När blir bensinen för gammal?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

När blir bensinen för gammal?

Inlägg av JPH »

Min st185:a har varit avställd ett tag och när det blir dags att ställa på den igen framåt sommaren kommer den ha stått still i en 7-8 månader med halvfull tank. Den lär gå igång utan problem, det har den alltid gjort förr, men finns det anledning att vidta några åtgärder, t.ex. toppa med lite booster pga att bensinen åldras? Vad jag kan förstå sjunker oktantalet med tiden. Eller kan man utgå från att en vanlig vinteravställning inte medför att bensinen hinner bli för gammal?
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: När blir bensinen för gammal?

Inlägg av MagnusS »

Jag har aldrig haft problem efter en vinter, Däremot hade jag problem med MR2 när den hade stått i 2 år.

Om den startar o går på soppan skulle jag köra slut på tanken o tanka i ny frisk soppa innan jag gör några högfartstester på högt laddtryck om det är en turbospis.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: När blir bensinen för gammal?

Inlägg av Glenn »

Ja, inte ens ett år är nåt problem, visst, soppan kasnke inte är lika bra, men bilen går på den utan problem.

..Däremot soppan i min jordfräs som stod kvar i huset när jag köpte det, den var från 1982 (luktade sådär härligt som den blyade soppan gjorde på moppetiden) var helt oanvändbar, den brinner knappt ens.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: När blir bensinen för gammal?

Inlägg av Nutrition »

Bempan är säkert duglig men beroende på förvaring så kan kondensvatten spöka lite i.o.m. "halvfull tank".
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Skriv svar