Min upplevelse som Toyota ägare i 2,5 år

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Reagger
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 09 jan 2013, 22:04:20
Bilmodell: Toyota Rav4
Årsmodell: 2002

Min upplevelse som Toyota ägare i 2,5 år

Inlägg av Reagger »

Hallå allesammans!
Den här tråden är egentligen har bara ett enda syfte, att få skriva av mig mina fantastiska upplevelser som relativt nybliven Toyota ägare. I sammanhanget kan jag bara säga en sak, My Toyota is fantastic!

Hade tidigare en väldig förkärlek till SAAB. Familjen har alltid älskat SAAB och det smittades av till mig också.
Roliga bilar att köra och billiga att köpa. Men ett helvete att äga har det visat sig.
Min första bil var en SAAB 9000 2.3t från -95. Rolig att köra, alldeles för motorstark för en 18 åring.
Gick nästan 12000 mil, det enda som gick sönder har jag för mig var kopplingen och aluminumbalken som sprack till draget. Inte så farligt med tanke på hur man körde den stackars varelsen.

Sen kom ha begäret efter en bil med lite lull lull som farthållare och dylikt. Köpte mig -09 en SAAB 9-5 2.2TID från -05. Vilket var mitt livs största misstag. Köpte den visserligen av en bilfirma, men inte den bättre varianten. Tror jag fick tillkalla bärgare 3 gånger de första 3 månaderna. Allt från vevaxelgivare, startmotor och annat skit som bara bestämde sig att lägga av. Kom igen... var 4 år gammal. Men, men. Bilfirman betalade allt och alla fel som motormännen hittade. Efter många om och men. Sen gick åren och problem kom som på löpande band.
Vet inte hur många bromsskivor, bussningar, stötdämpare, givare och skit jag bytte på den bilen. Nån gång på sommaren / hösten -12, så sa EGR-ventilen upp sig. Strax innan det så köpte jag nya 17" lågprofildäck för sådär 6500kr.
Allt som allt, landande notan på närmare 15000kr.
Hann köra ungefär 200 mil, sen vägrade bilen starta. Sagt och gjort bilen fick gå till skroten. Eller rättare sagt, jag räddade vad som räddas kunde och sålde bilen som delar. Fick tillbaka kanske 15-20 tusen kronor.

Tyvärr så hade jag under den tiden lyckats lura på en kompis en 9-5 2.3t (han sålde senare bilen efter ha lagt ut 30, 35tusen i reparationer på 1 år), mor en 9-5 2.0t och när den rasade så köpte hon dessvärre får jag väl säga en 9-5 2.2TID. På 2 år har "bara" kopplingen rasat, slavcylinder gått åt pipan och luftmassemätaren sagt upp sig. Ganska lite jämfört med min bil...

Nu är inte det här mitt gyllene tillfälle att klandra SAAB. Kanske bara jag som haft otur... För jag tycker det är fantastiskt fina bilar som är roliga att köra trots sina ton på nacken.

Men sen gjorde jag det superba valet. Jag satte mig ner, struntade fullständigt vilket bilmärke jag i framtiden skulle köra. Det enda kravet var högre markfrigång och fyrhjulsdrift. Gärna diesel men absolut inget krav.

Efter många om och men, där begäret för en stor SUV nästan tog överhand så insåg jag att RAV4 kanske var det bästa valet framför Santa-fe och olika KIA modeller.
Kamkedja och relativt billiga service. Inga direkta kända fel förutom typ en radio som lägger av och dörrstoppar som är undermåliga kan jag leva med...

Sagt och gjort. Satte mig ner och harvade igenom Blocket. Hittade tillslut en Toyota RAV4 -02 som gått knappt 16000 mil. Hade inte allt lull lull som jag ville. Inte ens en bra stereo. Men är det priset jag får betala, för att slippa täta verkstadsbesök kunde jag leva med det.
Köpte bilen på Toyota Center i Malmö (numera Bilia Toyota center), åkte och gjorde en bildiagnos på SBP. Fick en del nedslag, såsom dåliga bromsar, rostangrepp osv. Allt förutom rosten fixade Toyota Center. Bara en sån sak! En bilfirma som åtgärdar problem utan att gnälla och strula! Helt makalöst för mig!

Det första jag gjorde när jag köpt bilen, var att underredsbehandla den. Skaffa nya ordentliga vinterdäck. Sen var det bara att köra. Körde och körde... Utan att bilen började bråka med mig! Det var som en evighetsmaskin för mig!

Nu har bilen gått 21500 mil. På den tiden jag har ägt bilen, så har jag verkligen skött bilen som mitt eget barn.

Bytt vindruta, lagt i nytt ljudsystem, rostlagat vid nederkant av dörrarna, servat den exakt på milen enligt serviceboken, underredsbehandlat bilen en gång om året, bytt en hel drös med dörrstoppar (okej två då...), bytt bromsskivor, slavcylinder och åtgärdat ACn som började strula (kostade en bricka och 30min jobb). Framförallt, det bästa: satt på frontbåge med Hela extraljus. Helt fantastiskt i vintermörkret!
Mycket av det jag gjort hade inte ens varit nödvändigt. Men helhetsintrycket på bilen nu, trots att den är 13 år är makabert. Kan hitta 3 repor på bilen. Varav 2 är parkeringsskador som uppkommit av någon annans klandighet och oärlighet.

Nämnvärt är att på 5500 mil och 2,5 år i min ägo har jag inte bytt en enda glödlampa! Inte en enda!

Kommit fram till att det dessutom inte behöver vara så dyrt att äga bilen, om man köper delarna utomlands. Nästan allting jag köpt till bilen, förutom typ ljudet, bromsskivorna, bågen och extraljusen är original. Men från USA.

Jag är så nöjd med min Toyota att jag övertalade sambon att byta in sin Peugot 107 mot en Avensis -03 2.0 diesel. Vi har haft den i ungefär 1,5 månad nu. Det enda som behövdes åtgärdas enligt SBP's bildiagnos var en lös innerskärm och byte av en glödlampa... Helt fantastiskt!

Så summan av kardemumman! My Toyota's is fantastic!

Ha en fortsatt trevlig helg allesamman!
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min upplevelse som Toyota ägare i 2,5 år

Inlägg av KACE80 »

Neeeeej din enda tabbe var att du övertalat din sambo att byta in sin lilla 107:a :P
Lätt den bästa bilen jag ägd någonsin, skall tillägga att jag kört tiotusentals mil sedan jag tog mitt körkort...

Kul att läsa om sådana här trådar tycker jag!
Din senaste SAAB var ju skräckläsning verkligen, trodde knappt att det var sant allt du skrev om den...

Men riktigt kul att Toyota fungerar så bra för dig :thumbup:

Men det lät ju ändå som att du haft lite problem med din Rav ändå, kanske misstolkade det?
Sedan så är ju ingen bil underhållsfri/problemfri :)

Anton
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min upplevelse som Toyota ägare i 2,5 år

Inlägg av Glenn »

Jag har kört mycket saab (flertalet av 900,9000,9-5) och haft väldigt lite problem med dom faktiskt, det som ALLTID har strulat har varit bromsar, fast det har vanligen varit ganska lätt och billigt att fixa, samma med leder i framvagnen, blev ofta nedslag på besiktningen på nån led en men ny kostade en hundring och byttes lätt på parkeringen typ. Dessutom går dom ju hur länge som helst, 35-40k är vanligen inga problem även om bilen förstås är sliten då.

Dock anser jag ju att höjdpunkten hos SAAB var 9000 CS/CD, speciellt den senare varianten med den vassa nosen, 9-5 känns inte lika välbyggd och genomtänkt, och har haft en hel del problem, tex de irriterande oilsludgeproblemen.

Toyota håller helt klart högre kvalitet, men erbjuder ju helt enkelt ingenting i samma klass som min 9-5 aero, visst, man kan köpa en avensis kombi, men det finns ingen med vettig motoreffekt, eller med samma fina chassie, och komforten är sämre hur man än räknar på det, speciellt för mej som är av nordisk längd (196cm). Inte ens jämfört med min gamla 9-5 2.3t var toyota ett alternativ egentligen, den enda bilen som var i samma klass avr egentligen camryn, men den slutade ju toyota ta in i sverige, och en camry av motsvarande årsmodell (men betydligt klenare motor) kostade det dubbla begagnad, mycket mer i försäkring och hade betydligt sämre utrustning.

Trist att du hade problem med din 9-5 dock, men dieslarna har ju inte en saabmotor, den är väl tillverkad av fiat tror jag ?

Toyota håller helt klart hög kvalitet, och leder nog i allmänhet till ett enklare bilägande än saab, däremot får man sällan
så mycket bil för pengarna tyvärr, vilket förstås delvis beror på att dom har ett kvalitetsrykte.

Båda mina föräldrar har f.ö gått över till toyota efter att tidigare ha kört fiat, själv har vi som sagt en 9-5 aero kombi som familjebil, och jag kör en Celica Gt som jobbpendlarbil och en Gt-Four som hobbybil :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Reagger
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 09 jan 2013, 22:04:20
Bilmodell: Toyota Rav4
Årsmodell: 2002

Re: Min upplevelse som Toyota ägare i 2,5 år

Inlägg av Reagger »

KACE80: Absolut har det uppstått lite problem med bilen, men eftersom jag hela tiden har jämfört med min förra bil så anser jag inte det är ett problem. Utan bara underhåll :)
Lambdasonderna köpte jag begagnade från bildelsbasen för tusenlappen, slavcylindern var egentligen inte paj utan verkstaden jag lämnar bilen på tyckte det började bli dags att byta den och dörrstopparna köpte jag från USA :)
ACn fixade jag själv, till kostnaden av en bricka.

Om jag inte räknar in slitagedelar, service och montering av extrautrustning såsom extraljus, nytt ljud, kupévärmare osv. Så har jag inte lagt ner mer än 2500 kronor plus jobb. Vilket är en häpnadsväckande låg summa för mig! Bara EGR-ventilen till min SAAB gick på 5500 kronor.

Beträffande bytet av 107an, så är nog alla glada över att vi gjorde oss av med den bilen. Bilen köpte initial't för den var liten, söt och röd. Var en -07a med 10000 mil på nacken. Sambon ägde den i 1,5 år. På den tiden så byttes kopplingen, AC kompressorn la av och fläktremmen fick vi aldrig att sluta skrika. Trots upprepade försök...

Nu låter det säkert som att jag misshandlar och missköter mina bilar. Vilket absolut inte är fallet. Tror jag är den som är mest noggrann att följa serviceboken och göra ordning fel som uppkommer vart efter. Gör tex. alltid en för-besiktning tillsammans med service innan besiktningen. Bara för att det känns säkrast så :)
Har förmodligen bara haft otur med de förra bilarna (förutom evighetsloket 9000), vilket kan bero på att jag har köpt en bil för över 100 tusen.

Familjen har ägt fler SAABar än vad jag kan räkna på fingrar och torna tillsammans. Aldrig har vi haft så mycket strul som med de senare modellerna. Dvs, 9-5an. Tror aldrig vi behövt skicka en SAAB till skroten tidigare.
Vet inte vad som hände, om det var GM som ballade ur med deras Opel delar...

2.2 TID är för övrigt en Opel motor rakt av. 1.9TID (TTID kanske den heter) är från Fiat, om jag inte minns helt fel.
Senaste i 9-5ng lär väl vara en Opel / SAAB motor...?

Men att jämföra mina tidigare SAABar med de Toyota bilarna jag nu äger, går nog inte. RAV4an har en bullernivå som en stenkross eller åtminstone 945an mamma hade för länge sen. Trots att det var en -94a.
Körglädjen är nästan lika med noll.
Avensisen är faktiskt den lyxigaste bilen, invändigt som jag ägt (indirekt, sambon som äger den). Känns så mycket mer genomtänkt än 9-5an. Har nästan alla tänkbara funktioner förutom avsaknaden av farthållare.
Vad beträffar buller i kupén är den inte i klass med 9-5an. Inte heller hur man sitter i sätena och absolut inte körglädjen. Den har nästan samma körglädje och rapphet som 945an. Men å andra sidan, 116 diesel hästar, ingen turbo och nästan lika stor och tung som en 9-5a så kan man inte begära speciellt mycket körglädje.

Allt är givetvis en smaksak, men just nu värderar jag faktiskt inte körglädje eller bullernivå. Nu värderar jag endast och enbart bilar som rullar och rullar och säkra eller någorlunda säkra. Det levererar Toyota med bravur :)
Skriv svar