Termostatproblem Avensis miljödiesel?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
stli711
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 dec 2015, 09:04:31
Bilmodell: Avensis 2.0 miljödiesel
Årsmodell: 2012
PostOrt: ÖREBRO
Land (Country): Sverige

Termostatproblem Avensis miljödiesel?

Inlägg av stli711 »

Har en Avensis miljödiesel 2012:a som har svårt att få upp motortempen. Redan från flera plusgrader får man slå på hjälpvärmaren för att kunna komma upp i motortemp. Har även märkt att då jag slår av värmaren när motorn kommit upp arbetstemp sjunker den direkt om jag stannar strax därefter och slår av motorn. Står still ett par minuter, startar och åker iväg igen. Utan hjälpvärmaren på kan jag köra flera minuter blandad körning innan den är uppe igen. Är det ett termostatproblem på denna modell? Är ganska irriterande detalj på en annars väldigt trevlig och komfortabel bil som jag är nöjd med.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Termostatproblem Avensis miljödiesel?

Inlägg av cheetah1 »

Skulle ju potentiellt kunna vara ett termostatproblem, men det är annars ett av dom stora bekymren med dom här högeffektiva dieslarna, att dom inte ger tillräckligt mycket förluster till kylvätskan för att hålla uppe arbetstempen när det är kallt ute. Det är just därför dom är utrustade med stödvärmare.

Att byta ut en termostat är väl knappast varken dyrt eller svårt, dock, om du vill prova.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Termostatproblem Avensis miljödiesel?

Inlägg av Joggy »

Hej.
Enkel termostat felsökning: starta motorn kall, passa händerna och känn emellanåt på övre och nedre kylarslang. Innan motorn är genomvarm ska det finnas en tydlig temperaturskillnad mellan slangarna. Om de däremot håller drygt samma temperatur genom hela uppvärmningen är det förmodligen termostatproblem.
Mycket ovanligt med termostatproblem förövrigt.

Ska också tillägga att genomvarm motor betyder att kylfläkten går.
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Termostatproblem Avensis miljödiesel?

Inlägg av xxargs »

Har man dieselbil så får man lära sig att frysa om man inte har hjälpvärmare.

Detta gäller gamla traktorer likväl modernare persondieselbilar. - avgastemperaturen på en gammal traktor på tomgång ligger runt 40 grader C - du kan hålla handen för utloppet av grenröret i obegränsad tid utan att bränna sig, och följaktligen så syns det också på att motortemperaturen håller sig låg, typ drygt pinkjummet, det sommartid!..

En dieselmotor på tomgång blir sällan över 45-65 grader varm om man inte har gjort någon special med efterinsprutning som en del dieslar har gjort för att höja avgastemperaturen för att tex. partikelfiltergenereringen skall fungera (och följaktligen också drar mer soppa).

Skall en diesel bli varm ordentligt så måste den belastas ganska mycket och det hela tiden...

Själv har jag en uppväxt att sitta och frysa i en Peugeot 504 diesel på slutet av 70-talet och det skall mycket till innan jag väljer en diesel-personbil efter detta, och då måste den ovillkorligen ha hjälpvärmare...
Skriv svar