Sida 1 av 1

Höjning av Rav4 D-cat 2007

Postat: mån 26 dec 2016, 10:16:57
av Urwaldjaeger
Någon här med erfarenhet av att höja Rav4?

Enbart via större fälgstorlek/däckstorlek eller via höjningssats - fjädrar/dämpare
eller både och? Kanske enbart fjädrar då det bara handlar om att höja för lite ökad frigång.

http://www.tradera.com/item/343539/2009 ... ngsfjadrar
Kan detta vara lämpliga grejer och bra kvalité?

Givetvis ändras väl väghållningen lite på landsväg men det får man väl ta...

Re: Höjning av Rav4 D-cat 2007

Postat: mån 02 jan 2017, 10:43:10
av Micke2
Kom i håg att montera större hjul, gör att den blir högre växlad!
Även om det inte är en terrängbil, så kommer den högre utväxlingen att vara en stor nackdel i djupsnö.
Både ettan, och den ALLTID för höga backen.

(Alla bilar har för hög back. Finns ingen nytta med att kunna backa i 40- 50km/h)

En höjning med fjäder blir bäst, men räkna inte med 50mm. Reklamtext överdriver ofta.
En 4-hjulsinställning blir nödvändig.
Spara orginalfjädrarna!

Om du höjer för mycket kan du få problem på SBP.
Även stora hjul.

Re: Höjning av Rav4 D-cat 2007

Postat: mån 02 jan 2017, 11:25:41
av cheetah1
Micke2 skrev: (Alla bilar har för hög back. Finns ingen nytta med att kunna backa i 40- 50km/h)
Det har du väl iofs rätt i, men inte vill man hålla 5000 varv i 10 km/h bakåt heller?

Re: Höjning av Rav4 D-cat 2007

Postat: mån 02 jan 2017, 13:24:56
av Urwaldjaeger
Tack för bra info Micke2!
Det blir en fjäderhöjning av den låga D-cat,en som är lägre än bensinversionen i samma årsmodell.
Klokt att behålla 16-tumsfälgarna för intakta prestanda.
Fråga: Brukar en fjäderhöjning påverka originaldämparna på något sätt?
På terrängbilar byter man i regel även till längre dämpare och då är det ju ofta en komplett höjningssats som monteras.

Re: Höjning av Rav4 D-cat 2007

Postat: mån 02 jan 2017, 21:40:40
av Micke2
Att man också byter dämpare på "riktiga" terrängbilar, är ju främst för vigheten, dvs få längre utfjädring när man korsar diken, mm.
Men det är inte aktuellt med en SUV, för att drivaxlar, och övrig fram/bakvagn skall också klara det längre slaget. Ingen aning om det gör det.
Krängninghämmare tas då bort, osv....

Att montera styvare dämpare (original slaglängd) vid höjning är kontraproduktivt för terrängegenskaper, men kanske kan kompensera för de ev sämre egenskaper höjningen ger.

D-cat'en är nog iofs lägre av en anledning. Tungre motor ger nog högre tyngdpunkt, och kompenseras nog på det viset.
Men om en 50cm höjning ger nån märkbar skillnad för normalbilisten =???

Jag hade absolut provat först, och bytt dämpare bara vid behov.