Antispinn RAV4

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Jens79
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 sep 2017, 14:10:43
Årsmodell: 0
PostOrt: 77165

Antispinn RAV4

Inlägg av Jens79 »

Hej. Håller på och letar efter en RAV4 2000-2005 och undrar således om detta med antispinn som ej går att koppla ur gäller from 2006? Med vänlig hälsning Jens
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Antispinn RAV4

Inlägg av cheetah1 »

Din specifika fråga kan jag inte svara på, men vad jag vet är att min 2001:a inte hade nån antispinn/antisladd alls, allt den hade i aktiv säkerhet var krockkuddar, ABS och bältesförsträckare.
Jens79
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 sep 2017, 14:10:43
Årsmodell: 0
PostOrt: 77165

Re: Antispinn RAV4

Inlägg av Jens79 »

Ok. Har sett någon 2005:a men där står det antispinn, men vad jag såg så verkar det med att inte kunna koppla ur den vara från nya karossen 2006. Känns som en bra grej att kunna göra om man skulle åka på lite löst underlag. Jens
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Antispinn RAV4

Inlägg av Micke2 »

cheetah1 skrev: ons 06 sep 2017, 15:08:44 Din specifika fråga kan jag inte svara på, men vad jag vet är att min 2001:a inte hade nån antispinn/antisladd alls, allt den hade i aktiv säkerhet var krockkuddar, ABS och bältesförsträckare.
Samma på våran 2002'a.
Antispinn/antisladd nog inte förränn 04/05 nånstans, men dom det egentligen handlar om, är väl dom första Rav4 III med automatisk 4wd.....
Inte permanent 50/50 4wd som Rav4 II har, dvs 2001 - 2005.

Jag har också hört om antispinn som ej går att stänga av på första Rav4 III, och kan då få bilen att fastna löjligt lätt när visst hjulspinn krävs på vissa underlag. Djup snö eller lera tex..
Endast 2006 årsmodell, men bara hörsägen.
Sen ska Toyota ha insett sitt misstag...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Antispinn RAV4

Inlägg av cheetah1 »

Ja, det låter ju lite korkat.. Subaru har/hade (har inte hängt med senaste åren) på sina högre modeller antisladd som inte gick att stänga av med motiveringen att det är höga bilar, systemet behövs för att minska vältrisken (vissa tillverkare kanske är mer måna än andra om att inte ha sina bilar körandes på två hjul på omslaget av Teknikens Värld, vem vet), men man kunde fortfarande stänga av antispinn, annars blir det ju omöjligt att komma loss om man kör fast i en snödriva..
Jens79
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 sep 2017, 14:10:43
Årsmodell: 0
PostOrt: 77165

Re: Antispinn RAV4

Inlägg av Jens79 »

Då är det säkerligen 2006 och några år framåt det gäller, ringde till han som hade bilen igår och frågade innan jag skrev här om det fanns en knapp för antispinnen men han såg ingen på panelen. Men när jag tittar på bilder verkar den sitta lite dolt under mittkonsollen framför vxlspaken. I mitt fall är det avgörande för om bilen ens skall vara intressant. Tack för svaren / Jens
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Antispinn RAV4

Inlägg av Glenn »

Det är iofs skillnad på antispinn och antispinn, på vissa måste man ju verkligen stänga av när man ska iväg på halt underlag (SAAB's gamla TCS tex), andra bättre system fattar att "nu är det halt för alla hjulen,bäst jag driver ändå" typ.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Antispinn RAV4

Inlägg av Micke2 »

Glenn skrev: tor 07 sep 2017, 08:47:14 Det är iofs skillnad på antispinn och antispinn, på vissa måste man ju verkligen stänga av när man ska iväg på halt underlag (SAAB's gamla TCS tex), andra bättre system fattar att "nu är det halt för alla hjulen,bäst jag driver ändå" typ.
Du syftar på antispinnsystem där abs går in och bromsar spinnande hjul.
Kallas ofta "traction controll" eller liknande med olika förkortningar/tillverkare.
Vår Volvo V70 har det, och man kan stänga av "gasstrypningen", men ha kvar bromshjälpen. Det är bra.
Då är det bara att gasa i lera och snö och abs "diffar" kan man säga, men den Rav4-modell det handlar om kan inte stänga av "gasstrypningen" och går därmed inte att gunga loss ens.
Hel-idiotisk och bör undvikas!
Skriv svar