Dieselvärmare Auris 1.4 D-4D 2011

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Dieselvärmare Auris 1.4 D-4D 2011

Inlägg av MrBackground »

Hej
Den här knappen PWR Heat som tydligen startar dieselvärmare på nämnda modell, när den är intryckt och motorn når sin arbetstemperatur, slår den automatiskt ifrån dieselvärmaren då? Eller går den för fulla muggar tills att man trycker på knappen igen (så att lampan på knappen slocknar)? Ska man stänga av den manuellt då motorn är varm, eller kan man ha den påslagen hela vintern och att den själv sköter på/av via någon inbyggd termostat?
En annan fråga: hur mycket bränsle drar dieselvärmaren då den är på? Per timme t ex?
Och en fråga till: jag märker att när jag stänger av dieselvärmaren (PWR Heat), så sjunker temperaturen i motorn igen, speciellt vid stadskörning. Detta sker redan då det är under 5 plussgrader ute. Är detta normalt?
Och ytterligare en fråga: avgaserna som uppstår från dieselvärmaren, är de "renade"? Alltså passerar de någon slags katalysator eller partikelfilter på samma sätt som avgaserna från själva motorn gör?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dieselvärmare Auris 1.4 D-4D 2011

Inlägg av cheetah1 »

Två av frågorna kan jag svara på;
Förbrukningen brukar ligga på strax under en liter per timme, kanske 0,7-0,9 liter per timme.
Angående att motorn har svårt att hålla värmen, det låter dåligt, men och andra sidan är det många som berättar liknande historier, så troligen är det ganska normalt. Egentligen är det ju positivt, det betyder ju bara att motorn är så effektiv att den inte ger tillräckligt med överskottsvärme för att hålla kupén varm.
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Dieselvärmare Auris 1.4 D-4D 2011

Inlägg av Swecap »

Jag som skruvar med dedär brännarna.
Alltid på. Alltid på.
Förutom då de ej är tillåtet, tex i vissa p-garage.
Corona RT40 -66
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Dieselvärmare Auris 1.4 D-4D 2011

Inlägg av MrBackground »

Swecap skrev: tis 05 dec 2017, 21:36:08 Jag som skruvar med dedär brännarna.
Alltid på. Alltid på.
Förutom då de ej är tillåtet, tex i vissa p-garage.
Att det inte alltid är tillåtet leder ju tankarna vidare till min sista fråga, nämligen miljöaspekten av att använda dieselvärmaren. Men det kanske ska jämföras med utsläppen som sker då man kör med en kall dieselmotor.
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Dieselvärmare Auris 1.4 D-4D 2011

Inlägg av MrBackground »

cheetah1 skrev: mån 04 dec 2017, 21:01:09 Angående att motorn har svårt att hålla värmen, det låter dåligt, men och andra sidan är det många som berättar liknande historier, så troligen är det ganska normalt. Egentligen är det ju positivt, det betyder ju bara att motorn är så effektiv att den inte ger tillräckligt med överskottsvärme för att hålla kupén varm.
Eftersom att bilen det handlar om har den minsta dieselmotorn, så har det förmodligen med effektiviteten att göra.
Däremot erfor jag med min förra bil (Volvo V70) att termostaten var orsaken till att motorn var för kall. Den tog god tid på sig att bli varm, och då inte ens arbetstemperatur. Kupévärmen klarade inte av att värma upp på vinterhalvåret. Efter att ha bytt termostaten löste sig detta. Kanske kan det vara en trött termostat i Aurisen?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dieselvärmare Auris 1.4 D-4D 2011

Inlägg av cheetah1 »

Det är det jag brukar föreslå att man provar med (det är ju inte så dyrt att byta), men eftersom flera ägare av bilar med samma motor har rapporterat samma fenomen så känns det mer och mer som att dessa motorerna helt enkelt inte ger så mycket värme ifrån sig.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dieselvärmare Auris 1.4 D-4D 2011

Inlägg av cheetah1 »

MrBackground skrev: ons 06 dec 2017, 07:34:05
Swecap skrev: tis 05 dec 2017, 21:36:08 Jag som skruvar med dedär brännarna.
Alltid på. Alltid på.
Förutom då de ej är tillåtet, tex i vissa p-garage.
Att det inte alltid är tillåtet leder ju tankarna vidare till min sista fråga, nämligen miljöaspekten av att använda dieselvärmaren. Men det kanske ska jämföras med utsläppen som sker då man kör med en kall dieselmotor.
Det är MYCKET miljövänligare att använda en maskin avsedd för att tillverka värme för att göra just det, än att använda en maskin avsedd för att tillverka kinetisk energi. Maskinen som tillverkar värme gör det med nära nog 100% verkningsgrad och är byggd för det, det gör/är inte motorn. Det finns en anledning till att man aldrig hittar katalysatorer på värmeverk, helt enkelt eftersom dom är så effektiva och välbyggda att det inte behövs. Eller aldrig är kanske en sanning med modifikation, på senare år har SNCR (ammoniakinsprutning, motsvarande AdBlue på vägfordon) börjat dyka upp på vissa anläggningar i storleksklassen 70-80 megawatt och större, och gör då en viss skillnad, då framförallt eftersom det är avgift på att släppa ut NOx, men även utan det släpper en sån anläggning inte ut mer NOx än en genomsnittlig långtradare tom på AdBlue.
Skriv svar