Sida 1 av 1

Köpråd avensis 2003-2005

Postat: ons 28 sep 2016, 18:00:02
av wiper
Funderar på att köpa en avensis från 2003-2005.

Läst att man ska undvik 2.4-litersmotorn från 2003-2005 där man rapporterat fall av lösa topplocksbultar.
Gäller det inte 1,8 och 2 liters motorn ?
Drar någon av dessa motoralternativ mycket olja ? haft en avensis årsmodell 2001 1,8l som drog rätt mycket olja.
Nått annat man ska tänka på vid köpa av en gammal avensis.

Tackar på förhand.

_________________________
Toyota Camry 2001 32000Mil.

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Postat: ons 28 sep 2016, 19:43:49
av Micke2
Det är väl gamla AZ motorn (1,8) som har problem med oljeförbrukningen och 1AZFSE (2,0) som har topplocksbultproblemet.

Personligen tror jag topplocksbultproblematiken är överdriven.
Förekommit? Absolut! Men jag är helt säker på att det finns sannolikare saker att "oroa" sig för ang 1AZFSE motorn, som verkar ganska felfri övrigt.

Försök hitta en bil utan dyra "vanliga" fel....

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Postat: ons 28 sep 2016, 20:10:27
av wiper
Ok tackar Micke2.
Tror också att topplocksbultproblematiken är överdriven.
Men så det är en 1,8l man ska köpa mellan 2003-2005 om man vill vara säker på att slippa topplocksbultproblemet.
Ska eventuellt kolla på en 2,0a 2004 snart.

Du skrev, Försök hitta en bil utan dyra "vanliga" fel..
Tips vad jag då ska kika efter ?

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Postat: ons 28 sep 2016, 20:42:43
av Micke2
Lite otydlig.
Jag menade att du omöjligt hittar en bilmodell av något märke utan kostsamma svagheter av något slag.

Men det är jättebra att läsa på om dom, så man vet vad man ska kolla extra noga vid provkörning, mm.
Du har väl nämnt dom typrelaterade fel på Avensis som jag känner till också

Annars ska man väl kolla efter allt det man vanligen kollar efter vid begangat bilköp:
Ev, Missljud, läckage, rost, sliten koppling, ac-funktionen, och servicehistoriken, ägarstatusen, ev kamremsbytesintervaller, anledning till försäljning, lyser alla varningslampor när dom SKA lysa, (oseriösa kan sätta varningslampor ur spel hellre än att fixa felet) osv osv..

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Postat: tor 29 sep 2016, 13:52:49
av wiper
Tackar :thumbup:


Micke2 skrev:Lite otydlig.
Jag menade att du omöjligt hittar en bilmodell av något märke utan kostsamma svagheter av något slag.

Men det är jättebra att läsa på om dom, så man vet vad man ska kolla extra noga vid provkörning, mm.
Du har väl nämnt dom typrelaterade fel på Avensis som jag känner till också

Annars ska man väl kolla efter allt det man vanligen kollar efter vid begangat bilköp:
Ev, Missljud, läckage, rost, sliten koppling, ac-funktionen, och servicehistoriken, ägarstatusen, ev kamremsbytesintervaller, anledning till försäljning, lyser alla varningslampor när dom SKA lysa, (oseriösa kan sätta varningslampor ur spel hellre än att fixa felet) osv osv..

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Postat: tor 29 sep 2016, 14:59:26
av Glenn
Micke2 skrev: Ev, Missljud, läckage, rost, sliten koppling, ac-funktionen, och servicehistoriken, ägarstatusen, ev kamremsbytesintervaller, anledning till försäljning, lyser alla varningslampor när dom SKA lysa, (oseriösa kan sätta varningslampor ur spel hellre än att fixa felet) osv osv..
Fast det är väl kamkejda på AZ-motorn ändå ?

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Postat: tor 06 okt 2016, 22:11:21
av Fjordforsen
Har en från -05 1.8 motor. Har aldrig haft något problem med oljan och motorn funkar fint. Den har gått 21900.

Re: Köpråd avensis 2003-2005

Postat: fre 07 okt 2016, 14:17:04
av cheetah1
Fjordforsen skrev:Har en från -05 1.8 motor. Har aldrig haft något problem med oljan och motorn funkar fint. Den har gått 21900.
-05 är efter att dom löste problemet. Våran -01 drog mellan 1-2 liter per 100 mil innan den blev såld till en "vi köper alla bilar oavsett skick" vid 38000 mil. Om jag har förstått det fel så är det en felkonstruktion i kylsystemet (en förklaring jag har hört är felaktiga toppackningar, en är att det kommit in lim i kylsystemet pågrund av en felprogrammerad robot) som gör att det blir hotspots i fodret så att kolvringarna koksar fast i spåren. Indikeringen på att det är fixat brukar anses vara en grön prick på öglan till oljestickan, även om det egentligen betyder att det ska vara en avvikande oljemängd i dom på grund av en annan design på tråget, men det är en förändring som skedde ungefär samtidigt så det brukar vara det man använder.