Camry 2018

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Camry 2018

Inlägg av Bempa »

PierreW skrev: fre 10 nov 2017, 20:39:23 Camryn försvann för att få ner det totala utsläppet från Toyotas modellprogram i Europa, vilket var synd då det kom en hybrid senare.
Även Previa och Avensis Verso försvann i samma veva då dessa var bilar med hög utsläppsnivå.
Den förklaringen fick jag höra vad det gällde Previa och Avensis Verso, men vad det gällde Camry så fick jag en annan förklaring som sagt. 😁 På den tiden så jobbade jag på Toyota, men man kunde få lite olika svar beroende på vem man fråga.

Och Previa fanns då och finns fortfarande som hybrid i moderlandet Japan,
Och som du säger så kom ju hybriden på Camry redan generation efter.

Hur som så är det väldigt synd att varken Previa eller Camry finns kvar i Sverige, tycker även att senaste faceliften på Previa / Estima är riktigt snygg, fast dom kör fortfarande med 2azfe i den konstigt nog
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Camry 2018

Inlägg av cheetah1 »

Ska man vara krass ligger ju faktiskt Toyota och även övriga japaner LÅNGT efter sina europeiska konkurrenter vad det gäller motorprestanda kontra förbrukningssiffror och utsläpp. När en Toyota drar 0,7 drar en motsvarande europeisk bil, då i synnerhet VAG och BMW, kanske 0,4-0,5.
Med det inte sagt att jag tycker att europeiska bilar i det stora hela är bättre än japaner, men det känns som att ingenjörerna där borta på stillahavskusten behöver skärpa till sig lite för att komma med i gemet i Europa.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Camry 2018

Inlägg av Bempa »

Tyst nu :D ingen hädelse på forumet, Toyota är världens bästa bil vet du väl :roll:

Skämt åsido, ja du har helt rätt i det.. :-| Bara hoppas att dom rycker upp sig snart. Men senaste Plug in Prius va väl ändå ett ryck uppåt tycker jag mig ha förstått. Och den tekniken kommer i den här senaste Camry'n
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Camry 2018

Inlägg av cheetah1 »

En Camry Plug-in hybrid?! Det låter nåt det!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Camry 2018

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev: fre 10 nov 2017, 21:51:58 Ska man vara krass ligger ju faktiskt Toyota och även övriga japaner LÅNGT efter sina europeiska konkurrenter vad det gäller motorprestanda kontra förbrukningssiffror och utsläpp. När en Toyota drar 0,7 drar en motsvarande europeisk bil, då i synnerhet VAG och BMW, kanske 0,4-0,5.
Med det inte sagt att jag tycker att europeiska bilar i det stora hela är bättre än japaner, men det känns som att ingenjörerna där borta på stillahavskusten behöver skärpa till sig lite för att komma med i gemet i Europa.
Det har Toyotaägarna igen på att dom slipper laga bilarna mellan servicarna, det blir i regel ett besök per år på verkstaden ;)

Bempa, jag jobbade på Toyota mellan 04 och 09, och jag har faktiskt servat en Camry av generationen som kom efter den sista som såldes i Sverige.
Va en här i krokarna som tog hem en från Kanada :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Camry 2018

Inlägg av Bempa »

cheetah1 skrev: fre 10 nov 2017, 23:38:11 En Camry Plug-in hybrid?! Det låter nåt det!
Nu va jag lite för trött och det gick lite för fort. Vet inte om det kommer just en plug-in variant. Men dom båda två har hsd II vilket jag tror (efter ha kollat på lite små info filmer om systemet, där dom trycker på att det klarar av att segla på ett annat sätt) så är det framför allt där det är förbättrat, det är iallafall vad dom vill ge sken utav.
PierreW skrev: lör 11 nov 2017, 05:00:38 Bempa, jag jobbade på Toyota mellan 04 och 09, och jag har faktiskt servat en Camry av generationen som kom efter den sista som såldes i Sverige.
Kul! Va det 4án eller 6án i den? Generationen efter den generationen, eller hur man ska säga, i SE utförande likt denna
https://www.blocket.se/goteborg/Toyota_ ... w=3&last=1

Är någonting jag på fullaste allvar skulle överväga att köpa när det är dags att byta ut bruksisen nästa gång
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Camry 2018

Inlägg av PierreW »

Bempa skrev: lör 11 nov 2017, 07:51:38
cheetah1 skrev: fre 10 nov 2017, 23:38:11 En Camry Plug-in hybrid?! Det låter nåt det!
Nu va jag lite för trött och det gick lite för fort. Vet inte om det kommer just en plug-in variant. Men dom båda två har hsd II vilket jag tror (efter ha kollat på lite små info filmer om systemet, där dom trycker på att det klarar av att segla på ett annat sätt) så är det framför allt där det är förbättrat, det är iallafall vad dom vill ge sken utav.
PierreW skrev: lör 11 nov 2017, 05:00:38 Bempa, jag jobbade på Toyota mellan 04 och 09, och jag har faktiskt servat en Camry av generationen som kom efter den sista som såldes i Sverige.
Kul! Va det 4án eller 6án i den? Generationen efter den generationen, eller hur man ska säga, i SE utförande likt denna
https://www.blocket.se/goteborg/Toyota_ ... w=3&last=1

Är någonting jag på fullaste allvar skulle överväga att köpa när det är dags att byta ut bruksisen nästa gång
Det va en XV40, alltså den generationen som kom efter den sista som såldes i Sverige. Det var en hybrid faktiskt med 4cyl bensinare :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Camry 2018

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev: fre 10 nov 2017, 21:51:58 Ska man vara krass ligger ju faktiskt Toyota och även övriga japaner LÅNGT efter sina europeiska konkurrenter vad det gäller motorprestanda kontra förbrukningssiffror och utsläpp. När en Toyota drar 0,7 drar en motsvarande europeisk bil, då i synnerhet VAG och BMW, kanske 0,4-0,5.
Med det inte sagt att jag tycker att europeiska bilar i det stora hela är bättre än japaner, men det känns som att ingenjörerna där borta på stillahavskusten behöver skärpa till sig lite för att komma med i gemet i Europa.
Fast.. Europer i allmänhet och tyskarna i synnerhet är världsmästare på att fuska till förbrukningssiffror, så man kan ju inte gå på den puckade europacykeln som tyskarna anlitar konsultfirmor som enbart sysslar med "körcykeloptimering" till att få bra värden i, och som japanerna struntar fullkomligt i då det är för liten marknad.

På verklig förbrukning är det ju inte speciellt stor skillnad.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar