Corolla och automatlåda?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
PTST
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 nov 2014, 22:49:56
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: Saltsjöbaden

Corolla och automatlåda?

Inlägg av PTST »

Tjo! :wave:
Jag har sökt lite här å där, typ överallt, om det finns riktiga automatlådor till Corolla från år 2002 å nyare.
Eller har alla skräckhistorierna MMT å DSG?
Om det finns kan man se det på växelspaken?
Jag sitter å letar på blocket nämligen å har oftas bara bilder att förlita mig på.
Väääldigt tacksam för svar eller hänvisning till nån hemsida med ett bra modellprogram. :wtf:
We got a long way to go and a short time to get there
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla och automatlåda?

Inlägg av cheetah1 »

DSG är VAGs motsvarighet till Toyotas MMT, dock är DSG många många gånger bättre. Hursomhelst, Toyota hittade på en steglös automat som, om jag inte minns fel, heter MMT-S eller nåt liknande. Leta efter den isåfall, även om jag tror att du måste upp i Auris för att hitta den.

Edit: Förresten, när dieslarna fick automat var det väl riktig automat på dom?
PTST
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 nov 2014, 22:49:56
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: Saltsjöbaden

Re: Corolla och automatlåda?

Inlägg av PTST »

Ok, jag får ta en närmare titt på en sån.
Kör inte tillräckligt ofta längre sträckor för att det ska löna sig med diesel även om man har haft tankar ditåt också. Rädd att man ska tröttna på diesel efter ett tag, för generellt är dom väl lite slöare att komma upp i fart med har jag fått för mig?
Tack för snabbt svar hur som helst:)
We got a long way to go and a short time to get there
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla och automatlåda?

Inlägg av cheetah1 »

En Auris med stora dieseln är nog knappast slö att komma upp i fart, en småbil med 177 hästar och 400 Nm kan nog aldrig klassas som tråkig, även om den knorrar konstigt och är dyr i skatt.

Multidrive S heter förresten den steglösa lådan, inte MMT-S.
PTST
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 nov 2014, 22:49:56
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: Saltsjöbaden

Re: Corolla och automatlåda?

Inlägg av PTST »

Nä det har du ioförs rätt i.
Jag va nog obetänksam med mitt svar också då auris ligger i en för dyr klass ekonomiskt för mig.
Jag letar ju bil i generationerna innan. 2002-2006 och det var det dieslarna i den klassen jag tänkte på, men dom kanske går jämt upp med bensinarna dom också?
Har en liten mesig 1,4 utan dragkrok å vill ha ett brummande 1,6 "monster" med dragkrok, hehe.
Å om jag ändå skulle uppgradera mig tänkte jag kanske även testa att ha min första automat.
Men det det verkar ytterst tveksamt i corolla-klassen.
Å ju mer jag tänker på det gillar jag det där med full kontroll med manuell, dock när man sitter i stockholmsköerna så lockar automat mer än kramp i kopplingsfoten:)
We got a long way to go and a short time to get there
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla och automatlåda?

Inlägg av Glenn »

Det är ju egentligen bara effekten som spelar roll, speciellt om du kör automatlåda.. om lådan funkar perfekt (eller om den som växlar gör det perfekt på en manuell) ska en 177hk diesel vara precis lika rapp som en bensinare.

Problemet med diesel är som jag ser det att dom blir tristare att köra efterssom det användbara varvtalsområdet är mycket mindre än på bensinbilarna.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
PTST
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 nov 2014, 22:49:56
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: Saltsjöbaden

Re: Corolla och automatlåda?

Inlägg av PTST »

Det låter logiskt.
Det ä därför man kikar efter en bensinare. Ä rädd för att tröttna på diesel efter ett tag.
Kom ihåg hur jag tänkte å vad jag sa när jag köpte min nuvarande, driftsäker å bensinsnål ä det som gäller. Men nu tar man sig från A till B tillräckligt ofta att man lika gärna kan ha lite kul under tiden:)
Å för att inte tröttna så snabbt höjde jag precis det ekonomiska taket på mitt nästa byte av bil.

Därav nästa fråga:
Försöker hitta info om de nyare Corollorna men alla skriver bara om Auris, båda här å på google.
Är det "samma" bil med olika namn och kaross? För Corolla tillverkas fortfarande med sedan-karossen har jag fattat det som.
Ä lite tveksam över Corolla 09-11 eftersom det aldrig är nån som nämner dom å att det knappt finns nån beg.marknad på dom (vilket ioförs kan va bra, ingen som vill sälja när dom väl fått tag på en).
We got a long way to go and a short time to get there
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla och automatlåda?

Inlägg av Glenn »

Ja, det brukar bli så för mej med.. "jag behöver bara en bil för att ta mej till jobbet", och sen sitter man där och stör sej på att den inte är kul att köra, jag kör 10.2 mil per dag T&R, varav en ganska stor del på "roliga" vägar, då är det ju en frödel att man har en lite roligare bil också så man får ut NÅT av all dötid man ändå sitter bakom ratten.

Ja, det som förr hette corolla är numera splittat i corolla och auris, sedanen fick fortsätta att heta corolla, medans halvkombin heter auris.. fattar inte riktigt varför dom gjorde så men men..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
PTST
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 nov 2014, 22:49:56
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: Saltsjöbaden

Re: Corolla och automatlåda?

Inlägg av PTST »

Ja, såg även att det blir billigare skatt å billigare längre mil per tank om man byter upp sig rätt så hyfsat, om man ska försvara ett dyrare inköp, haha.
Synd försäkringen äter upp det man sparar in.
Inte lätt att hitta en med dragkrok i mellanbilsklassen har jag märkt.

Ja skumt med namnbytet, som gjort för att skapa förvirring.

Nu har man lite mer kött benen iaf, tack för all info å synpunkter.
We got a long way to go and a short time to get there
Kasken
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 30 sep 2015, 08:24:37
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Norrköping

Re: Corolla och automatlåda?

Inlägg av Kasken »

Sitter här undrandes efter att ha läst tidigare inlägg....

Fins det "riktig" automat, alltså med momenomvandlare, i Corolla års typ -03 -04 ??
Nån vänlig själ med koll på läget som kan tänka sig att lägga in lite info?

Är ute och söker en vettig andrabil och har snöat in på Corolla. Budgeten verkar räcka till en -02, -03, -04 ungefär.
Både jag och frun föredrar att slippa sitta o sparka med vänsterbenet, men efter dyrköpta erfarenheter med DSG vägrar jag att köpa nått annat än manuell eller "riktig automat".
Skriv svar