Trasig kamrem på Toyota Corolla -88

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Tampepunch
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 13:14:45
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Trasig kamrem på Toyota Corolla -88

Inlägg av Tampepunch »

Har en Toyota Corolla 1.6 XL från 1988 och min kamrem gick av. Hur stor risk är det att motorn är kaputt? Någon som har erfarenhet? Hört många historier om folk som kört av remmen, bytt den och allt bara funkar. Men det beror ju på, från motor till motor.

TACKSAM FÖR SNABBA SVAR!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Trasig kamrem på Toyota Corolla -88

Inlägg av cheetah1 »

Inte helt 100 på just din motor, men väldigt många Toyotor från den tiden var "non-interference", dvs ventilerna når inte kolvarna om remmen går av, och då är det bara att hänga på en ny rem och köra vidare. Om ingen annan hinner svara före mig så ska jag se om jag kan forska lite.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Trasig kamrem på Toyota Corolla -88

Inlägg av cheetah1 »

Jag kollade, och det verkar vara en 4A-F (med förgasare) eller 4A-FE (insprutning), och alla 4A är non-interference sålänge dom inte är planade. Det garanterar iofs inte att det skulle kunna ha hänt nåt ändå, men risken är väldigt liten, så hade jag varit du hade jag hängt på en ny rem och provat.
Tampepunch
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 13:14:45
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Trasig kamrem på Toyota Corolla -88

Inlägg av Tampepunch »

Tackar så hemskt mycket för det snabba svaret! Har bilen inlämnad på en liten verkstad nu, han skulle kolla om motorn tagit stryk eller inte.. Får bara hoppas på att den klarade sig bra!
Skriv svar