Köp av Toyota Avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Henning73
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 30 sep 2016, 21:20:42
Årsmodell: 0
PostOrt: eskilstuna

Köp av Toyota Avensis

Inlägg av Henning73 »

Hej på er alla.

Mitt första men förhoppningsvis inte sista inlägget på detta forum.

Det har blivit dax för oss att byta ut våran Citroen C5 mot en lite nyare bil.

Vi har tänkt oss en Avensis kombi. Budgeten ligger på ca 100 000.

Skulle gärna vilja ha lite tips innan vi ger oss ut och letar vad man kan få för den prisklassen, har inga speciella krav förutom att det ska vara en manuell växellåda då dottern håller på att övningskör.
daim
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 29 sep 2016, 16:18:35
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2009
PostOrt: Sverige

Re: Köp av Toyota Avensis

Inlägg av daim »

Hej

Är inne på min andra Toyota. Kan direkt säga att blir fler, letar efter en liten Toyota til min fru just nu. Ska uppgradera min avensis i framtiden. Det kan bli en Rav4 vem vet...Toyota innebär smidigt och bekymmersfritt bilägande. Mitt kunnande om bilar är begränsat. Rådet jag kan ge dig är att köpa ett exemplar med fullstämplad servicebok från Toyota. De exemplaren du är intresserad av har en digital servicehistorik. Privat säljare borde kunna styrka allt i pappersform. Serviceprotokollet samt listan över senaste servicar medföljer.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köp av Toyota Avensis

Inlägg av riclin »

Henning73 skrev:Hej på er alla.

Mitt första men förhoppningsvis inte sista inlägget på detta forum.

Det har blivit dax för oss att byta ut våran Citroen C5 mot en lite nyare bil.

Vi har tänkt oss en Avensis kombi. Budgeten ligger på ca 100 000.

Skulle gärna vilja ha lite tips innan vi ger oss ut och letar vad man kan få för den prisklassen, har inga speciella krav förutom att det ska vara en manuell växellåda då dottern håller på att övningskör.
Hallå
Nu skriver du ju inte hur många mil bilen får ha gått som mest.
Men förmodligen handlar det om dom senaste årsmodellerna av Avensis 2 (ca 2003-2008), eller tidiga årsmodeller av Avensis 3 (ca 2009-2015).

På Avensis 2 f.o.m 2006, är det väl framförallt xenonljusen som är svarte petter. Ljuset blev svagare, och svagare. Tillslut tvåa på besiktning, med ett byte av strålkastare för ca 15.000kr som följd. Ska tillägga att halogenstrålkastarna inte heller är bra, där har återkallelse gått ut på dom värsta årsmodellerna, men ljuset är inte i toppklass ändå. Så jag skulle välja en med xenon, men som är bytta så nyligt som möjligt. 2003-2005 även 2,0 liters motorn. Ring valfri Toyota verkstad, och uppge reg nr. Fråga om strålkastarna är bytta, helst så nyligen som möjligt. Men från 2009 verkar strålkastarna ha blivit lite bättre, så inte tidigare än det. Kvaliteten höjdes efterhand. 2006 kunde du hitta xenonstrålkastare på bilar med business paket, dock endast med 2,4 liters bensinaren. Som dock endast fanns med automat, så den är ju inte aktuell för dig. Annars finns xenon endast på bilar med executive paket, där även skinn, och elstolar ingår. 1,8 litersmotorn kan dricka enorma mängder olja om du har otur, välj 2,0 eller diesel.

PÅ Avensis 3 (ca 2009-2015) Finns det mig veterligen inga riktiga typfel, eller barnsjukdommar. Utan se till att det är en servad bil bara. som föregående talare sa, så är det elektronisk servicebok enbart. Så det är bara att ringa valfri Toyota verkstad, och fråga om service historik på intressant objekt. Det som var dyrt som nytt, är nästan gratis som begagnat. Så satsa på en executive, eller ännu hellre en med premium paket ( där det mesta ingår )
Skriv svar