ABS celica st185

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
linkjonsson
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 22 apr 2013, 10:04:06
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 1995

ABS celica st185

Inlägg av linkjonsson »

Tjena. Skulle haft tag på en bakre ABS givare till min celica st185.
Ringde Toyota Dom skulle ha 1900Kr, men visste inte om dom kunde få fram nån.
Är det en specifik givare på just gt4 modellerna eller passar det från en gti?
Mvh Rasmus
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: ABS celica st185

Inlägg av Bempa »

Givaren i sig är inte specifik, är kabellängd och kontakt o.s.v som skiljer sig åt
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS celica st185

Inlägg av Glenn »

Jag använde en piratgivare avsedd för camry som kostade några hundralappar till min ST202.

Det är väl egentligen tre saker som kan skilja, resistansen måste vara rätt, nu brukar densosystem oftast ha samma, men man kan kolla i servicemanualen till bilen man har och den man vill använda från vad det ska vara, sen ska den passa rent fysiskt, både längd, diameter och hur sladden "går ut", sen är det sladdens längd och kontaktering, ofta går den dessutom i nåt slags rör som är specifikt bockat för bilen i fråga.

I mitt fall så hade camrygivaren rätt resistans, rätt längd, rätt diameter och rätt kontakt, kabeln var däremot lite för kort och röret var helt felbockat, dessutom gick kabeln ut fel, men den fick plats ändå, om än lite "spännande" vinkel på den.

Jag kapade bort fästena på röret, bockade om, och strajpade fast kabeln med buntband bara, funkade perfekt. Sähär i efterhand skulle jag nog ha kapat kabeln och skarvat istället för att krångla med röret och annorlunda dragning av kabeln för längden skulle räcka.

..Står f.ö om det i min ST202-tråd om man orkar leta igenom den.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: ABS celica st185

Inlägg av Johnny Blade »

Jag använder givare från ST185 på min ST165.Haynes säger att dom ska ha olika resistans,jag har inte mätt.
185 har dock lite längre kabel inne i bilen än vad 165 har.
Bild

Jag köpte först en givare till Camry (92?),den passade inte alls.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar