Toyota på Tokyo Auto Show 2017

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Toyota på Tokyo Auto Show 2017

Inlägg av Bempa »

http://blog.caranddriver.com/toyota-to- ... -concepts/

Om detta blir sanning i Oktober vore intressant att se.

En "Corolla Gti" borde bli Auris i Sverige då, med 250hk och ett chassi som verkligen kan utmana Golf Gti vore på tiden.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota på Tokyo Auto Show 2017

Inlägg av Glenn »

Ja toyota verkar verkligen ha skärpt till sig, från att ha dödat alla sina sportmodeller och sett till att hela modellprogrammet var pråktigt tråkigt så har man ju dels släppt Gt86 som är en mycket körglad bil, och ryktena om dioverse andra bilar som en ny supra verkar bli mer och mer troliga.

Självklart ska man ha en corolla GTI också, gärna även som auris, 250hk kunde ha varit mer, men duger bra, speciellt om man ger den ett matchande chassi och en riktig diffspärr (tyvärr blir det nog en elektronisk)

Dessutom ryktas det ju om en sportigare yaris för att matcha rallyversionen, vissa rykten säger till och mned 4wd på den.

Nu väntar vi bara på Celicans återkomst, givetvis helst i GT-four-version.. en Celica GT-four gen8 med typ 300hk skulle ju sitta kanonfint.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota på Tokyo Auto Show 2017

Inlägg av Bempa »

Ja toyota verkar verkligen ha skärpt till sig, från att ha dödat alla sina sportmodeller och sett till att hela modellprogrammet var pråktigt tråkigt så har man ju dels släppt Gt86 som är en mycket körglad bil, och ryktena om dioverse andra bilar som en ny supra verkar bli mer och mer troliga.

Självklart ska man ha en corolla GTI också, gärna även som auris, 250hk kunde ha varit mer, men duger bra, speciellt om man ger den ett matchande chassi och en riktig diffspärr (tyvärr blir det nog en elektronisk)
Ja det ser lovande ut för framtiden! Om detta nu blir verklighet. 250hk är ok som du säger, det "viktiga" (i mina ögon) är att det blir en turbosnurra, och en motor/styrsystem som är mottagligt för eftermarknaden. Alltså "lätt" att modifiera så det blir ett bra eftermarknadssupport. Vilket förhoppningsvis lockar "gearheads"

Viktigt ska jag väl inte säga att det är men vore kul att se en scen runt ev. gti bil. Det bidrar till märkets image.
Dessutom ryktas det ju om en sportigare yaris för att matcha rallyversionen, vissa rykten säger till och mned 4wd på den.
Jag länkade i WRC tråden till Toyotas "uttalande" om Yaris, har du läst det? Toyota skall presentera den i mars på Genéve salongen.
Nu väntar vi bara på Celicans återkomst, givetvis helst i GT-four-version.. en Celica GT-four gen8 med typ 300hk skulle ju sitta kanonfint.
Dom gjorde en ersättare för Celica ett tag, Toyota Zelas alternativt Scion TC i USA, den lades ner nu när Scion gick i graven, Toyota hävdade ju att det var Celicans arvtagare. Den fick aldrig större motor än 2,5 NA och FWD. Chassimässigt ingen aning om hur den var, och designen kunde väl diskuteras.

För övrigt så tycker jag det är skitbra att Toyota tappat tronen som världens största tillverkare
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota på Tokyo Auto Show 2017

Inlägg av cheetah1 »

Det är nog ingen risk att dom kommer säljas i Sverige dock. Titta på nya Hilux. Bara det tröttaste motoralternativet med den lägsta dragvikten fick vi.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota på Tokyo Auto Show 2017

Inlägg av Glenn »

Fast så sa folk om GT86 också, och den togs ju in direkt.

Sa verkligen toyota själva att zelas var en uppföljare till celican ? ..men hur som helst vill jag att det ska komma en bil med samma tänk OCH SAMMA NAMN.. jag har ju för fasiken döpt min dotter till Celica.. :)

Sen har ju inte celican haft turbo av tradition, utom GT-Fouren då, men gen6-celican är ju en oerhört lyckad bil om man frågar mej, trots framhjulsdriften är den ju verkligen sportig, speciellt GT med superstrut, stora bromsar, 3SGE och diffbroms. Gen7 duger väl den med men det började gå utför där, en gen6 GT är ju roligare än en gen7 T-sport, hur bra var det ?


Men det är iaf lite spännande att se vad som kommer, just att GT86 faktiskt kom och dessutom togs in i sverige och sålde ganska bra gör ju att man ser med lite större hopp på framtidens modeller.

(Måste köpa en GT86 nån dag när dom sjunkit lite i pris, kanske när barnen inte sitter i bilstolar längre..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota på Tokyo Auto Show 2017

Inlägg av Bempa »

Sa verkligen toyota själva att zelas var en uppföljare till celican ? ..men hur som helst vill jag att det ska komma en bil med samma tänk OCH SAMMA NAMN.. jag har ju för fasiken döpt min dotter till Celica.. :)
Ja dom kallade den för Celicas arvtagare, den är byggd på ett T-chassi tillochmed har jag för mig.
Sen har ju inte celican haft turbo av tradition, utom GT-Fouren då, men gen6-celican är ju en oerhört lyckad bil om man frågar mej, trots framhjulsdriften är den ju verkligen sportig, speciellt GT med superstrut, stora bromsar, 3SGE och diffbroms. Gen7 duger väl den med men det började gå utför där, en gen6 GT är ju roligare än en gen7 T-sport, hur bra var det ?
Ja man kan ju fundera hur dom tänkte när dom gick ner till 1,8L i cylindervolym på gen7. Min personliga uppfatning är att jag tror det beror på att dom inte lyckades klara avgaskraven. Dom va ju tvugna att till sekundärluft på 2zz-ge för att klara av avgaskraven på den motorn.

[quoteMen det är iaf lite spännande att se vad som kommer, just att GT86 faktiskt kom och dessutom togs in i sverige och sålde ganska bra gör ju att man ser med lite större hopp på framtidens modeller.

(Måste köpa en GT86 nån dag när dom sjunkit lite i pris, kanske när barnen inte sitter i bilstolar längre..)][/quote]

Ja en GT86 står på min lista också. Lite samma sits, när barnen har vuxit ur barnstolarna kanske :)
Men som du säger, en spännande framtid ser det ut att vara, och hoppas Toyota inte ger upp så lätt om det inte blir succé direkt.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar