vill ha något klassiskt sportigt, inte nåt rejsigt.

Tacksam för svar!

Allt gott,

//Eric
Om klassisk herrstil och klass - http://stiltje.net
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Bempa »

Hej och välkommen :wave:

Kul att du vill ge dig på en ST162, det är mysiga och roliga bilar! Och förbannat snygga :D

Jag personligen hade satsat på "vanliga" stötdämpare (antingen standard eller sport, beroende på vad du är ute efter) och fjädrar av något välkänt fabrikat.
"kina" coilovers förstör oftast väghållningen och komforten och dom duger endast till att få bilen lägre... Och kosta på "riktiga" coilovers känns som overkill om du bara är ute efter att få bilen lite lägre.

17" är för stort enligt min åsikt. Det satt på min ST165 när jag köpte den och det faller mig inte i smaken, Jag skulle satsa på 16"

Vad det gäller ratt så tycker jag Nardi Twin eller Momo Montecarlo skulle göra sig gott i en ST162

Återigen, välkommen och lycka till med köpet!

Sen är det obligatoriskt att visa upp sitt nyförvärv sen när du hittat den ;)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Stiltje
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 10:19:45
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1987
PostOrt: Kungsbacka

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Stiltje »

Stort tack. Känns kul att vara här!

Detta är ju nästan det bästa, innan eller strax efter att man köpt nytt. Pirret, längtan efter att köra, putsa, fixa till smådetaljer. Det brukar vara som en förälskelse, helt klart. Därför tänker jag inte göra mitt vanliga misstag och köpa en bil i för dåligt skick. Har svårt att dra gränser och brukar ta på mig för stora jobb. Sedan tryter motivationen och...

Jag ska kika på rattarna du föreslog och leta lite 16-tumsfälgar. Känner spontant att du har rätt med storleken. Det är ju inte den som har betydelse, och så vidare.

Är det 205/50-16 som gäller för att behålla hyggliga hastighetsmätarvärden?
Om klassisk herrstil och klass - http://stiltje.net
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Bempa »

Helt klart, en förälskelse är rätt så talande ord för hur det kan kännas runt bilköp.

Du är inne på rätt spår att inte köpa för dåligt av en annan anledning också, det börjar bli svårt att få tag på delar till dom.

Ska man vara så nära original däckomkrets som möjligt så är det 205/45R16 som är närmast

Får man fråga hur det kommer sig att du fastnat för just ST162?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Stiltje
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 09 dec 2017, 10:19:45
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1987
PostOrt: Kungsbacka

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Stiltje »

Jag är på gång att byta jobb och kan behöva en pendlarbil. Började leta efter något litet och så ramlade jag över någon 80-talare, typ en Mazda 626. Jag är född 1981 så det satte igång en massa tankar, minnen, ja du vet.

Och så tänkte jag: Varför inte satsa på lite folksport, någon bil som jag gillade som barn. Först kikade jag på en Peugeot 205 GTI, det hade våra grannars 18-årige son när jag var liten. Richard hette han, jag tyckte att han var så himla cool. Stubb och mockajacka.

Men nej, det var liksom inte min favoritbil ändå, Peugeoten. Min drömbil på den tiden var en Ferrari Testarossa, i hård konkurrens med MGB, Mercedes SL-cabrioleten i rött och Pontiac Firebird (KITT i Knight Rider..).

En Testarossa eller en SLhar jag inte råd med, en MGB har jag haft och eftersom jag egentligen avskyr amerikanska bilar är det inte aktuellt med en Firebird.

Men bland de vanligare bilarna då? Jag kommer ihåg att jag alltid vände mig om och stirrade när en pigg, frän Celica körde förbi vår gamla 245 GLE med överväxel och turbinfälgar på motorvägen mellan Kungsbacka och Göteborg. Och det var faktiskt bakändan på japanen som jag gillade mest, de rundade bakljusen och den lilla antydan till vinge. För mig är ST162 (som jag fått lära mig här på forumet att fjärde generationens snålare varianter heter) den "riktiga" Celican.

Men så långt mina minnen. Du säger att reservdelstillgången börjar bli skral? Vad går att få tag på numera?
Om klassisk herrstil och klass - http://stiltje.net
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Bempa »

Service och underhåll artiklar går fortfarande att få tag på.
Men lister/inredningsdetaljer och sådana saker är det många saker som inte tillverkas längre.. T.ex. Takluckan brukar för det mesta vara rostig och listen runt takluckan bruka vara muggig.. Dessa går inte att få tag på längre.


Skickat från min F8331 via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Codriver »

Jag har labbat en del med diverse fälgar på ST162 och om du har möjlighet att testa fälgen innan du köper den så gör det. Det kan vara lite trångt mot fjädertallriken om man har lite större och bredare hjul.

ST162 är inte tråkig på något sätt och det finns mycket kunskap på nätet omkring dessa bilarna.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Glenn »

finns väl tredjepartstakluckor i komposit iofs, vilket är att föredra för originalluckan rostar rejält.

EN sak du kanske skulle fundera på är rallyversionen - en GT-Four, alltså en ST165, inget fel på ST162, men ST165 är ju bra mycket coolare, fyrhjulsdrift och turboladdad motor, dessutom brukar dom ha mer utrustning och finare inredning.. samt ett kjolkit som inte gör så mycket väsen av sej.

en bild på min gamla röda ST165 (som fick en av de sista originaltakluckorna som toyota kunde få fram enligt föra ägaren)

Bild
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Glenn »

fälgarna är för övrigt 15" BBS RS trippelsplit, dessa sålde jag långt senare till nån snubbe som körde 30 mil enkel resa för att köpa dom, tydligen kom dom från nån specialversion av golf som han hade, men de fanns att köpa från BBS lösa också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Celicafrågor, ST162

Inlägg av Neblade »

Kul! Jag hade en ST162 som första bil.
Även om jag aldrig riktigt kom över att den är framhjulsdriven (övningskörde i en Ford Sierra, så det här med att köra FWD på vintern var knepigt i början). Riktigt trevlig pendlarbil, drar inte så mycket bränsle för att vara från 80-talet (0,7-0,8 l/mil) men saknar ju oftast farthållare.

Jag körde med 16-tumsfälgar på sommaren och körde Toyo Proxes T1-R 205/45R16. Tyckte det var lagom storlek på fälgar. Minns dock inte riktigt vad det var för inpressning och fälgbredd, men de hamnade något längre ut än vad man hade önskat egentligen.

Jag har faktiskt aldrig kört någon GT4, men skulle jag idag köpa en ST16 så skulle jag nog sikta på en sådan.
Hoppas du hittar ett fint objekt!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar