Höjning av Rav4 D-cat 2007

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Urwaldjaeger
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 15:52:20
Bilmodell: Rav4 D-cat
Årsmodell: 2007
PostOrt: Lycksele
Land (Country): Sverige

Höjning av Rav4 D-cat 2007

Inlägg av Urwaldjaeger » mån 26 dec 2016, 10:16:57

Någon här med erfarenhet av att höja Rav4?

Enbart via större fälgstorlek/däckstorlek eller via höjningssats - fjädrar/dämpare
eller både och? Kanske enbart fjädrar då det bara handlar om att höja för lite ökad frigång.

http://www.tradera.com/item/343539/2009 ... ngsfjadrar
Kan detta vara lämpliga grejer och bra kvalité?

Givetvis ändras väl väghållningen lite på landsväg men det får man väl ta...

Micke2
Inlägg: 316
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002

Re: Höjning av Rav4 D-cat 2007

Inlägg av Micke2 » mån 02 jan 2017, 10:43:10

Kom i håg att montera större hjul, gör att den blir högre växlad!
Även om det inte är en terrängbil, så kommer den högre utväxlingen att vara en stor nackdel i djupsnö.
Både ettan, och den ALLTID för höga backen.

(Alla bilar har för hög back. Finns ingen nytta med att kunna backa i 40- 50km/h)

En höjning med fjäder blir bäst, men räkna inte med 50mm. Reklamtext överdriver ofta.
En 4-hjulsinställning blir nödvändig.
Spara orginalfjädrarna!

Om du höjer för mycket kan du få problem på SBP.
Även stora hjul.

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3415
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Höjning av Rav4 D-cat 2007

Inlägg av cheetah1 » mån 02 jan 2017, 11:25:41

Micke2 skrev: (Alla bilar har för hög back. Finns ingen nytta med att kunna backa i 40- 50km/h)
Det har du väl iofs rätt i, men inte vill man hålla 5000 varv i 10 km/h bakåt heller?
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

Urwaldjaeger
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 23 dec 2016, 15:52:20
Bilmodell: Rav4 D-cat
Årsmodell: 2007
PostOrt: Lycksele
Land (Country): Sverige

Re: Höjning av Rav4 D-cat 2007

Inlägg av Urwaldjaeger » mån 02 jan 2017, 13:24:56

Tack för bra info Micke2!
Det blir en fjäderhöjning av den låga D-cat,en som är lägre än bensinversionen i samma årsmodell.
Klokt att behålla 16-tumsfälgarna för intakta prestanda.
Fråga: Brukar en fjäderhöjning påverka originaldämparna på något sätt?
På terrängbilar byter man i regel även till längre dämpare och då är det ju ofta en komplett höjningssats som monteras.

Micke2
Inlägg: 316
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002

Re: Höjning av Rav4 D-cat 2007

Inlägg av Micke2 » mån 02 jan 2017, 21:40:40

Att man också byter dämpare på "riktiga" terrängbilar, är ju främst för vigheten, dvs få längre utfjädring när man korsar diken, mm.
Men det är inte aktuellt med en SUV, för att drivaxlar, och övrig fram/bakvagn skall också klara det längre slaget. Ingen aning om det gör det.
Krängninghämmare tas då bort, osv....

Att montera styvare dämpare (original slaglängd) vid höjning är kontraproduktivt för terrängegenskaper, men kanske kan kompensera för de ev sämre egenskaper höjningen ger.

D-cat'en är nog iofs lägre av en anledning. Tungre motor ger nog högre tyngdpunkt, och kompenseras nog på det viset.
Men om en 50cm höjning ger nån märkbar skillnad för normalbilisten =???

Jag hade absolut provat först, och bytt dämpare bara vid behov.

Skriv svar