Spikar (knackar) vid lite stress

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Balten
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 10:12:10
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Spikar (knackar) vid lite stress

Inlägg av Balten »

1997:a, 10000 mil. Har börjat spika ibland vid lite stress med gaspedalen. Bytt till 98 oktan ibland. Då går den bra. Inte bytt tändstift eller andra tänd-delar på 4 år.

Något tips om vad jag kan göra? Byta stift? Kolla något annat? ;)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Spikar (knackar) vid lite stress

Inlägg av cheetah1 »

Antingen tänder den för tidigt eller också får den för lite soppa/för mycket luft. Jag tror på det sistnämnda. Det är en rätt gammal bil. En vild chansning: igensatt bränslefilter.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Spikar (knackar) vid lite stress

Inlägg av Glenn »

Toyotas "superbränslefilter" (utan bytesintervall) brukar ju iofs vara nära omöjliga att sätta igen om man inte tankar grus typ, antar att denna har ett sådant ?

Jag skulle oavsett bytt stiften om dom är gamla, kanske inte direkt ett uppenbart fel annars men..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Balten
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 10:12:10
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Spikar (knackar) vid lite stress

Inlägg av Balten »

Okej, tack!

Bytte i.o.f.s. bränslefiltret för ett år sedan. (Lite bökigt) - Lärde mig dock ganska bra av Peter Finn på Youtube, där han har flera mycket informativa filmer om Toyotaservice och mekningar. En mycket seriös kille enligt min mening!

Stiften ska jag byta och kolla om det hjälper.
Skriv svar