Sida 2 av 2

Re: Camry 2018

Postat: fre 10 nov 2017, 21:04:48
av Bempa
PierreW skrev: fre 10 nov 2017, 20:39:23 Camryn försvann för att få ner det totala utsläppet från Toyotas modellprogram i Europa, vilket var synd då det kom en hybrid senare.
Även Previa och Avensis Verso försvann i samma veva då dessa var bilar med hög utsläppsnivå.
Den förklaringen fick jag höra vad det gällde Previa och Avensis Verso, men vad det gällde Camry så fick jag en annan förklaring som sagt. 😁 På den tiden så jobbade jag på Toyota, men man kunde få lite olika svar beroende på vem man fråga.

Och Previa fanns då och finns fortfarande som hybrid i moderlandet Japan,
Och som du säger så kom ju hybriden på Camry redan generation efter.

Hur som så är det väldigt synd att varken Previa eller Camry finns kvar i Sverige, tycker även att senaste faceliften på Previa / Estima är riktigt snygg, fast dom kör fortfarande med 2azfe i den konstigt nog

Re: Camry 2018

Postat: fre 10 nov 2017, 21:51:58
av cheetah1
Ska man vara krass ligger ju faktiskt Toyota och även övriga japaner LÅNGT efter sina europeiska konkurrenter vad det gäller motorprestanda kontra förbrukningssiffror och utsläpp. När en Toyota drar 0,7 drar en motsvarande europeisk bil, då i synnerhet VAG och BMW, kanske 0,4-0,5.
Med det inte sagt att jag tycker att europeiska bilar i det stora hela är bättre än japaner, men det känns som att ingenjörerna där borta på stillahavskusten behöver skärpa till sig lite för att komma med i gemet i Europa.

Re: Camry 2018

Postat: fre 10 nov 2017, 22:32:15
av Bempa
Tyst nu :D ingen hädelse på forumet, Toyota är världens bästa bil vet du väl :roll:

Skämt åsido, ja du har helt rätt i det.. :-| Bara hoppas att dom rycker upp sig snart. Men senaste Plug in Prius va väl ändå ett ryck uppåt tycker jag mig ha förstått. Och den tekniken kommer i den här senaste Camry'n

Re: Camry 2018

Postat: fre 10 nov 2017, 23:38:11
av cheetah1
En Camry Plug-in hybrid?! Det låter nåt det!

Re: Camry 2018

Postat: lör 11 nov 2017, 05:00:38
av PierreW
cheetah1 skrev: fre 10 nov 2017, 21:51:58 Ska man vara krass ligger ju faktiskt Toyota och även övriga japaner LÅNGT efter sina europeiska konkurrenter vad det gäller motorprestanda kontra förbrukningssiffror och utsläpp. När en Toyota drar 0,7 drar en motsvarande europeisk bil, då i synnerhet VAG och BMW, kanske 0,4-0,5.
Med det inte sagt att jag tycker att europeiska bilar i det stora hela är bättre än japaner, men det känns som att ingenjörerna där borta på stillahavskusten behöver skärpa till sig lite för att komma med i gemet i Europa.
Det har Toyotaägarna igen på att dom slipper laga bilarna mellan servicarna, det blir i regel ett besök per år på verkstaden ;)

Bempa, jag jobbade på Toyota mellan 04 och 09, och jag har faktiskt servat en Camry av generationen som kom efter den sista som såldes i Sverige.
Va en här i krokarna som tog hem en från Kanada :thumbup:

Re: Camry 2018

Postat: lör 11 nov 2017, 07:51:38
av Bempa
cheetah1 skrev: fre 10 nov 2017, 23:38:11 En Camry Plug-in hybrid?! Det låter nåt det!
Nu va jag lite för trött och det gick lite för fort. Vet inte om det kommer just en plug-in variant. Men dom båda två har hsd II vilket jag tror (efter ha kollat på lite små info filmer om systemet, där dom trycker på att det klarar av att segla på ett annat sätt) så är det framför allt där det är förbättrat, det är iallafall vad dom vill ge sken utav.
PierreW skrev: lör 11 nov 2017, 05:00:38 Bempa, jag jobbade på Toyota mellan 04 och 09, och jag har faktiskt servat en Camry av generationen som kom efter den sista som såldes i Sverige.
Kul! Va det 4án eller 6án i den? Generationen efter den generationen, eller hur man ska säga, i SE utförande likt denna
https://www.blocket.se/goteborg/Toyota_ ... w=3&last=1

Är någonting jag på fullaste allvar skulle överväga att köpa när det är dags att byta ut bruksisen nästa gång

Re: Camry 2018

Postat: lör 11 nov 2017, 19:59:05
av PierreW
Bempa skrev: lör 11 nov 2017, 07:51:38
cheetah1 skrev: fre 10 nov 2017, 23:38:11 En Camry Plug-in hybrid?! Det låter nåt det!
Nu va jag lite för trött och det gick lite för fort. Vet inte om det kommer just en plug-in variant. Men dom båda två har hsd II vilket jag tror (efter ha kollat på lite små info filmer om systemet, där dom trycker på att det klarar av att segla på ett annat sätt) så är det framför allt där det är förbättrat, det är iallafall vad dom vill ge sken utav.
PierreW skrev: lör 11 nov 2017, 05:00:38 Bempa, jag jobbade på Toyota mellan 04 och 09, och jag har faktiskt servat en Camry av generationen som kom efter den sista som såldes i Sverige.
Kul! Va det 4án eller 6án i den? Generationen efter den generationen, eller hur man ska säga, i SE utförande likt denna
https://www.blocket.se/goteborg/Toyota_ ... w=3&last=1

Är någonting jag på fullaste allvar skulle överväga att köpa när det är dags att byta ut bruksisen nästa gång
Det va en XV40, alltså den generationen som kom efter den sista som såldes i Sverige. Det var en hybrid faktiskt med 4cyl bensinare :thumbup:

Re: Camry 2018

Postat: mån 13 nov 2017, 08:03:28
av Glenn
cheetah1 skrev: fre 10 nov 2017, 21:51:58 Ska man vara krass ligger ju faktiskt Toyota och även övriga japaner LÅNGT efter sina europeiska konkurrenter vad det gäller motorprestanda kontra förbrukningssiffror och utsläpp. När en Toyota drar 0,7 drar en motsvarande europeisk bil, då i synnerhet VAG och BMW, kanske 0,4-0,5.
Med det inte sagt att jag tycker att europeiska bilar i det stora hela är bättre än japaner, men det känns som att ingenjörerna där borta på stillahavskusten behöver skärpa till sig lite för att komma med i gemet i Europa.
Fast.. Europer i allmänhet och tyskarna i synnerhet är världsmästare på att fuska till förbrukningssiffror, så man kan ju inte gå på den puckade europacykeln som tyskarna anlitar konsultfirmor som enbart sysslar med "körcykeloptimering" till att få bra värden i, och som japanerna struntar fullkomligt i då det är för liten marknad.

På verklig förbrukning är det ju inte speciellt stor skillnad.