Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Kasken
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 sep 2015, 08:24:37
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Norrköping

Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av Kasken »

Hallå gott folk

Jag bestämt att nästa bil ska bli en Avensis kombi, frun i huset kräver automat, vilket även jag föredrar.
Med vår budget verkar det vara årsmodell 03 till 06 som gäller konstaterar jag efter ett par dagar på blocket.

Efter att ha sökt runt här på forat och lite överallt så har jag kommit fram till att vi ska ha 2.4l pga den bättre automatlådan.

Dessa årsmodeller har, vad jag förstår, lidit av ett antal mer eller mindre allvarliga sjukor. Det talas rätt friskt om utbytta longblock pga topplocksbultar eller oljeförbrukning.
Vad är det jag måste hålla koll på när det gäller just 2.4l med automat år 2003 till 2006

Tack på förhand
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av riclin »

Kasken skrev:Hallå gott folk

Jag bestämt att nästa bil ska bli en Avensis kombi, frun i huset kräver automat, vilket även jag föredrar.
Med vår budget verkar det vara årsmodell 03 till 06 som gäller konstaterar jag efter ett par dagar på blocket.

Efter att ha sökt runt här på forat och lite överallt så har jag kommit fram till att vi ska ha 2.4l pga den bättre automatlådan.

Dessa årsmodeller har, vad jag förstår, lidit av ett antal mer eller mindre allvarliga sjukor. Det talas rätt friskt om utbytta longblock pga topplocksbultar eller oljeförbrukning.
Vad är det jag måste hålla koll på när det gäller just 2.4l med automat år 2003 till 2006

Tack på förhand
2,4 har inte haft problem med rensade gängor i blocket, som ledde till motorbyte. Det var 2,0 litersmotorerna, fram t.o.m 2005. Från 06 ska det vara åtgärdat med djupare gängning i blocket. 2,4 litern kan börja dricka lite olja när dom gått 12-15k mil, annars är det nog maskinellt inga problem där. Ganska törstig ioförsig. Jag låg på 0,85-0,92 l/m i stockholmstrafiken, utan att sitta i köer ska tilläggas. på Långresa, med motorväg gick det ned till strax under 0,8 med familjen och packning. En del automatlåder har bytts, men det är absolut inget vanligt problem. Absolut den trevligaste bensinaren som någonsin suttit i en Avensis, bortsett från förbrukningen. Om du köper en Avensis med xenon, ring din lokala Toyotaverkstad innan och uppge regnr. och kolla så att xenonstrålkastarna är bytta, dom var av extremt undermålig kvalitet. Med nedslag på besiktning som följd. kostar ca 15.000kr att byta. Nästan alla är bytta på garanti eller goodwill, men lågmilare kanske inte är det. Eller så har man inte fått goodwill pga av dålig servicehistorik. Dom ska helst vara bytta efter 2009. Ska tillägga att det var problem med halogenstrålkastarna också, men där finns det en lista hos Toyota på berörda bilar. Så vid problem på dom, så ska det inte kosta ägaren något. Dock så är halvljuset extemt dåligt på halogen 03-06, bra helljus dock. Min -04 är enda bilen jag någonsin ägt där jag var tvungen att ha dimljusen på när det var mörkt, och regnade. För att inte tappa höger vägkant när jag fick möte. Så försök hitta en executive med bytta xenonstrålkastare, eller en business där det var tillval med xenon. Då strålkastarna ser likadana ut med halogen och xenon, ljuger många säljare. Och säger att det är xenon, på bilar med halogen. Titta därför på instrumentpanelen till vänster om ratten, så att det där INTE finns ett hjul/rulle för nivåreglering av strålkastarna. Då det är lag på automatisk sådan på bilar med xenon, men det alltid finns en sådan på bilar med halogen.
Senast redigerad av riclin den tor 28 jul 2016, 20:15:58, redigerad totalt 4 gång.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av cheetah1 »

Oljeförbrukning gäller tidiga 1,8 (ZZ). Topplocksbultarna gäller 2,0 (1AZ). Ingen av dom gäller din modell. Ganska skottsäker, rätt pigg, och hittar ni en Executive så får ni skinn och nav (även om naven inte har så mycket att sätta emot dagens moderna system) och grejer. Dock är den lite törstig, men det kanske man kan leva med med en bra bil.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av riclin »

cheetah1 skrev:Oljeförbrukning gäller tidiga 1,8 (ZZ). Topplocksbultarna gäller 2,0 (1AZ). Ingen av dom gäller din modell. Ganska skottsäker, rätt pigg, och hittar ni en Executive så får ni skinn och nav (även om naven inte har så mycket att sätta emot dagens moderna system) och grejer. Dock är den lite törstig, men det kanske man kan leva med med en bra bil.
Min 2,4 började dricka olja vid ca 12-13.000 mil, ökade marginellt med milen sen. Men den drack ca 1liter på 800mil i början, vid 20.000 mil ca 1liter på 600-700mil. Nav (GPS) var tillval även på executive. Jag hade ingen på min -08, däremot på min -04. Men det var tillval på executive även då.
Kasken
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 sep 2015, 08:24:37
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Norrköping

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av Kasken »

Tack som tusan för svaren så långt, uppskattas verkligen.

När det gäller ljuset så letar jag medvetet och med bestämdhet enbart efter bilar utan xenon. Stänger direkt ner annonsen och klickar vidare så fort jag konstaterar att ett ev intressant objekt har xenon. Har väldigt dyrköpta tidigare erfarenheter som gör att jag lovat mig själv att aldrig någonsin ha det på en bil igen.

Skinnklädsel är också en sak som direkt gör bilen helt ointressant i mina ögon. Visst tusan är det snyggt, visst tusan känns det "lyxigt". Men jävlar så opraktiskt till vardags, svinkallt o stenhårt på vintern, o brännhett så fort solen legat på en stund på sommarn.... Samma sak som med xenon, jag har lovat mig själv att aldrig har det i en bil igen, för jag vet hur mycket jag kommer hata det i längden.

Elektroniskt tingeltangel/lull-lull typ navigator har jag noll intresse för, ju mindre sånt trams desto bättre för min del.
Min nuvarande bil är fullspäckad med sånt skit, o det driver mig till vansinne. Glömmer jag trycka på en knapp så stänger skiten av sig så fort man stannar vid en korsning.... det börjar pipa hej vilt så fort man lägger i backen.... man kan inte öppna bakluckan utan att stänga av bilen... ja, listan kan göras lång :lol:

Men det är skönt att höra att just denna motor inte dras med några konstiga sjukor. Lite oljeförbrukning ser jag inte som ett stort problem.
Bilar som blivit så här pass gamla servar/reparerar jag själv, brukar byta olja och kolla över det väsentliga varje 1000mil.
Fullt medveten om att det blir en del pill och byte av slitdelar när bilen blivit så gammal/sliten.

Bilar jag tittar på nu verkar ha rullat mellan 15.000 till 25.000mil, räknar med att ha kvar den iaf 5 år och rulla runt 2000mil/år....

Inget annat som ofta knasar med dessa bilar som jag bör känna o klämma lite extra på vid provkörning av ett intressant objekt?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av riclin »

Kasken skrev:Tack som tusan för svaren så långt, uppskattas verkligen.

När det gäller ljuset så letar jag medvetet och med bestämdhet enbart efter bilar utan xenon. Stänger direkt ner annonsen och klickar vidare så fort jag konstaterar att ett ev intressant objekt har xenon. Har väldigt dyrköpta tidigare erfarenheter som gör att jag lovat mig själv att aldrig någonsin ha det på en bil igen.

Skinnklädsel är också en sak som direkt gör bilen helt ointressant i mina ögon. Visst tusan är det snyggt, visst tusan känns det "lyxigt". Men jävlar så opraktiskt till vardags, svinkallt o stenhårt på vintern, o brännhett så fort solen legat på en stund på sommarn.... Samma sak som med xenon, jag har lovat mig själv att aldrig har det i en bil igen, för jag vet hur mycket jag kommer hata det i längden.

Elektroniskt tingeltangel/lull-lull typ navigator har jag noll intresse för, ju mindre sånt trams desto bättre för min del.
Min nuvarande bil är fullspäckad med sånt skit, o det driver mig till vansinne. Glömmer jag trycka på en knapp så stänger skiten av sig så fort man stannar vid en korsning.... det börjar pipa hej vilt så fort man lägger i backen.... man kan inte öppna bakluckan utan att stänga av bilen... ja, listan kan göras lång :lol:

Men det är skönt att höra att just denna motor inte dras med några konstiga sjukor. Lite oljeförbrukning ser jag inte som ett stort problem.
Bilar som blivit så här pass gamla servar/reparerar jag själv, brukar byta olja och kolla över det väsentliga varje 1000mil.
Fullt medveten om att det blir en del pill och byte av slitdelar när bilen blivit så gammal/sliten.

Bilar jag tittar på nu verkar ha rullat mellan 15.000 till 25.000mil, räknar med att ha kvar den iaf 5 år och rulla runt 2000mil/år....

Inget annat som ofta knasar med dessa bilar som jag bör känna o klämma lite extra på vid provkörning av ett intressant objekt?
Det enda typfelet på den modellen (2,4) är nog strålkastarna, sen kan du ju alltid ha otur med ett måndagsexemplar. Men jag tror dom var ganska sällsynta i det här fallet. Jag tror inte du behöver vara orolig för xenon på den här bilen, förutsatt att du hittar en som har bytta efter 2009. Då kostar dom bara ett glödlampsbyte var 3e till var 5e år, det är dom billigare D2S på 03-06A också, efter facelift 06B-08 blev det dom dyrare D4S lamporna (från ca 450kr för D2S, till drygt 900kr för D4S styck, på Auktoriserad Toyotaverkstad). Framförallt som det är så extremt dåligt halvljus på halogen modellen, är det nog ingen dum ide med xenon i det här fallet. När jag sålde min -04, och skulle köpa ny. Var det bara xenon som gällde. Det var så jobbigt med mörkerkörning med det dåliga halvljuset. Nu vet du det alla fall. Men kör du bara dagtid, så absolut.

Jag kan lägga till att elektronikbekymmer är ganska ovanligt på Toyota överlag, även om du kan ha otur. Så dina tidigare bekymmer med det, på andra märken. Besannas förhoppningsvis inte. Även om det verkar vara bilar som gått 15-25K mil du tittar på.

Sedan 1998, när jag köpte min första Avensis. Har jag fått ett nedslag på besiktningen. Det var för felaktig ljusbild på ett dimljus, på min första Avensis. Annars så har dom gått igenom, alltid. Och jag har kört långt med bilarna, som du ser i min signatur. Nu gäller ju så klart inte min erfarenhet alla Avensisar, men det är felfriheten för mig som gjort att jag fortsatt att köpa Avensis. Och än är jag inte besviken.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av Joggy »

Jag skulle vilja tillägga att i de fall bilen är utrustad med xeon halvljus är det vanligt att nivågivaren bak rostar sönder i fästet och därmed fungerar inte den automatiska nivåregleringen. En enkel kontrollpunkt, sitter strax till höger om centrum på bakaxelbryggan.
Kasken
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 sep 2015, 08:24:37
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Norrköping

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av Kasken »

Tack igen för inläggen

Xenon kommer som sagt inte vara intressant, jag har mina anledningar .....

Jag blir lite orolig när jag söker runt mer nu, på en del ställen hävdas det att den 5växlade lådan kom först 2005?
Det pratas även om "D-4" eller inte, vilket jag förstått är toyotas namn på direktinsprutning. Ändrades nått Ang detta mellan 03 till 06?

Har ev en deal på g där jag kommer byta till mig en avensis av 2004 årsmodell, tillverkad 2003/06 fast inte tagen i trafik förens mitten av 2004, Är det den 5växlade lådan i den tro?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av cheetah1 »

riclin skrev:
cheetah1 skrev:Oljeförbrukning gäller tidiga 1,8 (ZZ). Topplocksbultarna gäller 2,0 (1AZ). Ingen av dom gäller din modell. Ganska skottsäker, rätt pigg, och hittar ni en Executive så får ni skinn och nav (även om naven inte har så mycket att sätta emot dagens moderna system) och grejer. Dock är den lite törstig, men det kanske man kan leva med med en bra bil.
Min 2,4 började dricka olja vid ca 12-13.000 mil, ökade marginellt med milen sen. Men den drack ca 1liter på 800mil i början, vid 20.000 mil ca 1liter på 600-700mil. Nav (GPS) var tillval även på executive. Jag hade ingen på min -08, däremot på min -04. Men det var tillval på executive även då.
Vår 1ZZ drog ungefär en liter per 100 mil. ;)

Angående skinnet så är det perforerat i Avensisen, så det blir inte alls så varmt som tätt.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av GT4-R »

jag hade en 04 å den var fem vxl
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar