Ny MR2-ägare, 20 frågor...

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
JohnT
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Ny MR2-ägare, 20 frågor...

Inlägg av JohnT »

Först och främst, jäklar va gött med ett forum som är igång, och inte bara på fb. Jag hade Toyota o Lexus för 10-15 år sen o hängde flitigt här, kul att hitta tillbaka. 

Har förverkligat en dröm från den tiden o köpt en Mr2 turbo. En 90-92-nånting ("årsmodell uppskattad") japanimport 3sgte med lite vässat chassi, lite större turbo osv. Den känns tight och går fint över lag, men jag har några funderingar. 

• Kylfläktarna som från början sitter i motorlyckan rakt över motorn, saknas. Är det nåt att skita på sig över..? Det syns inget på temp-mätaren, men efter längre turer känns bilen väldig varm. Nu är det ju en mittmotorbil med turbo, men jag har inte direkt nån tidigare erfarenhet att jämföra med...

• Bilen har som sagt lite större turbo än original, som laddar 0,7 bar. Bilen går bra i dagsläget, men går det att typ mappa den för att optimera den ytterligare med utbytesdelarna? Fast då behövs nån frän mappsenor också eller, och nåt mer..?

• Kamremmen ska bytas framöver. Är det motorn ur som gäller då eller? Om så är fallet, är det smart att göra något mer då, när den ändå är ur? Byta koppling..? Den har gått drygt 13000 mil.

• Jag är väldigt intresserad, men inte så kunnig (som ni märker). Något annat jag kolla, göra, förebygga, byta, skruva åt, putsa upp, fylla på, uppgradera, eller bara ge fan i?

Är tacksam för tips, väldigt glad för bilen :)

--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC


Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)


Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Ny MR2-ägare, 20 frågor...

Inlägg av kribbe »

Så vitt jag vet så är inte fläktar på motorrumsluckan original, kan ha fel. Jag kör utan. Har däremot en fläkt på intercoolern.

"lättast" att chipa dessa bilar kan vara att köpa ett unichipbox (eller liknande) som lurar signalerna in i databoxen så att man kan höja laddtryck och allmänt justera in bilen efter avgassystem och spridare. Jag har en Unichip i min bil som var med när jag köpte bilen och har fungerat sen dess. Men vissa menar på att det kan vara skadligt för motorn om det inte blir rätt installerat just eftersom man lurar bilens databox.
Behövs inga extra grejor mer än unichipboxen

Pysventiler och fuelcut har jag aldrig skruvat med så det vet jag inte hur det funkar, med tror jag annars är billigare än extra databox.

Nästa är ju att hitta nån eftermarknads databox som man kan programmera precis som man vill för alla modifikationer som görs på motorn. Typ Apexi Power FC som passar direkt i originalkontakterna eller kanske Maxxecu som är rätt stora men behöver skarvas ihop eller byggas ny kabelhärva. Här behövs mer flyttning av kablar och vissa extra delar då Apexi ofta är för nästa generations motor.

Maxxecu kostar ca 15000 i inköp sen ska det installeras och programmeras med.
Unichip vet jag ej vad det kostar men säkert mellan 5-10000kr då man inte behöver mixtra så mycket med kablar.
Apexi Power FC kostar nog också mellan 5-10000kr om man hittar ett och Beroende på vad för tillbehör som är med ( Jag har ett till salu om intresset finns )

Går säkert att byta kamrem med motorn i men det blir trångt. Jag har aldrig byt med motorn i så jag vet inte.
Men är motorn ur så kan det vara bra att kolla koppling samtidigt. Och även diverse packningar om där finns oljeläckage
Användarens profilbild
JohnT
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Re: Ny MR2-ägare, 20 frågor...

Inlägg av JohnT »

Tack för bra svar! Får fundera på chipning/mappning framöver.
Det står lite andra grejer högre upp på listan, som fräscha däck, kamrem och kanske en fräschare kylare.

Det känns som sagt som den blir ganska varm efter längre turer. Tempmätaren är mitt på skalan och rör sig inte, så inga problem där, men det strålar liksom verkligen hetta runt bilen. Teorier?
Eller är det bara jag som inte är van vid turbo/mittmotor?

På insidan av motorluckan sitter det liksom en "hållare" med två hål, som på denna bild fast utan fläktar. Därav min noja och misstanke om att det har funnits fläktar:

Bild

--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC


Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)


Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny MR2-ägare, 20 frågor...

Inlägg av Glenn »

Tror inte fläktar där skulle påverka motortempen nämnvärt, däremot är det ju alltid trevligt att ventilera ut värme ur motorrummet, vilket nog är syftet.

Men jag tror inte heller det satt några fläktar där original, däremot har väl NA och turbo olika motorluckor om jag minns rätt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar