Köpråd corolla

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
MariaC
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 20 apr 2017, 19:31:08
Årsmodell: 0
PostOrt: Motala

Köpråd corolla

Inlägg av MariaC »

Hej!

Jag funderar på att köpa en Corolla, årsmodell mellan -02 - -06.
Förutom kolla rost, vad ska man tänka på?
När är servicarna tex? Vill inte köpa en bil som strax ska servas.
Vad är vettigt pris för en som gått mellan 10 000 - 15 000 mil?

Det är första bilinköpet efter övningskörningsbilen så är lite nervös och fundersam. Det är ju lite pengar det handlar om.

Tacksam för tankar och tips!

Maria
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd corolla

Inlägg av Micke2 »

Hej Maria.

Toyota är generellt och statistiskt sett väldigt pålitliga.
Det finns dock en Corollamodell som ofta blir att dra olja nått fruktansvärt, och det är då motorblocksbyte som är lösningen.
Det är inte en ekomomiskt försvarbar reparation, eftersom det blir dyrare än bilens värde.
Motorn är en 1,8 och heter 1ZZ-FE i motor typbeteckningen. Toyotas skamfläck.
Den kan ha funnits kvar runt 2002'isch. = Varning!
Den "byts ofta in mot annan bil" när problemen kommer....
Senare är den motorn borta.
(Edit: motortypbeteckningen ändrad efter viktig rättelse av Cheetah1 nedan)

Utseendet inkl rost klarar de flesta personer.
Rost kommer på utsatta ytor och/eller i omvikta plåtkanter. Typ dörrkanterna. Öppna alla dörrar och luckor och titta.

Generellt oavsett bilmärke:

Kamrem eller kamkedja?
Kamrem skall bytas periodiskt och kostar en slant.
Intervallen kan skilja tom mellan årsmodeller så man måste kolla exemplarets historik och serviceshema.
Kamkedja byts när/om den rasslar. Teoretiskt aldrig.

Servicehistoriken.
Serviceboken skall finnas. Väl antecknad hem-service kan vara minst lika bra.
Oljebyte inkl filter är viktigaste regelbundna servicen.

Kopplingen.
Tar den mjukt och fint?
Om du gasar fullt på hög växel, lätta lite på kopplingen så den slirar och släppt snabbt upp pedalen igen.
Greppade den genast? Det ska den göra. Inget svaj i motorvarven.
Kopplingsbyte är DYRT. Dom är inte dåliga och håller ofta över 30,000mil, men just toyota ägs ofta av äldre människor som inte hör motorn rusa och kopplingen tar onödigt stryk.

Automatlådor.
Skall varmköras ordentligt. Även i hastigheter.
Växlar dom mjukt och fint i alla situationer?

Läckage.
Är det torrt under huven?
"Oljesvett" ofta med smuts fastnat förekommer och nått man får räkna med på äldre, men rikligt, eller oljedroppar är inte ok.
Kolla under motorn också så gott det går. Försök då också att se drivaxlarna till framhjulen. Är alla gummibälgarna hela?
Man får vrida hjulen för att se lättare.
En ficklampa är jättebra.

Däckens status.
Däck kostar pengar.
Åretruntdäck borde vara förbjudet. Kass på sommaren och livsfarliga på vintern.

Undvik Etanol och framför allt Gas miljöbilar.
Tråkigt men sant. Teckniken dras med problem, och infrastrukturen för gas finns knappt.
Hybrider, typ Prius är ok.

Låter allt som det borde?
Knackande och rasslande från motorn är aldrig normalt.
Osäker = titta på annan. Det blir snabbt ruskigt dyrt med motor reparationer.
Det är köparens marknad. Det dräller av begagnade bilar.

Funkar allt?
AC är dyrt att laga. Men inget lagkrav att det måste fungera.

Ta med en vän.
Fyra ögon ser mer än två, även om alla är okunniga.
Finns en trygghet i det också, vid privataffärer.

Utrustning.
Motorvärmare, vinterdäck och ev dragkrok kostar mycket pengar.
Se till att exemplaret har det, annars kolla upp kostnaden, och ta med det i budgeten.

Lyser motorlampan, ABS och Airbag när du slår på tändningen?
Det skall dom göra, och slockna när motorn startas. Kan ta nån sekund.
Annars har någon dolt fel med att ta bort varningslampan.

Varför säljer Hen bilen? (om det är privat)
Låter det trovärdigt, eller finns nåt dolt fel som Hen vill bli av med?

Är Hen ägare av bilen, och hur länge?
Varning om någon säljer åt någon.
Varning om bilen bara ägts kortare period. (Om privat)

Numera följer ALLA skulder med bilen.
Även trafikföreningskostnader om den saknat trafikförsäkring.
115r om DAGEN. = 805kr/vecka =3450kr/månad, osv.... Kan bli riktig käftsmäll....
Parkeringsböter =? Men kanske.

Som okunnig rekomenderar jag alla att köpa bilen hos märkesförsäljaren.
Då är det sällan trubbel om olyckan ör framme, och bilarna är iaf någorlunda genomgångna enl ovan.
Bilarna kostar några tusen mer dock.
Vid köp av en "Bilnisse på hörnet firma" är du lika trygg som privataffär. Dvs inte alls.
Senast redigerad av Micke2 den sön 23 apr 2017, 08:39:35, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd corolla

Inlägg av cheetah1 »

Inte AZZ, bara ZZ. Annars var det rätt. Den mest utsatta 1,8:an heter 1ZZ-FE.
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd corolla

Inlägg av Micke2 »

cheetah1 skrev: lör 22 apr 2017, 18:31:45 Inte AZZ, bara ZZ. Annars var det rätt. Den mest utsatta 1,8:an heter 1ZZ-FE.
Bra!
Jag har gjort Edit på första inlägget, om det läses av flera i framtiden.
Corolla Liftback 99
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2021, 22:30:46
Bilmodell: Corolla kombi 1.6 VVT-i
Årsmodell: 2004
PostOrt: Hägersten

Re: Köpråd corolla

Inlägg av Corolla Liftback 99 »

Funderar på att köpa en Corolla Liftback från 1999. Har hört att det ska vara kamkedja, inte rem, från 1999. Men Biltema vill sälja en remsats till den här bilen - TOYOTA COROLLA Liftback (_E11_) 1.6 (AE111_) 2000 110Hk
Det är vad jag får för registreringsnumret.
Jag ser kamkedja som ett bra köpargument, men det tycks finnas undantag från den där 1999-regeln. Nån som kan förklara?
Bilen har bara gått 19 000 mil. Om remmen är bytt en gång enligt föreskrifterna, dvs vid 12 000 mil, så är det fem tusen mil kvar till nästa byte.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Köpråd corolla

Inlägg av Neblade »

Corolla Liftback 99 skrev: tis 16 feb 2021, 23:04:48 Funderar på att köpa en Corolla Liftback från 1999. Har hört att det ska vara kamkedja, inte rem, från 1999. Men Biltema vill sälja en remsats till den här bilen - TOYOTA COROLLA Liftback (_E11_) 1.6 (AE111_) 2000 110Hk
Det är vad jag får för registreringsnumret.
Jag ser kamkedja som ett bra köpargument, men det tycks finnas undantag från den där 1999-regeln. Nån som kan förklara?
Bilen har bara gått 19 000 mil. Om remmen är bytt en gång enligt föreskrifterna, dvs vid 12 000 mil, så är det fem tusen mil kvar till nästa byte.
Nu är jag lite osäker, men 1999 har jag för mig att det fortfarande var 4A-FE motorn på 1,6 liter i Corollan, och det var väl någon gång först efter 2000 som den fick 1ZZ-FE?
4A-FE är en oavsett en rätt bra motor, så jag skulle inte tveka att köpa en sådan trots att det är kamrem. Dessutom kan jag inte tänka mig att det är speciellt svårt att byta rem på den motorn heller, dvs det borde inte bli jättedyrt på verkstad heller om man inte gör det själv.
Vi har en Corolla kombi -98 här hemma och den motorn bara går och går, relativt "pigg" också trots sina 28 000mil.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Corolla Liftback 99
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2021, 22:30:46
Bilmodell: Corolla kombi 1.6 VVT-i
Årsmodell: 2004
PostOrt: Hägersten

Re: Köpråd corolla

Inlägg av Corolla Liftback 99 »

Det blev lite snöpligt. Säljaren hade inte tid när jag hade tid. Och nu är annonsen borta, undrar om någon spekulant talade om att man bör skriva ut i annonsen att bilen är avställd och obesiktad (kollat med bilregistret och Carfax). Säljaren krävde seriösa spekulanter men det är fint med seriösa säljare också.
Men stort tack till Neblade för synpunkterna i alla fall.
Finns gott om liknande bilar men inte till det priset förstås (13 000). Nu tittar jag på två bilfirmebilar, för 19 000 och 19 900. En Toyota Corolla Halvkombi 1.4 VVT-i 97hk, årsmodell -02 och 20 000 mil, och en Kombi 1.6 VVT-i 110hk, två år yngre men fem tusen mil mer. Två olika motorer alltså. 97 hästar borde räcka till en så liten bil men det kanske finns någon som har koll på andra skillnader.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Köpråd corolla

Inlägg av SvEsson »

Köpte en Corolla 5dr -05 10.000 mil 1,6l-motorn för drygt 5 år sen.
Har maskinellt fungerat utan några problem, däremot har bromsarna kostat 20.000:- :( (Toyota-verkstad)
Man har satt dit begagnade broms-ok som inte har inte har fungerat särskilt länge.
Alltså - använd nya bromsdetaljer av bra kvalite, och skruva helst isär bromsarna varje år och smörj upp ordentligt.
Spola rent yttertrösklarna också - låg mycket sand där!
En sak till: Ett elände att byta halvljus och parkeringsljuslampor på högra sidan pga ABS-enhet som sitter i vägen. På vänstra sidan går det bra när man tar bort batteriet.
Lycka till :)
Skriv svar