idle up knappen

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

idle up knappen

Inlägg av Eke »

I en av våra Toyotor sitter det en knapp de står idle up på... Trycker jag in denna höjs varvtalet på motorn lite grand.... Vad är bra med denna funktion och när är det tänkt att man ska använda denna?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: idle up knappen

Inlägg av PierreW »

Eke skrev:I en av våra Toyotor sitter det en knapp de står idle up på... Trycker jag in denna höjs varvtalet på motorn lite grand.... Vad är bra med denna funktion och när är det tänkt att man ska använda denna?
Varmkörning på tomgång, får upp värmen fortare helt enkelt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: idle up knappen

Inlägg av Eke »

Ok kanske inget man har så jätte stor nytta av här i Sverige om man skall följa lagen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: idle up knappen

Inlägg av Glenn »

Njae, det är väl ännu mer användbart då ? ju kortare tid desto mer vinner man ju på att höja ?

Sen är ju den där korkade 1min-tomgångsregeln rätt dum rent allmänt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: idle up knappen

Inlägg av Eke »

Jo sant fast på 1 min gör de nog inte så stor skillnad men hur många följer den regeln?
Så fort man blir stående i trafiken så stänga av efter 1 min tror ingen gör det... Blir man ståendes lite längre stunder så brukar man ju stänga av...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: idle up knappen

Inlägg av Glenn »

Länge sen jag läste den men jag har för mej det uttryckligen finns ett undantag för trafikstockningar och köer.

Men visst, "alla" har ju bilen igång medans dom skrapar rutorna, och det är vanligen inte miljömässigt negativt, däremot folk som låter bilen gå på tomgång i en halvtimam för att smälta isen innifrån är lite mer tveksamma..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: idle up knappen

Inlägg av Eke »

I framtiden får man säkert betala nån miljöskatt på hur långt man kör per år med.... Lite löjlig lag kan man tycka med max 1 min tomgångskörning.....
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: idle up knappen

Inlägg av Neblade »

Det är väl ändå lokala ordningsföreskrifter inom tätbebyggt som gäller? Oftast är det 1 minut, har även sett 3 minuter.

Men det normala är ju att man slår på motorn medan man skrapar rutorna, är nog sällan någon blir lagförd för det om man inte skrapar oerhört långsamt.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: idle up knappen

Inlägg av cheetah1 »

Om man har lite kass laddning på batteriet laddar den nog lite bättre om man har lite höjd tomgång också. Kan kanske vara användbart ibland.

Angående tomgångskörning, en intressant grej är att i de flesta kommunerna gäller den regeln för alla typer av fordon, alltså även lok/motorvagnar, flygplan, motorredskap osv. När senast såg ni en lokförare som stängde av sitt diesellok om det var rött i signalen i mer än 1 minut?

Nä, jag tycker det är en rätt så fånig regel, och att sunt förnuft borde räcka. Vissa byråkrater känner dock ett behov att lagstifta för varje möjlig eventualitet som en människa kan tänkas göra...
Skriv svar