Konstig lukt i bilen

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Konstig lukt i bilen

Inlägg av Killawife »

Jag har sen jag köpte min Celica känt en konstigt lukt i bilen. Jag har inte tänkt så mycket på det utan räknat med att den försvinner efter ett tag om man sätter in en wunderbaum eller nåt. Det har den INTE. Jag har rivit rätt mycket i inredningen och hittat en wunderbaum eller två som jag slängt och dessa har inte varit orsaken till lukten. Jag förstår inte riktigt vad det kan vara, inget verkar läcka heller. Lukten är en sötsliskig sak, inte helt oangenäm men ganska stark. Har jag fönstren öppna när bilen står i garaget så känns den när man öppnar garagedörren. Jag luftade ur bilen tidigare genom att ha dörrar och baklucka öppna en hel dag men det hjälpte inte. Vad fan kan det vara som luktar?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Konstig lukt i bilen

Inlägg av Micke2 »

Kolla om det försvinner kylvätska. Glykol luktar och smakar sött. Giftig!
Det kan vara läck på värmeelementet.
Är det litet läck, så blir det inte alltid på golvet, under textilmattan, men kolla ändå.

Ger ofta en beläggning på vindrutan.
Immar lätt igen.
Killawife
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 21:09:32
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Vimmerby
Ort: Vimmerby

Re: Konstig lukt i bilen

Inlägg av Killawife »

Det var det första jag kollade men både kylaren och intercoolern är fulla. Och det luktar inte likadant om vätskan i dessa.

Hur luktar AC-kylmedel? För AC:n funkar inte, kan ju vara det som läckt?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Konstig lukt i bilen

Inlägg av Micke2 »

ACns kylmedia blir gas i luften.
Läcker ur på nån timme, om det är så mycket så det skulle lukta.
Tror att den är luktfri faktiskt.

Men ACn kan drabbas av bakteriebeläggning innuti som luktar unket, men det skulke lukta mer när fläkten slås på.

Jag tror öndå att det är kylarvästkeläckage i värmeelementet.
Det krävs en oerhört liten läcka.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Konstig lukt i bilen

Inlägg av Glenn »

Är det en liten läcka i värmeelementet kan det som sagt läcka helt i gasform, och då blir det ingen vätska på golvet, vanligt på saab 9000, har själv varit med på det, men som micke2 skriver, då brukar det alltid bli en lätt kladdig yta på framrutan när man kör defrostläge. Inte så det droppar, men om du torkar med en trasa eller papper så känns det kladdigt.

Den lukten av glykol i "gasform" är helt annorlunda än hur glykolen luktar i vätskeform, i gasform är den mycket sliskigare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar