Köpråd Toyota avensis 2011 business

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
repoks
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 okt 2016, 17:14:57
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm

Köpråd Toyota avensis 2011 business

Inlägg av repoks »

Hej

Jag är i färd att köpa en toyota avensis årsmodell 2011 som har gått 8600 mil. Vad är det jag ska tänka på när jag tittar på bilen? Det finns en fullstämplad servicebok och all service har gjorts hos Toyota senast i Februari. Handlaren begär 110k för bilen och vägrar går ner i pris. Sommardäck behöver bytas och det finns friktionsdäck i OK skick. Medföljer gör TKG garanti då jag köper den från Toyota handlare.

Bensin och manuell

Är tacksam för tips då det är min första Toyota

mvh
Senast redigerad av repoks den tor 06 okt 2016, 17:43:37, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd Toyota avensis 2011 business

Inlägg av cheetah1 »

Tycker inte att 110 är mycket, dom ligger rätt högt i andrahandsvärde. Vet i övrigt ingenting om vad som är vanliga fel på dom som är såpass nya, så det överlåter jag till de kunnigare medlemmarna. :)
repoks
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 okt 2016, 17:14:57
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd Toyota avensis 2011 business

Inlägg av repoks »

Stor service ska göras vid 9000 mil enligt Toyota som kommer gå på totalt 7500kr. Detta måste göras för att behålla TKG. Dock så undrar jag, jag läser folksams försäkring för Toyota och det verkar innehålla exakt likadana villkor som TKG och det finns inget krav att service ska göras hos auktoriserad Toyota verkstad utan sålänge den är fackmannamässigt service så kommer det gå på försäkringen. Visst man får betala en självrisk på 1500 eller 3000kr men det är värt om rep kommer gå på 5k+

Vad tycker ni?

http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+ ... ding=UTF-8

Såhär står det på punkt 30.

Maskin- och elektronikskadeförsäkringen gäller för bil som är högst tio år gammal räknat
från första registreringsdag och som körts högst 150 000 kilometer. Hybridsystem och dess
batteri gäller för bil som körts högst 200 000 kilometer. Försäkringen upphör så snart någon
av gränserna passerats

Motor och kylsystem
• motor och elmotor för framdrift av bilen inklusive dess styrelektronik
• startmotor inklusive start/stopsystem (utom bilens startbatteri)
• grenrör
• avgasturbo, laddluftkylare, överladdningsaggregat inklusive styrsystem
• system för avgasrening inklusive dess styrsystem (utom ljuddämpare och avgasrör)
• bränslesystem inklusive insprutningssystem och dess reglerfunktioner (utom ledningar,
filter, bränsletank)
• tändsystem och dess reglerfunktioner (utom tändstift och startbatteri)
• tändlås (utom tändningsnyckel/kort/smartkey)
• motorns kylsystem inklusive oljekylare och värmeelement
• kupévärmare som är integrerad i bilens kyl/värmesystem (utom fjärrsändare)
• air condition, klimatanläggning

Växellåda, kraftöverföring
• kraftöverföring, växellåda inklusive lameller, styrelektronik och reglage
• koppling, svänghjul (utom nedsliten kopplingslamell och följdskador därav)
• drivaxlar och hjullager på drivande axlar

Elektronik
• elektriska kablar (utom defrosterslingor i rutor)
• generator (och följdskador som påverkar bilens elektroniska funktion)
• central elektronikmodul, elcentral med säkringsdosa
• färddator, farthållare
• flerfunktion/kombinationsinstrument,(hastighetsmätare,motorinformation)
• elektroniskt stöldskydd och larm
• centrallåsenhet (utom dörrlås, nycklar/kort/smartkey och fjärrkontroll)
• informations- och kommunikationssystem för data, navigering, multimedia
• stolsvärme
• motor till cabriolet, bak- och taklucka (utom motor och elektronik i dörrlås och fönsterhiss)
• torkarmotor till vind- och bakruta
• regnsensor

Broms, styrning
• servosystem för bromsar inklusive huvudcylinder
• styr- och reglersystem för låsningsfria bromsar (utom hjulcylindrar, bromsok, bromsskivor/
trummor och bromsbelägg)
• servosystem för styrinrättning
• styrväxel (utom stag och kulleder)

Säkerhets och förarstödsystem
• airbag inklusive givare och sensorer
• säkerhetsbälte, bältespåminnare och bältesförsträckare
• kollisionsvarningssystem, autobromssystem
• anti sladd-/spinnsystem samt elektronik till chassiestabiliseringssystem (utom stötdämpare,
luftbälg och fjädrar)
• line och side-assistsystem utom yttre sensorer
• parkeringsassistans utom yttre sensorer
• styrenhet till Xenon, LED, Laserljus (utom lampa och glas)
• reglermotor till adaptiva strålkastare
S10e
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 08 okt 2016, 13:07:26
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2012
PostOrt: Lidköping

Re: Köpråd Toyota avensis 2011 business

Inlägg av S10e »

Hej!
Jag äger en 2010 och jag har haft några fel på den varav ett är något som du bör titta på noga innan köp, annars kan du få en tråkig kostnad.
Framdörrarna är för klent byggda vid infästningen för dörrstoppen, på min hade förardörren utmattningssprickor och när jag läste på engelska forum så var detta ett inte ovanligt problem. Det du kan göra om inga sprickor syns är att öppna dörren fullt och trycka lite på dörren så att dörrstoppet belastas i ändläge, dra samtidigt med fingrarna runt dörrstoppet och känn om det finns sprickor i lacken. Även om du inte känner några sprickor så är det bra att veta att det är en klen punkt.
Om man läser på utländska forumen så byts en del dörrar och även själva dörrstoppet, kostnaden för ny dörr och lackering plus arbetskostnad hamnar på mig då bilen är för gammal enligt Toyota. De förardörrar som finns att köpa på Bildelsbasen är få och när det väl finns någon så försvinner den snabbt… Vad jag tycker om Toyotas agerande angående deras bristfälliga konstruktion tar jag inte här.
Från och med faceliften (var den 2012?) så skall dörrarna och dörrstopp vara omkonstruerade.
repoks
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 okt 2016, 17:14:57
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd Toyota avensis 2011 business

Inlägg av repoks »

S10e skrev:Hej!
Jag äger en 2010 och jag har haft några fel på den varav ett är något som du bör titta på noga innan köp, annars kan du få en tråkig kostnad.
Framdörrarna är för klent byggda vid infästningen för dörrstoppen, på min hade förardörren utmattningssprickor och när jag läste på engelska forum så var detta ett inte ovanligt problem. Det du kan göra om inga sprickor syns är att öppna dörren fullt och trycka lite på dörren så att dörrstoppet belastas i ändläge, dra samtidigt med fingrarna runt dörrstoppet och känn om det finns sprickor i lacken. Även om du inte känner några sprickor så är det bra att veta att det är en klen punkt.
Om man läser på utländska forumen så byts en del dörrar och även själva dörrstoppet, kostnaden för ny dörr och lackering plus arbetskostnad hamnar på mig då bilen är för gammal enligt Toyota. De förardörrar som finns att köpa på Bildelsbasen är få och när det väl finns någon så försvinner den snabbt… Vad jag tycker om Toyotas agerande angående deras bristfälliga konstruktion tar jag inte här.
Från och med faceliften (var den 2012?) så skall dörrarna och dörrstopp vara omkonstruerade.
Tack för tipset. Borde inte sådant gå på garantin? Menar då TKG garantin. Låter som konstruktionsfel och då borde Toyota ta på sig detta tycker jag. Men jag ska testa dörrarna noggrant
S10e
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 08 okt 2016, 13:07:26
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2012
PostOrt: Lidköping

Re: Köpråd Toyota avensis 2011 business

Inlägg av S10e »

Ja visst är det ett konstruktionsfel men metallutmattning beror ju lite på användandet, har läst om taxibilar som det uppstått på och upptäckts precis efter garantins utgång men där skyllde Toyota på att bilen gått för långt och betalade bara för dörren, ägaren fick stå för lack och arbetskostnad. Andra bilar kan det ta ett antal år innan det visar sig och då är bilen för gammal.
Min bil har inte TKG, den köptes begagnad på Toyota men var för ny för att få TKG. TKG tecknas bara om bilen är minst 24 månader, tror inte TKG hade gällt i detta fall utan att jag nu för den delen kollat villkoren.
Jag har alltså inga garantier samt så hade Toyota lyckats klanta till det med elektroniska serviceboken så bilen var inte fullservad enligt dem trots att jag servat hela tiden hos dem. I mitt fall så var sprickorna mycket tydliga och det var risk att dörrstoppet hade ryckts loss vilket tydligen har hänt, har beställt en ny bil men det är ingen Toyota! Lätt sätt att förlora kunder på.
Ett annat fel är att en värmesköld under bilen vill skaka sönder men det är lätt fixat med lite brickor.
repoks
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 okt 2016, 17:14:57
Årsmodell: 0
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd Toyota avensis 2011 business

Inlägg av repoks »

S10e skrev:Ja visst är det ett konstruktionsfel men metallutmattning beror ju lite på användandet, har läst om taxibilar som det uppstått på och upptäckts precis efter garantins utgång men där skyllde Toyota på att bilen gått för långt och betalade bara för dörren, ägaren fick stå för lack och arbetskostnad. Andra bilar kan det ta ett antal år innan det visar sig och då är bilen för gammal.
Min bil har inte TKG, den köptes begagnad på Toyota men var för ny för att få TKG. TKG tecknas bara om bilen är minst 24 månader, tror inte TKG hade gällt i detta fall utan att jag nu för den delen kollat villkoren.
Jag har alltså inga garantier samt så hade Toyota lyckats klanta till det med elektroniska serviceboken så bilen var inte fullservad enligt dem trots att jag servat hela tiden hos dem. I mitt fall så var sprickorna mycket tydliga och det var risk att dörrstoppet hade ryckts loss vilket tydligen har hänt, har beställt en ny bil men det är ingen Toyota! Lätt sätt att förlora kunder på.
Ett annat fel är att en värmesköld under bilen vill skaka sönder men det är lätt fixat med lite brickor.
OK jag förstår säljaren annonserar bilen med TKG och den har varit full servad hos Toyota så jag förväntar mig TKG. Är det något man får papper på? Vad är det jag ska begära?
Skriv svar