Motorolja?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
corolla88
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 maj 2016, 23:03:50
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: 96145

Motorolja?

Inlägg av corolla88 »

Hej!
Någon som kan rekommendera en motorolja till en Corolla 88.
Har pratat med några "visa män" som säger att man inte ska ha en vanlig olja (10w-40) till en så pass gammal bil, för den oljan är för tunn...

Mvh Daniel.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorolja?

Inlägg av Glenn »

Kolla instruktionsboken och kör på det som tillverkaren rekommenderar, står det högre viskositet bör du inte köra på lägre osv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorolja?

Inlägg av cheetah1 »

Närmast är det så att en helsyntetisk olja kan gå åt lite mer, som jag har förstått det på grund av kortare molekylkedjor. Däremot har den absolut inga sämre smörjande egenskaper, snarare tvärt om.

Problemet jag fick var att jag hällde helsyntet i min motorcykel (motorcykelolja, självklart), vilket gav till följd att kopplingen (som ju ligger i oljan på en motorcykel) började slira. Snabb koll med BMW gav till svar att just den modellen inte går att köra på helsyntet just därför, den smörjer nämligen lite för bra.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorolja?

Inlägg av Glenn »

Fast när oljan är ny och vid driftstemperatur ska dom smörja precis lika bra, i ditt fall låter det ju som att du använt bilolja (som inte får användas när man har våtkoppling), även om du ju skrev att du inte gjort det.

Jag kör (numera) alltid helsyntet (MC-olja) i min MC och har inga problem med slirning, trots brutalt vridmoment.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorolja?

Inlägg av cheetah1 »

Det är ett problem med just den här modellen, och det finns en klar och tydlig instruktion från BMW om just det.
Andreas1
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 30 sep 2016, 10:21:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Svalöv
Land (Country): Sverige

Re: Motorolja?

Inlägg av Andreas1 »

Första siffrorna är hur lättflytande den är kall,dom sista hur lätt den är varm.
10w40 fungerar utmärkt till din bil.
Finns både hel o halvsyntet hade nog valt halv i ditt fall.
Det som händer om du skickar i för fin olja är att den rensar för bra o börjar läcka.
För tjock är värre,då smörjer den sämre o oljetrycket sviker o motorn kan skära.
Sen är det klart beroende på körning men antar du aldrig kör bana eller påfrestar den enormt hårt.
Ska man sen hårddra det är det klassningen som gäller.
Den står i din instruktionsbok,brukar även gå o kolla på oljemagasinet.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorolja?

Inlägg av Glenn »

cheetha1: av rent intresse, har du nån länk till ett servicemeddelande eller nåt om det ? nu vet jag ju att BMW har löst konstruktionsfel med konstiga oljor förut (i bilar) men det låter väldigt märkligt, en syntetolja smörjer inte bättre än en mineralolja egentligen, den håller bara bättre och har större temperaturområde.

andreas1: fast numera innehåller halvsyntet typ lika mycket rengörande additiver som helsyntet, även mineraloljor innehåller sånt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
corolla88
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 05 maj 2016, 23:03:50
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: 96145

Re: Motorolja?

Inlägg av corolla88 »

Tack för alla svar!

Manualen rekommenderar 5w-30 vid denna årstid (bor i norrbotten) så ska försöka hitta en sån.
Anledningen till att jag ställde frågan är att jag bytte till en "vanlig" olja 10w-40 halvsyntet från biltema och då började oljetryckslampan lysa. Då bytte jag till en mineralolja med samma viskositet men lampan lyser fortfarande.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorolja?

Inlägg av cheetah1 »

Du, lyser oljetryckslampan när du kör och motorn inte har havererat än så är det nog givarfel. Du har max 30 sekunder på dig med motorn igång med lampan tänd innan grejer börjar gå sönder, betydligt mindre, kanske 10 sekunder, om motorn är under belastning.
Andreas1
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 30 sep 2016, 10:21:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Svalöv
Land (Country): Sverige

Re: Motorolja?

Inlägg av Andreas1 »

Glenn skrev:cheetha1: av rent intresse, har du nån länk till ett servicemeddelande eller nåt om det ? nu vet jag ju att BMW har löst konstruktionsfel med konstiga oljor förut (i bilar) men det låter väldigt märkligt, en syntetolja smörjer inte bättre än en mineralolja egentligen, den håller bara bättre och har större temperaturområde.

andreas1: fast numera innehåller halvsyntet typ lika mycket rengörande additiver som helsyntet, även mineraloljor innehåller sånt.
Skriv svar