Ny Auris TS HSD (tvekar pga dålig garanti)

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
m_k
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 31 okt 2015, 14:13:58
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala

Ny Auris TS HSD (tvekar pga dålig garanti)

Inlägg av m_k »

Vi var till en Toyotahandlare och provkörde en Auris HSD-kombi. Bilen i sig själv var det inget fel på och vi funderade på att slå till. Den hade gått ca 800 mil och var något halvår gammal.

Läste sen på om Toyotas garantier. Som jag förstår det skulle vi få drygt 2,5 års nybilsgaranti (+4,5 år för hybridkomponenternai) vilket inte är speciellt lång tid jämfört med konkurrenterna, ärligt talat. Och efter detta skulle vi alltså inte ha någon garanti alls kvar? Däremot sa säljaren att "de brukar vara schyssta och fixa fel ändå" - det skulle kunna vara sant men är ju inget man kan lita på.

Om vi däremot köper en Toyota som är precis över 24 månader skulle vi få hela 6 års Toyota kvalitetsgaranti (+8 års hybridgaranti)? TKG ska tydligen vara väldigt bra?

Så, trots att jag gärna skulle köpa en ny (relativt ny) och fräsch bil så har de mindre bra garantierna satt käppar i hjulen, funderar i stället på att hitta en äldre Toyota alternativt kolla på andra märken/modeller.

Någon annan som upplever dessa nybilsgarantier som ganska dåliga?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ny Auris TS HSD (tvekar pga dålig garanti)

Inlägg av cheetah1 »

Nu täcker väl inte TKG alls lika mycket som nybilsgarantin, även om den är bra? Har du läst igenom garantivillkoren och vad dom täcker? Sen är det ju rätt hård milbegränsning på TKG också, 15000 mil (20000 på hybriddelen), och dessutom krav på att alla servicar är gjorda i tid och på auktoriserad verkstad.

Tänk även på att du har vagnsskadegarantin, så du klarar dig undan med halvförsäkring tills den är 3 år också, vilket ju är en del pengar. Sen uppstår det väl i regel mindre problem på en nyare bil, så även om försäkringsskyddet är sämre när den har passerat 3 år så är nog sannolikheten mindre att allvarliga fel uppstår tillexempel år 0-5 än år 2-7. Vidare, oavsett hur bra garantin eventuellt är, så tappar alltid batterier i kapacitet ju äldre dom blir och ju fler cykler dom har gått, så jag skulle tro att du får en bättre förbrukning ju nyare bilen är. Det ska dock nämnas att det är en högst personlig teori.

Jag hade iallafall valt den nyare, om det man ser till är tillförlitlighet och garantier. Sen har Toyota ganska höga andrahandsvärden också, så rent ekonomiskt tror jag inte det gör någon större nytta att köpa en 2 år gammal bil heller.

Sen kan jag definitivt hålla med om att Toyota ligger lite efter andra tillverkare. För att vara så stora som dom är borde dom hängt med bättre, tillochmed skandalomsusade VW har ju alternativ där man kan köpa till en förlängning av nybilsgarantin om man vill.

Lycka till!
Slowgun
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 11 dec 2015, 11:30:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: 42932

Re: Ny Auris TS HSD (tvekar pga dålig garanti)

Inlägg av Slowgun »

Enligt min erfarenhet är Toyota schyssta med fel utöver garantin. Men det kan ju vara att man har haft tur. Kanske andra användare har sämre upplevelser?
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Ny Auris TS HSD (tvekar pga dålig garanti)

Inlägg av GT4-R »

Tänk då oxå att självrisken kan vara svinhög, den brukar normalt var 3000kr med egen " försäkring" men vet att tex KIA hade 7000kr i självrisk..

Jag tar hellre ett lägre inköps pris på bilen än att få vagnskadan.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Slowgun
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 11 dec 2015, 11:30:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: 42932

Re: Ny Auris TS HSD (tvekar pga dålig garanti)

Inlägg av Slowgun »

Alla bilar skall ha sitt vagnskadebevis bland dokumenten. Det stämmer att Toyotan i fråga endast har 2,5 år kvar på garantin. Men vad som kan vara bra att veta är att bilen fortfarande har 11,5 års garanti mot genomrostning.

Ifall du köper en begagnad Toyota kan det vara intressant att veta om att bilar som är äldre än två år och säljs av auktoriserade handlare får en ny Toyota-garanti (Kvalitetsgaranti).

Du kan läsa mer om det här:
https://www.toyota.se/service-och-tillb ... ntier.json
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny Auris TS HSD (tvekar pga dålig garanti)

Inlägg av Glenn »

Just rostgarantier ska man ju dock inte ta så allvarligt på, är ytterst få som lyckats få ut nåt på sådana, oavsett märke..

Minns när vi körde opel på ett tidigare jobb, och bilarna hade synlig karossrost inom mindre än ett år, och opel vägrade laga efterssom det inte täcktes av varken den "vanliga" garantin eller rostskyddsgarantin, rostskyddsgarantin hade så många klausuler och undantag att man insåg att den ALDRIG skulle falla ut..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar