Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Kasken
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 sep 2015, 08:24:37
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Norrköping

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av Kasken »

Tack för alla svar

Gjorde slag i saken igår, blev en -05 med exact den utrustning jag ville ha. Handlarn la ut annonsen runt 16 på kvällen o jag hängde på låset när han öppnade morgonen efter :lol:

2,4 Automat med Halogen ljus och tygklädsel :clap: 14300mil på mätaren, en ägare och alla servicestämplar från den återförsäljare där bilen hämtades ut ny, senaste för 400mil sedan :thumbup:

Det enda som inte riktigt känns rätt är de "sportiga" 205/55-16 hjulen. Jag föredrar mindre fälg, mer däcksida och smalare däck... stenhårt pumpade.
Får forska lite om det går att få på 15" , ser lite trångt ut runt frambromsarna, kanske nån här som har svar direkt?

Behöver även få på en krok, men det är ju fixat i en handvändning.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av cheetah1 »

16 är det minsta som går på. 17 är standard på Executive. Men med rätt däck spelar det ingen roll. Byt till de tystaste du hittar som fortfarande är av bra kvalitet (Goodyear brukar bara bra på den punkten) så ska du se att du blir nöjd. Gjorde enorm skillnad på mammas när hon bytte från Firestone till Goodyear på 17-tummarna.
Kasken
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 sep 2015, 08:24:37
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Norrköping

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av Kasken »

Det var tråkigt att höra :thumbdown:

185/70-15 är i min värld överlägset 205/55-16 på precis allt, det handlar inte bara om oväsen.

Men går det inte på så får jag helt enkelt försöka leva med det.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av Bempa »

Ett litet inlägg ang. däck, köpte till min Avensis, Goodyear F1 17", dom låter mera än vad dubbdäcken gjorde på bar asfalt. :thumbdown:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av cheetah1 »

Bempa skrev:Ett litet inlägg ang. däck, köpte till min Avensis, Goodyear F1 17", dom låter mera än vad dubbdäcken gjorde på bar asfalt. :thumbdown:
Jo, det är inte dom man ska ha, det är ett sportdäck. Efficientgrip Performance tror jag det är dom heter, dom som är tysta. Men det finns självfallet andra tysta (vilket i princip innebär att dom även är mjuka och komfortabla att köra på) däck också, det är bara att läsa i listorna, eftersom det är obligatoriskt att ange numera (förutom på dubbdäck). 69 dB eller mindre är ett tyst däck.
Kasken
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 sep 2015, 08:24:37
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Norrköping

Re: Råd inför köp, Avensis 2.4 automat 03-06

Inlägg av Kasken »

Tack för tipsen Ang däck.
Har själv spanat på de Good year efficentgrip performance. Lite synd att de bullriga o trögrullade Khumo som sitter på nu knappt är halvt nerkörda...Riktigt synd att de satt på så stora bromsar att man inte får på normala 15' hjul, skulle bota en del av hårdheten och spårkänsligheten jag upplever.

Ang xenon eller inte då har jag ikväll gjort första mörkerkörningen. Det var inte det bästa halvljuset jag sett, men långt långt ifrån dåligt. Bytte en Golf -10 mot denna, golfens halvljus var knappt hälften av detta.

0,85l/mil blev snittet vid första tankningen. Helt ok med tanke på bilens storlek och drivlina tycker jag. Men det ska sänkas,
Skriv svar