Köpråd Prius

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Museo12
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 maj 2017, 08:44:14
Årsmodell: 0
PostOrt: Höör

Köpråd Prius

Inlägg av Museo12 »

Ny här och jag tänkte nu när vår gamla Saab 9 5 behöver gå i pension köpa en Toyota Prius. Utgångsbudgeten är 50 000- 60 000 kr eftersom jag inte tycker om att lägga så mycket pengar på bilar. Skulle kunna öka något om det ger ett större mervärde.
För min prisbild gissar jag att årsmodell 05-06 och runt 15-16 000 mil är realistisk.
Vad ska man tänka på när man köper en andra generationens Prius?
Hur är en sekventiell växellåda?
Hur funkar laddhybridsystemet efter 12 års körning?
Annat att tänka på?
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Prius

Inlägg av Overboost »

Hej!

Vad min erfarenhet säger så är Priusen ett bra köp, jag skulle försöka hitta ett objekt med nybytta bromsar, vattenpump och det vore väldigt bra om batterierna är bytta. Batterierna håller bra, säkert 40000 mil men med lite tur så har man valt att byta ut batterierna, garantitiden var åtta år på dessa så med lite tur kan du hitta en med batterier som är ett par år gamla!

Lådan är trevlig och jag upplever den mjuk och skön men gynnas bäst av lugn körning. Hybridsystemet har inga direkta problem efter 12 år, alltid bra att välja en bil som är fullservad på Toyota!

Jag skulle leta efter en 2008, kanske 2009 som gått ca. 11-12000 mil om du vill lägga 50-60K. Tänk på att man kan pruta lite och får du en -08 som gått 11000 mil så har du gjort en bra affär! Vill du ha lite mer utrustning som nav och keyless så är din uppskattning rimlig! Jag hade värderat låga mil och lite nyare!

Nedan ser du några annonser jag hade tittat närmre på:

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota ... 11&w=3

https://www.blocket.se/kristianstad/Toy ... 11&w=3



Mvh Andreas
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Museo12
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 maj 2017, 08:44:14
Årsmodell: 0
PostOrt: Höör

Re: Köpråd Prius

Inlägg av Museo12 »

Tack för svar!

En sak som förvånar mig lite är att flera av Priusbilarna jag tittat på är importerade.
Även andra Toyotamodeller. Är de så mycket billigare tex i Tyskland?
Bilimport för mig är lite ovanligare bilar som tex BMW 740d...

Om, vi nu återgår till köpråden hur skulle ni se på att köpa en importerad Prius?
Lägre inköpspris och högre försäkring, förmodar jag.
Användarens profilbild
Overboost
Inlägg: 211
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 00:14:07
Bilmodell: Rav4 (XA20)
Årsmodell: 3
PostOrt: ENSKEDE
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Prius

Inlägg av Overboost »

De har nog varit billigare i Tyskland, lättsålda och populära bilar har alltid varit intressanta att köpa i Tyskland! Man har historiskt sett fått en fullutrustad, lågmilad bil i Tyskland för samma peng som en normalmilad och basutrustad bil i Sverige. Det gäller givetvis även bilar i premium-segmentet!

Jag kan inte se att de kostar så mycket mindre med importerade Prius i Sverige, känns som att alla i prisklassen 50-60K är likvärdiga oavsett import eller ej! Jag hade nog själv valt en svensksåld för enkelhetens skull. :roll:

Dessa bilar har i regel elektronisk servicebok och därför borde man kunna kolla med Toyota Sverige (tex bilia) om de kan se historik från Tyskland, annars skulle jag nog inte tycka att det är värt det!
Toyotor i ägo: XA20 (2004), E120 (2002), XP10 (2004)
Andra fordon i ägo: Crescent 1189, Piet Hein Sloep 620

Gentlemen spottar inte.
Museo12
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 maj 2017, 08:44:14
Årsmodell: 0
PostOrt: Höör

Re: Köpråd Prius

Inlägg av Museo12 »

Tack för svar!

Vad är de stora skillnaderna mellan Prius gen II och gen III, som
kom 2009?
Galaga
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 21:31:40
Bilmodell: Corolla E12
Årsmodell: 2005
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Prius

Inlägg av Galaga »

XW20 (gen II) och ZVW30/XW30 (gen III)
År 2006 kom en rad mindre förbättringar för XW20'n, MP3 stereo standard och bland annat backkamera och park-assist (automatisk fickparkering) som tillval.
Denna generation slog igenom som taxi även i Sverige och det finns många Prius taxibilar i Sverige som rullat över 40 000 mil och några uppåt 70 000 mil utan några problem med hybrid-drivlinan. Taxi 020 har i ett uttalande sagt att totalkostnaderna för deras Priusar ligger i snitt ca 70 000 kr lägre per år och bil jämfört med Sveriges vanligaste taxibil, Volvo V70 med dieselmotor.

ZVW30/XW30 har starkare bensinmotor 1.8L istället för NHW11/XW20's 1.5L och den elektriska motorn samt hybrid drivlinan är mindre och lättare och mer effektiv än XW20'n. Den större cylindervolymen möjliggör ökat vridmoment som minskar motorvarvtalet (RPM) vilket resulterar i bättre bränsleekonomi vid motorvägshastigheter.

ZVW30/XW30's kaross är mer strömlinjeformad och har bättre cd värde.
2011 kom en plug-in hybrid i modellprogrammet.

Som standardutrustning ingår bland annat nyckelfri start, HUD Head Up Display (vindrutedisplay), 7 krockkuddar, antisladd, antispinn, HAC (Hill-start Assist Control), aktiva nackskydd, bältespåminnare, bältessträckare, ABS-bromsar med bromsassistans och blinkande bromsljus.
Skriv svar