service

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
jarit
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 22 maj 2016, 17:31:49
Bilmodell: auris hsd
Årsmodell: 2014
PostOrt: märsta

service

Inlägg av jarit »

söker efter en bra toyota verkstad runt stockholm med bra priser på service har en auris hybrid :D
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: service

Inlägg av Overboost »

Jag har använt mig av Toyota Orminge (Bilia) och de har varit bra, originalservicen är inte så farlig om bilen är över åtta år gammal. Man får nämligen -20% rabatt på arbete och matrial.

Vill man inte ha originalstämpel kan jag varmt rekommendera Sturebybilservice, liten verkstad med hög kompetens, bra priser och förträfflig servicekänsla! Jag köper prylar på nätet och de har skruvat dit dem!

Lycka till!
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: service

Inlägg av riclin »

jarit skrev: fre 30 jun 2017, 19:34:34 söker efter en bra toyota verkstad runt stockholm med bra priser på service har en auris hybrid :D
https://www.toyota.se/kop-en-toyota/bro ... 1498975009 kan du välja alla Toyota verkstäder i hela Sverige, skriva in ditt reg nr och miltal. Och jämföra priser. Europeiska motor är dom enda i Sverige som inte redovisar priser här (för att dom är dyrast). Men jämför du Bilia´s priser i Stockholm, med Biltrean´s i Uppsala. Så kommer du att åka till Uppsala för att serva. Jag gör det.
jarit
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 22 maj 2016, 17:31:49
Bilmodell: auris hsd
Årsmodell: 2014
PostOrt: märsta

Re: service

Inlägg av jarit »

tackar för hjälpen den var bra .
och servisen den är bra och just gjord
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: service

Inlägg av riclin »

jarit skrev: sön 02 jul 2017, 16:27:08 tackar för hjälpen den var bra .
och servisen den är bra och just gjord
Härligt att höra :)
sGE4pucr4S
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 16:44:02
Bilmodell: Auris hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Knivsta

Re: service

Inlägg av sGE4pucr4S »

Jag kommer precis från fullservice hos Biltrean i U-a, det är den andra Toyota-verkstaden i trakten som inte fyllt på olja enligt instruktionsboken. I den står att det är viktigt att använda rätt typ av olja, nämligen 0W-olja. Förra sommaren fick jag bytt till 5W-30 på Toyota-verkstaden i Enköping. Noterade direkt att bensinmotorn verkade gå igång sämre, särskilt under vintern men klart märkbart annars också. Alltså bad jag idag att få 0W-30 påfyllt - men icke! Den enda förklaring jag fick var att det numera är 5W-30 som gäller, lägre viskositet finns inte ens att beställa. Är det någon som vet vad det här beror på? Vill de bara snåla in eller har det plötsligt blivit bättre för motorn med den högre viskositeten?

Följande är saxat ur instruktionsboken:
Rekommenderad viskositet (SAE):
Din Toyota är fylld från fabriken
med SAE 0W-20. Den ger god
bränsleekonomi och goda startegenskaper
i kallt väder.
Om SAE 0W-20-olja inte finns att
få kan SAE 5W-30 användas.
Den bör emellertid ersättas med
SAE 0W-20 vid nästa oljebyte.
Om du använder SAE 10W-30
eller högre viskositet i extremt
kallt väder kan motorn bli svårstartad.
Vi rekommenderar
motorolja med viskositet SAE
5W-30 eller lägre.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: service

Inlägg av Glenn »

Både castrol och Mobil tillverkar 0W20-olja, kolla hör tex:

http://www.mapodo.de/catalogsearch/adva ... in=&hptin=
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: service

Inlägg av cheetah1 »

0W-20 är ingen vanlig kvalitet, men den finns att få tag på. Min lokala BDS har tillochmed hemma enligt deras lagersaldo.

Är det hybriden du har angiven som ska ha det? Det låter logiskt isåfall, eftersom motorn inte alltid går, så den kanske får svårt att hålla värmen, och då är det såklart bra med en tunnare olja.
sGE4pucr4S
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 jul 2017, 16:44:02
Bilmodell: Auris hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Knivsta

Re: service

Inlägg av sGE4pucr4S »

Ok, tack för tipsen! Jag kör nu på Mobil 1 som jag hittade här: https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=367
Skriv svar