Mätarställning visar fel Auris 2011

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
waiko79
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 22 maj 2015, 15:46:58
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2011
PostOrt: Alingsås

Mätarställning visar fel Auris 2011

Inlägg av waiko79 »

Har en auris 2011, som det har skett nåt knepigt med. Köpt november 2014 miltals då 4400 mil. Gjorde service ni februari då bilen gått 6700 mil. Tänkte inte så mycket på det då. Men nu i maj så står mätaren på 8020 mil. Jag ska alltså har kört nästan 1500 mil sen i februari. Skit knepigt. Bilen rullar inte ens varje dag och när den rullar så är det max 2 mil tur o retur.
Var inne på toyota o pratade med dom. De hade aldrig hört talas om nåt sånt här knepigt. Vi kikade på den digitala service boken mm. De höll med om att det är mycket konstigt att bilen nästan gått 1500 mil på den korta tiden. De bad mig att nolla trippmätare när jag använder bilen och ta kort på allt för dokumentation. Och sen komma in igen för felsökning eller nåt.
Känner nån igen sig angående detta udda problem
waiko79
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 22 maj 2015, 15:46:58
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2011
PostOrt: Alingsås

Re: Mätarställning visar fel Auris 2011

Inlägg av waiko79 »

Har nu tagit kort när jag nolla trippmätare A och B när jag åkte från jobbet och hem. Mätarställning stod på 8059. Det blev exakt 15 km hem enligt trippmätare.
Mätarställning stod på 8074 När Jag Kom Hem. Alltså så har mätarställning dragit 15 mil och inte 15 km som är det rätta. Och då är det inte så konstigt att bilen gått så mycket på den korta tiden. Går det som Toyota Total garanti eller vad gör man?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Mätarställning visar fel Auris 2011

Inlägg av Dale »

Verkar inte normalt. Vad säger Toyota? Om dom tvekar så försök få en från Toyota att åka med en tur på ett par mil så får dom se själv. Troligtvis har det skett någon uppdatering av programvaran eller så behövs det göras en uppdatering.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
waiko79
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 22 maj 2015, 15:46:58
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2011
PostOrt: Alingsås

Re: Mätarställning visar fel Auris 2011

Inlägg av waiko79 »

Ska till toyota på måndag. Ska visa dom korten jag har tagit. Ska även få med dom på en biltur så de får se hur knepigt det är. Men det dumma är väl att de inte kan skruva tillbaka Mätarställning? Bilen sjunker mer i värde än vad ja räknat med från början. Går toyota total garanti in och räddar mig i detta ärende eller är det en dyr historia för mig?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Mätarställning visar fel Auris 2011

Inlägg av cheetah1 »

Tog bort det andra meddelandet. Var hygglig och posta inte på mer än ett ställe. :)

Måste blivit nåt märkligt mattefel i boxen om den räknar distansen 10 gånger för fort. Är du säker på att den faktiskt har gått 8000 mil då? Du vet att odometern också visar kilometer, va? Inte för att dumförklara, bara dubbelkollar.
waiko79
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 22 maj 2015, 15:46:58
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2011
PostOrt: Alingsås

Re: Mätarställning visar fel Auris 2011

Inlägg av waiko79 »

Kan skicka in bild på mätaren
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Mätarställning visar fel Auris 2011

Inlägg av cheetah1 »

Det låter ju iofs inte rimligt att den bara skulle ha gått 440 mil när du köpte den isåfall, så det var kanske lite långsökt tänkt av mig. Du har ju även koll på att det finns två tripmätare, vilket är nåt som bilprovningen gjorde fel på för mig en gång (en då ungefär 10 år gammal bil skulle bara ha gått 370 mil enligt protokollet, det var lite roligt tyckte jag).

Men ja, posta gärna dina bilder, det vore kul att se. :)
waiko79
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 22 maj 2015, 15:46:58
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2011
PostOrt: Alingsås

Re: Mätarställning visar fel Auris 2011

Inlägg av waiko79 »

Skickar bilder nu. Får se om det funkade?
waiko79
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 22 maj 2015, 15:46:58
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2011
PostOrt: Alingsås

Re: Mätarställning visar fel Auris 2011

Inlägg av waiko79 »

Blev fel. Filer för stora. Kan ja maila till dig på din mail? Cheetah1
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mätarställning visar fel Auris 2011

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev: Du har ju även koll på att det finns två tripmätare, vilket är nåt som bilprovningen gjorde fel på för mig en gång (en då ungefär 10 år gammal bil skulle bara ha gått 370 mil enligt protokollet, det var lite roligt tyckte jag).
Bilprovningen skiter fullkomligt i VAD mätarställningen är, dom noterar den bara, det är dessutom fullt tillåtet att ändra den som man vill, det som man inte får göra är att påstå att den är nåt annat när man säljer bilen.

Jag har tex ägt en bil där vägmätaren inte funkade, jag hade besiktningsprotokoll tio år bakåt, alla med samma mätarställning :)


Märkligt fel oavsett iaf, speciellt om det är just en tiopotens fel. ..Toyota borde ju iaf ha intresse av att kolla på det, om det är så lätt att få fram, det värsta är ju fel som bara dyker upp ibland, och då förstås aldrig när man ska visa det :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar