Är felsökning av Toyota Svårt

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
borntofun
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 11 sep 2017, 12:01:38
Bilmodell: TOYOTA PREVIA
Årsmodell: 2000
PostOrt: Malmö

Är felsökning av Toyota Svårt

Inlägg av borntofun »

Hej !

Min gula motorfels Ellampa började lysa i bilen, jag lämnade in den för felsökning på Toyota och de hittade fyra olika saker det kunde vara, de kom fram till att det var ett litet läckage på ljuddämparen på avgassystemet , vilket de byta på verkstaden, de släckte felkodslampan och jag kunde köra totalt ca 20 min innan lampan började lysa igen, fick lämna in bilen igen , denna gång bjöd de på felsökningen .
Efter två dagar hörde de av sig och sa att det var lambda sonden som var slut.

Är det svårt att hitta ett fel för en verkstadstekniker när de får upp felkoderna undrar jag ?

För mig så känns det som att de inte hade riktigt koll på vad det var som var felet och antog att det var avgasrörsdelen så de bytte den.
Visst den hade inte gått igenom besiktningen med läckage, men kunde ordnat det billigare på en annan verkstad/sätt.
Så nu ska jag byta den där lambdasonden med som kostar en del tydligen.
Har en TOYOTA PREVIA 00

//Lars
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Är felsökning av Toyota Svårt

Inlägg av cheetah1 »

Nej, det är inte svårare att felsöka Toyota än någon annan bil.

Om ett läckage ska vara orsak till felkod på en lambdasond måste felet sitta före lambdasonden, och med tanke på att dessa sitter före alla ljuddämpare är det garanterat inte det som var felet.

Om man felkod på en lambdasond beror det på vilken kod det är, är det det vanliga, värmekretsen till lambdasonden, så kan man göra en kort snabb mätning på 10 sekunder, mest sannolikt är det bara att byta den.

Är det någon mer obskyr kod (det finns en massa olika på lambdasonder) så krävs det kanske lite mer mätning, man måste varmköra bilen och mäta spänningen sonden ger, så det tar kanske 5-10 minuter istället. Oftast kan man få ut spänningen genom samma dator man kollar felkoderna med.

Det är verkligen inte svårt, grundläggande bilmekanikerkunskaper och bilelkunskaper är allt som krävs.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Är felsökning av Toyota Svårt

Inlägg av Inf3cted »

Sen är det tyvärr så på dagens bilar att bara för att det är en felkod på något. Så betyder det inte att det är just delen som visar felkoden som är problemet. Händer väldigt ofta på jobbet :)
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Är felsökning av Toyota Svårt

Inlägg av Micke2 »

Låt mig gissa att en av felkoderna var P0420?

Åtskilliga vill ha det till lamdan nämligen.
Men det är katalysatorn som renar dåligt, = byte, och det vill man inte inse som första fel.
Ganska "vanligt" för på asiatiska bilar numera, men även europeiska.
Troligen för att man småkör betydligt mer nu, än för bara 10 år sen......

En kontroll av avgasrörets täthet omedelbart i anslutning till sond 2 är dock rätt.
Det är det som får mig att gissa felkod..

Men OBS att det gissas felkod nu.

Skriv vad du hade för felkod/er, så får du bättre svar...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Är felsökning av Toyota Svårt

Inlägg av Glenn »

Inf3cted skrev: fre 20 okt 2017, 09:09:15 Sen är det tyvärr så på dagens bilar att bara för att det är en felkod på något. Så betyder det inte att det är just delen som visar felkoden som är problemet. Händer väldigt ofta på jobbet :)
Så har det väl iofs varit sen felkodssystem infördes.

Man ska ju bara se felkoderna som ett hjälpmedel, inte en komplett felbeskrivning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Är felsökning av Toyota Svårt

Inlägg av Codriver »

Lite OT kanske men jag hänger på här...

På min RAV4a från 2004 får jag P0420 ibland.
Inte ofta, men det har hänt några gånger.
Första gången det uppträdde var kanske för fem år sedan. Eftersom jag har enkel felkodsläsare kan jag nolla bort koden med själv så är det inte ett stort bekymmer för mig.
Jag har försökt att räkna ut om det finns något gemensamt de gångerna som felkoden uppkommer.

Ni kanske inte kommer att tro mig men det är när jag tankar på lokala OKQ8 där jag bor.
Jag har tankat där några gånger när det inte uppkommit felkod men i princip varje gång jag fått felkoden har jag tankat på samma bensinstation.
Tankar jag på Ingo/Statoil har det fungerat utmärkt. Då har jag aldrig fått koden.
Så jag har tankat för sista gången på OKQ8.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar