Bränsletank rav4. -95 kort modell

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Vetten
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 10:39:55
Bilmodell: Toyota RAV4 kort
Årsmodell: 1995
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala

Bränsletank rav4. -95 kort modell

Inlägg av Vetten »

Fick en tvåa på att bränsletanken läcker, man kan se att det kommer från ovansidan av tanken på höger sida hoppas slippa ta ner tanken och nu till frågan:jag vet att det sitter en huvudpump på vänster ovansida av tanken sen finns det en lucka på högersidan också vad sitter det under den? Är det en nivåpump eller liknande, har fått för mej att det ev kan läcka där.
Tänkte få lite mer kött på benen innan jag börjar att riva för att hitta läckan. Någon som har en aning om det finns något vanligt ställe som läckage brukar uppstå på dessa bilar?
Har ägt bilen i fyra år nu och knappt behövt göra mer än att serva (bästa bil jag ägt) hoppas att någon av er därute kan hjälpa.
HaDe
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bränsletank rav4. -95 kort modell

Inlägg av Micke2 »

Hej du.

Vore jag som du, så skulle jag lyfta på baksätet, skruva upp luckan, och kolla om det är anslutningsslangarna som läcker.
Klart enklast och billigast.
Brukar också kunna vara rosthål på påfyllningsröret, eller murken slang i övergången mellan påfyllningsrör och tank som läcker.
Annars har du nog en rostskada i själva tanken, och byte som gäller.
Vad den andra luckan är fattar jag inte, men du har bara en pump i tanken. Även nivågivare brukar sitta ihop med pumpen.

Micke
Skriv svar