Auris HSD Touring Sports, finns någon hake?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
d97jro
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 15 aug 2017, 21:39:17
Årsmodell: 0
PostOrt: Lund

Auris HSD Touring Sports, finns någon hake?

Inlägg av d97jro »

Hej!

Bakgrund:

Jag och min fru är två ingenjörer som gillar saker som fungerar och är tillförlitliga. Vår nuvarande bil, en BMW 523i Touring från 2000 (E39), som har varit i vår ägo i c:a 8 år har passat väl in på detta och varit ett i det närmaste problemfritt bilägande. Kärran är fortfarande utmärkt, men (bruks)bilar åldras sällan med värdighet och innan resten ger upp så kommer troligtvis rosten att ha besegrat oss.

Därför har vi börjat sondera terrängen för att ha en plan att sätta i verket om/när vår nuvarande bil ger upp. När det gäller driftsäkerhet och tillförlitlighet är det ju Toyota välkänt. Så även med kundnöjdhet. I förra veckan var vi och klämde och kände på Auris HSD Touring Sports, som jag hade teoretiserat mig fram till skulle kunna vara intressant för oss. Och det var den!

Jag trivs väldigt bra med hur BMW 3- och 5-serie uppför sig på vägen, och min upplevelse är att Aurisen beter sig snarlikt. Satt bra gjorde man, åkte bra som passagerare gjorde man, drivlinan är erkänt driftsäker och välbeprövad, gott om lastutrymme är där. Nå, det enda smolket i bägaren för min del var att jag gärna hade sett att drivlinan hade varit något rappare. 0–100 på c:a 9 sekunder eller strax mindre hade suttit fint. Menmen...

Då kommer man till mina frågor:
  • Om man, som vi, vill ha PDC fram och bak, vinterdäck, dragkrok (visst, det är låg dragvikt men vi behöver ha cykelhållare och det väger inte så mycket) och läderklädsel, så fick vi offert på nypris på c:a 250 000 kr. Det tycker jag är påfallande konkurrenskraftigt! Tittar man sedan på hur begagnatmarknaden ser ut, så tappar de ganska lite i värde de första åren, och faktiskt även resten av åren också. Så det är alltså ett, förhållandevis, lågt nybilspris och ett högt andrahandspris. Det känns lite som upp-och-nervända världen jämfört med andra bilmärken. Är det så?
  • Vad räknar ni med för servicekostnader hos auktoriserad verkstad, per år?
  • Finns det några hundrar begravda eller kända fel och bekymmer med Auris HSD, eller verkar den så bra som den evangelistiske säljaren och vår trevliga provtur ger sken av?
  • Finns några (o)bekräftade rykten eller info om när nästa generation Auris (då ev. med nästa generation hybrid-drivlina?) kommer att ersätta innevarande?
Senast redigerad av d97jro den ons 16 aug 2017, 08:37:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Auris HSD Touring Sports, finns någon hake?

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte så mycket om de andra sakerna, men toyotor har ofta ett högt andrahandsvärde vilket beror på att dom är tillförlitliga, vilket folk vet om och vilket bevisas av div undersökningar hela tiden. Jämfört med tyska bilar (i synnerhet) så blir det helt enkelt så att värdetappet är lägre.

Angående driften så har ofta toyotor dyra reservdelar, vilket kompenseras av att dom sällan går sönder..

Själv så har jag mitt fokus på annat än fabriksnya toyotor, men jag har en bekant som har en ett år gammal auris hybrid och är mycket nöjd, har tyvärr inte kört den men åkt i den några gånger och det känns ju som en väldigt trevlig bil, dne "känns" helt klart som en dyrare bil än vad den är, fast det kanske bara är jag som har min kalibrering inställd på lite äldre bilar.

Just motoreffekt är ju nåt japanerna är dåliga på, eller ska vi säga i europaimporterade bilar i alla fall (oftast finns det betydligt roligare motorer att välja på i japan och kanske i USA), och egentligen är det väl mer att det finns dåligt med alternativ, letar man bland tyskarna kan man ju oftast välja en bilmodell man gillar, och sen har man ett brett urval av motorer och drivlinor att välja mellan, ofta typ från nån skruttdiesel som knappt rör på sig till rejäla prestandmodeller, och sen kan man addera fyrhjulsdrift på det.. Detta har sällan japanerna utan du får välja mellan ett fåtal motorer och oftast saknas den effekten man vill ha.

..Eller ja, om man nu vill ha effektstarka motorer, och det vill man ju :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar