HVO100 diesel.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

HVO100 diesel.

Inlägg av Oneminde »

Tjena.
Jag startar helt enkelt en tråd om ämnet då det tydligen inte finns information att tillgå. Jag är på jakt efter medlemmar som har info gällande användandet av HVO100 diesel i sina bilar.

Toyota specificerar EN590 för sina dieselmotorer och har officiellt inte gått ut med information om EN15940 som omfattar HVO100. Andra biltillverkare som Citroen, VW, Volvo m.m. har godkänt EN15940 och HVO100 i sina bilar.

Jag bifogar länkar med info för den som vill läsa.

https://trb.se/hvo100/

https://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtopic.php?t=903

https://www.lupo3lclub.se//phpbb/viewto ... f=18&t=887

Kollar man in bilden så står det en bekant modell, artikel om HVO100 stationer i Norge.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /23560809/

Ny Teknik artikel publicerad i dag 2017-09-20; Biobaserad diesel är på frammarsch som fordonsbränsle (HVO100)
https://www.nyteknik.se/fordon/biobaser ... le-6872453

"Lite i skymundan har Sverige kommit ett kliv närmare en fossiloberoende fordonsflotta, utan nya politiska beslut eller ändrade styrmedel. Det är Citroën och Peugeot som genom att nu godkänna sina dieselbilar för 100 % förnybar HVO tagit klivet till möjlig fossilfrihet. Vi testar den mest aktuella HVO-bilen, nya Citroën C3." - http://www.gronabilister.se/tester/bilt ... vo-diesel-

*********
Jag pratade i dag med en Toyota Tekniker i Karlstad och kortfattat kan man säga att Toyota skiter i att testa eller godkänna HVO100. Teknikern har själv varit intresserad i att få information om utvecklingen av Toyotas test av HVO100 i sina Euro5 och Euro6 motorer, men han har fått leva med "vi återkommer" i en 2 års period. Samtidigt så springer kunder från dieselbilar för att dom blivit skrämda av massmedias propaganda eller ska man blivit uppskrämda för att tidningar m.m. ska ha överskrifter till sina artiklar och nyhetsinslag. Vi kom fram till samma poäng i slutet av samtalet: Som det ser ut så är HVO100 godkänd genom EN15940, flera fordonsproducenter ställer sig bakom och godkänner, flertalet privatpersoner har inget negativt att rapportera.

Jag kommer själv köpa en 2013 Avensis 2.0 D-4d kombi och kommer testa HVO100. Funderar på att faktiskt kartlägga hur komponenter som förbränningskammare, ventiler, filter m.m. mår och ser ut innan och efter. 1000 mil skulle kunna vara ett mål här. Så sant ingen på forumet har ingående information att tillägga så långt ?

Oneminde
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av cheetah1 »

Av vad jag har läst (har inte kikat på dina länkar) är HVO100 en bättre diesel än den vi har i dieselpumparna idag. Den är inte, som tillexempel RME/FAME, aggressiv mot packningar och slangar etc och den behöver inte heller hållas varm som RME, även om den, precis som vanlig diesel, kan paraffinera vid låga temperaturer, och man därför behöver ha en bränsleförvärmare, något som alla dieselbilar har.
Att därför godkänna bilar för HVO är lite meningslöst, när bränslet håller en högre kvalitet än det dom redan är godkända för, även om det finns en särskild standard för HVO.
Alltså, jag garanterar inte att jag har rätt, men vad jag har läst mig till kan man köra alla dieselbilar och andra dieselmotorer på HVO likväl som på vanlig diesel.

Har själv provat att köra igenom en halv tank genom husbilen, utan mista märkbar skillnad mot vanlig diesel (dock på sommarhalvåret).
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av Oneminde »

Intressant. Läste för en tid sedan att en - tror det var på Lupo/Audi forumet - att han hade plockat isär filter m.m. efter 1000 mil eller så och tyckte att saker såg renare ut m.m. Med tanke på att dieselmotorer hanterar mycket ren RME (Rapsmetylester) - renad frityr olja hamnar i detta segment - så borde HVO100 sålunda inte vara några problem då den är bättre.

Tror inte branschen som helhet skulle både gå ut med positivt meddelande och allt mindre godkänna om bränslet uppvisar problem. En tillverkare kan lätt genomföra en syntetisk test över många mil och sedan plocka isär för att undersöka filter, packningar, avlagringar m.m.

90 kmh * 24 timmar * 30 dagar motsvarar 6480 mil, det motsvarar ca 3.5 år av normal drift. Så man kan ta reda på saker ganska snabbt om man vill.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av cheetah1 »

Ja, en dieselmotor kan man köra på nästan vad som helst som brinner egentligen, i synnerhet gamla mekaniska dito, bara pumpen får smörjning. Det faktum att HVO är kemiskt identiskt med ren diesel, och att dieseln i dieselpumparna har en massa olika tillsatser gör det ju rätt självklart, kanske, att det renar lite bland grejerna.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av Glenn »

Just RME ställer väl iofs till en hel del problem, på olika sätt.. därav "förbudet" att ha ren RME (RME100) i många dieslmotorer.

HVO100 ska väl ställa till betydligt mindre problem.

RME100 är ju för övrigt extremt aggresivt mot omgivningen, så aggresivt att jag har en dunk RME100 i garaget som jag använder för att göra rent saker i, färgborttagning funkar bra tex :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av Oneminde »

Glenn skrev: ons 20 sep 2017, 21:47:31 RME100 är ju för övrigt extremt aggresivt mot omgivningen, så aggresivt att jag har en dunk RME100 i garaget som jag använder för att göra rent saker i, färgborttagning funkar bra tex :)
:lol: det där var faktiskt lite roligt.
cheetah1: Det faktum att HVO är kemiskt identiskt med ren diesel, och att dieseln i dieselpumparna har en massa olika tillsatser gör det ju rätt självklart, kanske, att det renar lite bland grejerna.
Ja precis. Man kan ju fundera på vad den egentliga orsaken till att Toyota i princip vägrar att ta i HVO100, är det el-bilarna och/eller Vätgas-bilarna (Mirai) satsning som gör att det inte bedrivs test och forskning ? Teknikern jag pratade med hade en teori, helt enkelt så är HVO100 mer eller mindre nischad på den Skandinaviska marknaden, så pass att HVO100 inte finns i Japan.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av cheetah1 »

Så kan det vara. Vad jag har förstått uppfanns processen i Finland.
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av Oneminde »

cheetah1 skrev: ons 20 sep 2017, 22:30:15 Så kan det vara. Vad jag har förstått uppfanns processen i Finland.
Stämmer bra det.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av Glenn »

Rent allmänt när det gäller japaner brukar man ju fokusera helt på den inhemska marknaden, och sen är det bara bonus om man kan få till försäljning på andra marknader.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Oneminde
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 18:16:49
Bilmodell: Avensis 2.0 D-4D Executive E1
Årsmodell: 2013
PostOrt: 00000

Re: HVO100 diesel.

Inlägg av Oneminde »

Glenn skrev: tor 21 sep 2017, 09:58:07 Rent allmänt när det gäller japaner brukar man ju fokusera helt på den inhemska marknaden, och sen är det bara bonus om man kan få till försäljning på andra marknader.
Kanske, men Avensis m.m. byggs i England. Så sanning med viss modifikation :wave:
Skriv svar