Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Yarver
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 13:55:01
Bilmodell: Toyota rav4 hybrid
Årsmodell: 2016
PostOrt: stockholm

Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av Yarver »

Jag har en auris hybrid 2013 som har original sommardäck 225/45-17"
Tycker att de är onödigt breda, funkar det att sätta på lite smalare däck 205/50-17"?

Är det tillåtet och klarar fälgen detta? Smalare däck borde rulla lättare och vara mer ekonomiskt eller?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av cheetah1 »

Hur bred är fälgen? Brukar stå ingjutet nånstans i navregionen. Annars står det i registreringsbeviset/bilregistret, normalt sett. Googla på "Sök fordonsuppgift" så är första träffen bilregistret (eller PM:a mig ditt regnummer så kan jag kolla). :)

+-5% rullomkrets är tillåtet, och din föreslagna ändring ger en skillnad på 0,39%, så det är helt okej.

Och du har rätt, ett smalare däck drar oftast mindre soppa (beror förstås på däcket också, ett smalt trögrullat skitdäck kan absolut dra mer soppa en ett brett lättrullat premiumdäck), och den högre profilen ger generellt sett mindre vägljud och mjukare gång (samma där angående bra och dåliga däck såklart).
Yarver
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 13:55:01
Bilmodell: Toyota rav4 hybrid
Årsmodell: 2016
PostOrt: stockholm

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av Yarver »

cheetah1 skrev:Hur bred är fälgen? Brukar stå ingjutet nånstans i navregionen. Annars står det i registreringsbeviset/bilregistret, normalt sett. Googla på "Sök fordonsuppgift" så är första träffen bilregistret (eller PM:a mig ditt regnummer så kan jag kolla). :)

+-5% rullomkrets är tillåtet, och din föreslagna ändring ger en skillnad på 0,39%, så det är helt okej.

Och du har rätt, ett smalare däck drar oftast mindre soppa (beror förstås på däcket också, ett smalt trögrullat skitdäck kan absolut dra mer soppa en ett brett lättrullat premiumdäck), och den högre profilen ger generellt sett mindre vägljud och mjukare gång (samma där angående bra och dåliga däck såklart).
Hej! Det står så här under fälgdimension: 17X7J mm

Om det funkar att ha 205/50-17 på den fälgen, gör den procentuella skillnaden i rullomkrets någon påverkan på hastighetsmätaren (att den visar lite mer eller mindre?

Om 205 funkar, finns det någon poäng med att köpa ett däck som har sk "skyddslist" för att kompensera lite att den är smalare?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av cheetah1 »

Det kommer funka kalas.

0,39% som sagt var.

Här är en sida där man kan jämföra (jag har redan matat in dina uppgifter (ET gissade jag bara på, men det är ju samma fälg så det kvittar), bläddra ner så finns jämförelsen till vänster): http://www.willtheyfit.com/index.php?wi ... offset2=45
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av Glenn »

fast om rullomkretsen är ungefär denasmma så är ju däckshöjden också densamma (på samma fälgstorlek), alltså spelar det ju ingen roll att profilen är högre, profilen är ju angiven i procent mot bredden dumt nog, och det är däckshöjden som är intresant ur komfortsynpunkt.

jag tror det går bra att gå ner till 205, troligen kunde väl bilen köpas med smalare däck med ?

ska du ha upp komforten får du nog skaffa mindre fälgar dock (om det får plats på bromsarna)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Yarver
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 13:55:01
Bilmodell: Toyota rav4 hybrid
Årsmodell: 2016
PostOrt: stockholm

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av Yarver »

Glenn skrev:fast om rullomkretsen är ungefär denasmma så är ju däckshöjden också densamma (på samma fälgstorlek), alltså spelar det ju ingen roll att profilen är högre, profilen är ju angiven i procent mot bredden dumt nog, och det är däckshöjden som är intresant ur komfortsynpunkt.

jag tror det går bra att gå ner till 205, troligen kunde väl bilen köpas med smalare däck med ?

ska du ha upp komforten får du nog skaffa mindre fälgar dock (om det får plats på bromsarna)
Jag köpte inte bilen ny men ser att det står 225/45-17 i original däckdimension i dokumentationen. Tror att den kunde köpas med smalare däck men på 16" fälg.

Tror jag satsar på 205/50-17" sommardäck, dessa har jag i sikte, åsikter? :
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-234558
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av cheetah1 »

Vi kör på dom på båda våra bilar. Dom är kalas. :) Lite fånigt med XL-utförande på en Auris kanske dock.
Yarver
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 13:55:01
Bilmodell: Toyota rav4 hybrid
Årsmodell: 2016
PostOrt: stockholm

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av Yarver »

cheetah1 skrev:Vi kör på dom på båda våra bilar. Dom är kalas. :) Lite fånigt med XL-utförande på en Auris kanske dock.
XL-modellen är 200kr billigare än samma fabrikat som inte är förstärkta. Varför kan man undra.
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av robber »

Hur gick det?

Av en slump tänkte jag köpa exakt samma däck till exakt samma bil och dök på denna tråd av en slump :)

/R
Toyota auris hybrid
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 17 mar 2021, 12:45:36
Bilmodell: Auris hybrid
Årsmodell: 2014
PostOrt: Göteborg

Re: Finns det poäng med att ha 205 istället för 225 däck?

Inlägg av Toyota auris hybrid »

Jag undrar också! Har en Auris hybrid 2015, och funderar på liknande däck. Blev det bra med dom däcken?
Skriv svar