"Kvittrande" ljud vid gaspådrag Auris Diesel

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
bjorkved
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 17:21:53
Bilmodell: Urban Cruiser 1,4 D4D 4WD
Årsmodell: 2011
PostOrt: Östersund
Ort: Östersund

"Kvittrande" ljud vid gaspådrag Auris Diesel

Inlägg av bjorkved »

Har ett kvittrande ljud från motorn i min Auris 2,0 D4D -13, hörs mest mellan ca:1500-2300 rpm. Har haft in den på Toyota verkstaden och dom sa att det inte var nåt fel. De nämnde att på Avensis hade de bytt ett antal spännare till aggregatremmen då flera kunder hade klagat på kvittrande ljud. Men de hade aldrig hört talas om att det hänt på någon Auris. Om jag inte har fel så är det väl samma 2 liters diesel i Avensis som i Auris, så samma fel skulle kunna uppstå i en Auris enligt min åsikt. Eller har jag kanske fel?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: "Kvittrande" ljud vid gaspådrag Auris Diesel

Inlägg av cheetah1 »

Det kan du lätt kolla. Testa om det blir värre om du dra på lite elintensiv utrustning (tänd upp all belysning, bromsljus, dimljus, helljus osv, dra på sätesvärme, bakrutevärme, AC (dels belastar den remmen själv, dels drar kopplingen en del ström) och annat du kan hitta på, fast kanske inte stereon, för då hör du ju inte remmen..).
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: "Kvittrande" ljud vid gaspådrag Auris Diesel

Inlägg av Joggy »

bjorkved skrev:Har ett kvittrande ljud från motorn i min Auris 2,0 D4D -13, hörs mest mellan ca:1500-2300 rpm. Har haft in den på Toyota verkstaden och dom sa att det inte var nåt fel. De nämnde att på Avensis hade de bytt ett antal spännare till aggregatremmen då flera kunder hade klagat på kvittrande ljud. Men de hade aldrig hört talas om att det hänt på någon Auris. Om jag inte har fel så är det väl samma 2 liters diesel i Avensis som i Auris, så samma fel skulle kunna uppstå i en Auris enligt min åsikt. Eller har jag kanske fel?
Det var en knepig felsökning teknikern utfört hos din Toyota verkstad måste jag säga. Så teknikern anser att det inte är ett ett fel på komponent pga. att han själv inte råkat ut för det på din bilmodell? Är symptomet helt plötsligt en egenskap bara för att du har en Auris?
Du har helt rätt, Avensis och Auris utrustas med samma 08- 1AD FTV motor och aggregat. Det finns en TSB angående detta symptom som teknikern ska arbeta efter och heter EG-0014T-0114. Åk tillbaka till verkstaden och ge dom lite tips vettja 8-)
bjorkved
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 17:21:53
Bilmodell: Urban Cruiser 1,4 D4D 4WD
Årsmodell: 2011
PostOrt: Östersund
Ort: Östersund

Re: "Kvittrande" ljud vid gaspådrag Auris Diesel

Inlägg av bjorkved »

Testade att spraya silikonspray på remmen och då försvann ljudet :) , men det kommer tillbaka efter att man kört ett par dagar :( . Inte för att remmen ser dålig ut på något sätt men jag be verkstaden byta den vid nästa service, förhoppningsvis så försvinner ljudet sedan.
Skriv svar