HVO100 diesel.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av cheetah1 »

Problemet är väl att det i det hänseendet är HVO100 lika dåligt som vanlig diesel, alltså när det kommer till partikelutsläpp och kväveoxider..
KenthIJ
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 okt 2017, 14:21:28
Bilmodell: Prius + 2017 och Prius PHEV 20
Årsmodell: 2017
PostOrt: Halland

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av KenthIJ »

cheetah1 skrev: tis 24 okt 2017, 14:23:35 Problemet är väl att det i det hänseendet är HVO100 lika dåligt som vanlig diesel, alltså när det kommer till partikelutsläpp och kväveoxider..
Oj då !!! Det var ju väldigt tråkigt !!! Jag hade förstått det som att HVO gav MYCKET LÄGRE utsläpp och var mycket miljövänligare.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av Oneminde »

Det är bättre då ingen ny CO2 tillförs till atmosfären. Den CO2 som släpps ut är sedan tidigare bunden i dom animaliska slakt avfallet som används för tillverkning, kontra petrokemisk diesel som tillför ny CO2.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av cheetah1 »

HVO görs inte av slaktavfall, eller rättare än sagt, hydrogeneringsprocessen fungerar precis lika bra på animaliska fettsyror, men HVO som princip är dieselolja tillverkad av vegetabiliska oljor. Hydrogenated Vegetable Oils, HVO.

Men precis som du säger CO2-utsläppen blir förnybara, vilket är nice, men eftersom det man får fram är en vanlig diesel så kommer utsläppen vara identiska med dom man får när man kör på fossil diesel, så även om CO2-utsläppen är förnybara (om än lika stora), är de utsläppen som är lite mer direkt skadliga, framförallt partiklar och kväveoxider, precis lika skadliga fortfarande.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av Dale »

Hmm, enligt Preem så är det slakterirester i deras diesel. Tror dom tar det från korven då deras korv innehåller mindre kött än andras korvar. Kör själv diesel och stog i korvbaren på preem och snackade lite om korv och diesel. Sen kan man ju undra om dom tar träd och maler ner dom till diesel som vi eldar upp i bilarna så blir det ju lika tokigt som allt annat. Träd med fotosyntes omvandlar ju co2 till syre och druvsocker. Det är ju klart att det blir mer co2 om man tar bort det som omvandlar bord co2 eller? Annars är ju dieselmotorn rätt fantastisk. Går ju köra på frityrolja med så det blir nog ett stopp hos McDonalds på väg hem med. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av cheetah1 »

Nja Dale, det är ju såhär att om man eldar upp ett träd så släpps den inlagrade koldioxiden ut, sen när det växer upp ett nytt (därav "förnyelsebart") tar det upp motsvarande mängd koldioxid igen. Därför sker ingen nettoökning av CO2-mängden i atmosfären när man använder biomassa som bränsle, åtminstone inte sålänge man återplanterar i samma takt eller snabbare än man avverkar, vilket alla civiliserade länder gör.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av Glenn »

Det är ju snarare så att det som släpps ut har det specifika trädet tagit upp under sin livstid, men visst, det förutsätter ju nyplantering.

Ska man hårddra det så är ju fossil olja också med i det kretsloppet, det man släpper ut när den förbränns har ju en gång tagits upp när växten levde för miljoner år sedan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av Oneminde »

Så, nu har jag kört drygt 75 mil på Volvo Tanka's Diesel med 40% HVO. Förbrukningen har gått ner lite och motorn verkar jobba lite mera optimalt. Kan det vara att systemet har renats lite ? Ialf så tycker jag att det verkar som ett mycket bra bränsle som min Toyota gillar (2.4 diesel). Är väl inte så mycket mer att säga än så. Besiktning är i Mars 2019 så en bra bit bort innan jag kan få CO, CO2 värden m.m. Kan ialf så långt rekommendera att ni tankar på Tanka :)
Rauken
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 17:30:22
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala

Re: HVO100 diesel. D-cat

Inlägg av Rauken »

Nu har jag kört min första tank på HVO100 och det verkar funka fin fint i min 2.2 D-cat
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: HVO100 diesel. D-cat

Inlägg av Oneminde »

Rauken skrev: fre 09 mar 2018, 15:01:44 Nu har jag kört min första tank på HVO100 och det verkar funka fin fint i min 2.2 D-cat
Va roligt. Du får väl uppdatera då och då.
Skriv svar